Guest Cyteck Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 Hvordan fungerer en Boost Controller og en turbo timer?
Guest Kevin Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 En turbotimer holder motoren igang etter man har skrudd av tenninga og tatt ut nøkkelen.Det gjøres for at olja skal sirkulere inne i gjennom turboen for å kjøle den ned,etter man har kjørt litt hardt. En boos controller derimot justerer man turbotrykket med, det fungerer som en bleed ventil.Akuratt som en vanlig amal ventil på Cosworth motoren. Koples mellom kompressor huset på turboen og acuatoren til wastegaten. Rett meg hvis det er feil...
Guest Cyteck Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 En turbotimer holder motoren igang etter man har skrudd av tenninga og tatt ut nøkkelen.Det gjøres for at olja skal sirkulere inne i gjennom turboen for å kjøle den ned,etter man har kjørt litt hardt. En boos controller derimot justerer man turbotrykket med, det fungerer som en bleed ventil.Akuratt som en vanlig amal ventil på Cosworth motoren. Koples mellom kompressor huset på turboen og acuatoren til wastegaten. Rett meg hvis det er feil... Tusen takk for svar! Men boost controller..hva er vitsen med å sku opp og ned turbo trykket`a?;p Kan ikke så mye.. så må spørre litt da vettu =)
Guest mr_doodee Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 (edited) ved å skru opp og ned turbotrykket justerer du antall hester du vil at motoren din skal yte.. høyere trykk=mere hester men selvfølgelig er det mangen ting som kommer inn i bilde på hvor høyt trykk du kan kjøre før du må oppgradere motoren.. Edited July 26, 2006 by mr_doodee
Guest Cyteck Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 ved å skru opp og ned turbotrykket justerer du antall hester du vil at motoren din skal yte.. Vil man ikke at den skal ha mest mulig da? Kanskje greit å ha hvis en har dårlig med bensinpenger til tider Men er det bra for motoren at en skrur opp og ned trykket?
Guest mr_doodee Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 Vil man ikke at den skal ha mest mulig da? Kanskje greit å ha hvis en har dårlig med bensinpenger til tider Men er det bra for motoren at en skrur opp og ned trykket? joda, seff mest muligt, men er ikke bare å jusse opp, må passe på at den ikke får for mager blanding, tenningsbank,toppakningen tåler bare et vist trykk.. osv, masse å ta hensyn til, så er ikke bare å dure i vei me å stille opp trykket grenseløst mye... det sliter jo mere på motoren, etter høyere trykk du kjører.. derfor så ville hvertfall eg hatt en boostcontroller, sånn at når jeg ikke trengte max hester, så stilte jeg ned trykket litt, mens vist jeg skulle kjøre på bane eller noe sånt, så hadde eg jusset det opp..
Guest Cyteck Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 joda, seff mest muligt, men er ikke bare å jusse opp, må passe på at den ikke får for mager blanding, tenningsbank,toppakningen tåler bare et vist trykk.. osv, masse å ta hensyn til, så er ikke bare å dure i vei me å stille opp trykket grenseløst mye... det sliter jo mere på motoren, etter høyere trykk du kjører.. derfor så ville hvertfall eg hatt en boostcontroller, sånn at når jeg ikke trengte max hester, så stilte jeg ned trykket litt, mens vist jeg skulle kjøre på bane eller noe sånt, så hadde eg jusset det opp.. Ahh.. oki, da får jeg skrive opp turbotimer og boost controller på handlelista =DTusen takk for alle svar =)
Guest Cyteck Posted July 26, 2006 Posted July 26, 2006 hva bil du har da? spez? Har en Xr3i Cab 87mod, men har kjøpt meg en hel RS-Turbo 86mod med masse stæsj som jeg fikk billig pga rust Så skal begyne å bygge om etter helga hadde jeg tenkt=)
Guest Excaliburzz Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 husk å ha en skikkelig oljekjøler hvis du skal lade mye, brente oss på det på en Nissan 200sx, peaka på 1.59 bar på det meste uten oljekjøler, endte med turboras pga varm olje! Så er viktig å ha en skikkelig oljekjøler når en begynner å justere opp trykk!
JHS Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 (edited) Husk at en elektronisk boost controller kan ha mange funksjoner da, som f.eks progressiv økning av ladetrykk etc... Søk litt rundt om så finner du masse info! Edited August 12, 2006 by JHS
tuszi Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 cyteck har nå reist på skole i stavanger for å utdanne seg til å jobbe i nordsjøen så tror det er ei stønn til han kommer tilbake som jeg forstod når jeg prata med han sist
Recommended Posts