Guest nyjordet Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 (edited) Jeg har et andlegg som jeg har kjøpt brukt, jeg lurer på om jeg trenger kondensator til dette, evt hvor stor den må være?Forsterker: Maks. kanalkonfigurasjon ved 4 ohm (W) 1 x 1000 ..Maks. kanalkonfigurasjon ved 2 ohm (W) 1 x 1600 ..Strømforbruk (A) – nominell utgangseffekt ved 4 ohm 50.0 2 Subber: Impedance 4 Ohm Frequency spectrum 18-1500 Hz Nominal/musical power handling 300/600 Watt Sensivity/Soundpressure level 91 db/W/m Edited July 31, 2006 by nyjordet
Guest Waterwolf Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 (edited) Jeg har et andlegg som jeg har kjøpt brukt, jeg lurer på om jeg trenger kondensator til dette, evt hvor stor den må være?Forsterker: Maks. kanalkonfigurasjon ved 4 ohm (W) 1 x 1000 ..Maks. kanalkonfigurasjon ved 2 ohm (W) 1 x 1600 ..Strømforbruk (A) – nominell utgangseffekt ved 4 ohm 50.0 2 Subber: Impedance 4 Ohm Frequency spectrum 18-1500 Hz Nominal/musical power handling 300/600 Watt Sensivity/Soundpressure level 91 db/W/m man trenger har jeg hørt (fra bilradiospes.) en 1 farad kondensator til hver 1000 ende watt men er det nominell effekt du har skrevet på brokobblet 4 ohm?? fordi da er det ca det dobbelte i forbrukseffekt 2000WStusset også litt på det siste du har skrevet fordi strømforbruk i nominell utgangseffekt er feil. effekt er watt og A er amper.Så hvist det er nominell utgangsamper 50 ved 4 ohm så tok jeg den Edited July 31, 2006 by Waterwolf
Guest mondeoman Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Kondensator er uansett kjekt å ha. Da har forsterkeren hele tiden nok strøm til å gi deg rå nok lyd. Er hvertfall smart hvis du har et par subber i bilen. Jeg har brukt en 1 farads kondensator på to 12" MTX subber, og det funket kanon hele tiden. Før jeg fikk inn kondensator hadde jeg "dimming" på spilleren og lysene i/på bilen når bassen slo, men dette ble helt borte etter montering av kondensator. Så mitt råd er: løp å kjøp...
Martins86 Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 bare ikke kjøp for stor kondensator! da er det ikke noe vits! -06' VW Touran TDI (firmabil)-92´ Sierra 2.0 DOHC -86' BMW 320i Coupe-95' Mondeo 24v Stv.-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan-03' Mondeo 1.8 Trend -88' Volvo 740 gl
Robox Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 kan du skrive specs på nytt slik at en skjønner hva som står der? hovedregelen er jo 1F pr 1000w effekt regnet fra sikringsstørrelsen på forsterkeren.. hvor mange watt produsenten presterer å si at det er betyr lite som regel, derfor er det bedre å regne ut fra sikringsstørrelsen og spenningen i bilen. UxI=P, dvs spenningen på batteriet i bilen x forsterkerens sikringsstørrelse = mulig effektforbruk(ikke uteffekt, da er det endel ekstra faktorer) når du har dette tallet, tar du det tallet og deler på 1000 og da får du hvor stor kondensator du trenger.. personlig ville jeg MYE heller ha brukt pengene du ellers ville brukt på en kondensator på et ordentlig batteri, evt et ekstra et bak.. en kondensator utlader seg hver gang den blir brukt og bruker tid på å lade seg opp igjen, det gjør ikke batteriet til samme grad.. misforstå meg rett, jeg har kondensator selv, men har du ikke ordentlig batteri fra før utnytter du ikke forsterkeren max uansett hvor mange kondensatorer du har..
Guest nyjordet Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Hei , er litt gammel forsterker, men her er link http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...=ICA+Amplifiers Subwofere : http://www.bilogmc.com/productview/145025/
Robox Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 kan du se på forsterkeren hvor stor sikring den har? det er ikke nevnt på siden du linket til..
Gompie Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 bare å regne ut strømmen I= p / u I= 1600 / 12 = 133A men siden det er sony så kan du dele det på 2 så den er nok på 70A eller noe sånn dropp kondensator, mister faktisk bare effekt på det, kjøp deg heller et gelebatteri fra kinetik eller maxxima, eller stinger. da får du mye mere effekt ut av annlegget ditt, 1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524 2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line 2008 VW Caddy 1,9tdi 198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)
Guest Waterwolf Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 (edited) bare å regne ut strømmen I= p / u I= 1600 / 12 = 133A men siden det er sony så kan du dele det på 2 så den er nok på 70A eller noe sånndropp kondensator, mister faktisk bare effekt på det, kjøp deg heller et gelebatteri fra kinetik eller maxxima, eller stinger. da får du mye mere effekt ut av annlegget ditt, Ja det ble ikke mye forståelig dette. min rockford er på 1300W og sikret med 40 amp da er ihvertfall ikke en sony på 1600w sikret med 70 amp. 300W trekker ikke 30 amp. Blir feil dette. Men formelen er riktig, utenom virkningsgraden du glømte og ta med som ikke er nevnt.Mister heller ikke effekt av kondensator den leverer rettere som sakt strømmen når du trenger den.Men over lengre tid med full effekt så tappes jo den sef. fortere enn et batteri. Står at den er sikret med 50 amp som stemmer ganske braHolder bra med en 1.2 farads kondensator og 30mm kabel sikret med 60 amp Edited August 2, 2006 by Waterwolf
Robox Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Ja det ble ikke mye forståelig dette. min rockford er på 1300W og sikret med 40 amp da er ihvertfall ikke en sony på 1600w sikret med 70 amp. 300W trekker ikke 30 amp. Blir feil dette. Men formelen er riktig, utenom virkningsgraden du glømte og ta med som ikke er nevnt.Mister heller ikke effekt av kondensator den leverer rettere som sakt strømmen når du trenger den.Men over lengre tid med full effekt så tappes jo den sef. fortere enn et batteri. Står at den er sikret med 50 amp som stemmer ganske braHolder bra med en 1.2 farads kondensator og 30mm kabel sikret med 60 amp maxeffekten produsenter oppgir er som regel helt verdiløse tall.. derfor er det som regel smartere å regne ut max effekt anlegget kan trekke ved å bruke sikringsstørrelsen på forsterker og max spenning som bilen kan oppnå, da burde all dimensjonering av kabler o.l. bli korrekt.. virkningsgraden på forsterkere er ganske forskjellig og dyrere forsterkere mener jeg generelt er bedre enn billigversjoner.. når jeg regner reell uteffekt fra forsterkere bruker jeg vanligvis virkningsgrad på 80% dersom produsenten ikke oppgir noe annet, dette er ganske generøst som regel.. med forbehold om at den sony forsterkeren faktisk er sikret med 50 amp er den absolutt ikke på 1600watt.. da er max effekt som kan bli trekt gjennom kabelen 720 watt og dette er effekten alt av ledninger og lignende skal dimensjoneres etter, det vil si at en kondensator på 1F er mer enn nok.. reell max UTeffekt med spenning på 14,4V og virkningsgrad på 80% er 576watt den rockforden din som er sikret med en 40 amp sikring er ikke på 1300 watt, da måtte spenningen i bilen din ha vært 32,5volt! max rms effekt med en sikringsstørrelse på 40 amp, spenning på 12v og en virkningsgrad på generøse 80% er effekten rett under 400watt.. med spenning på 14,4 ligger max effekt på 460watt.. jeg mener på at et GODT batteri er en bedre investering enn en kondensator.. kinetik, stinger, maxxima, optima, osv er gode batterier og såfremt du har et av disse plassert baki merker du ikke mye forskjell med eller uten kondensator..
Guest nyjordet Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 hvis det er sikringen på forsterkeren, så er det 3 sikringer hver på 40a, så jeg skal heller kjøpe et gele batteri ? takk for svar
Robox Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 det vil jeg si var imponerende på en sony forsterker! med 3 stk 40A sikringer er vel max strømtrekk 120A, logisk nok, det vil faktisk si at max effektTREKK for anlegget er 1728watt og max UTeffekt er 1382 watt.. med andre ord ville en kondensator på 1,4F være bra, men en på 1,2 ville vært helt greit.. som sagt ville jeg gått for et bra gelebatteri, kinetik, stinger eller evt maxxima.. dette er veldig bra batterier som er bygd for anlegg og leverer det de skal.. husk for all del og dimensjonere strømkabler riktig til dette anlegget, for hvis denne forsterkeren blir kjørt for fullt er det lett og få varmekabler i bilen.. kablene fra batteri foran til batteri bak(vanligvis ca 6m strekk) burde være på 50mm2 med sikringer i begge ender og mellom batteri bak og forsterker(strekk på 2m max) 30mm2 kabel evt 50mm2 hvis det blir lengre enn 2meter.. går du bare for heftig batteri foran burde du strekke 50mm2 kabel helt bak til forsterkeren.. husk sikringer! veldig viktig!
Guest Waterwolf Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 (edited) maxeffekten produsenter oppgir er som regel helt verdiløse tall.. derfor er det som regel smartere å regne ut max effekt anlegget kan trekke ved å bruke sikringsstørrelsen på forsterker og max spenning som bilen kan oppnå, da burde all dimensjonering av kabler o.l. bli korrekt.. virkningsgraden på forsterkere er ganske forskjellig og dyrere forsterkere mener jeg generelt er bedre enn billigversjoner.. når jeg regner reell uteffekt fra forsterkere bruker jeg vanligvis virkningsgrad på 80% dersom produsenten ikke oppgir noe annet, dette er ganske generøst som regel.. med forbehold om at den sony forsterkeren faktisk er sikret med 50 amp er den absolutt ikke på 1600watt.. da er max effekt som kan bli trekt gjennom kabelen 720 watt og dette er effekten alt av ledninger og lignende skal dimensjoneres etter, det vil si at en kondensator på 1F er mer enn nok.. reell max UTeffekt med spenning på 14,4V og virkningsgrad på 80% er 576watt den rockforden din som er sikret med en 40 amp sikring er ikke på 1300 watt, da måtte spenningen i bilen din ha vært 32,5volt! max rms effekt med en sikringsstørrelse på 40 amp, spenning på 12v og en virkningsgrad på generøse 80% er effekten rett under 400watt.. med spenning på 14,4 ligger max effekt på 460watt.. jeg mener på at et GODT batteri er en bedre investering enn en kondensator.. kinetik, stinger, maxxima, optima, osv er gode batterier og såfremt du har et av disse plassert baki merker du ikke mye forskjell med eller uten kondensator.. Ops glømte å si 2 stk 40 amp å jo den er på 650 w rms noe som tilsvarer ca 1300wNytter jo ikke med to 40 A sikringer hvist dem er kobblet i serie, Dem må jo være koblett paralellt i serie Edited August 3, 2006 by Waterwolf
Gompie Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Ops glømte å si 2 stk 40 amp å jo den er på 650 w rms noe som tilsvarer ca 1300wNytter jo ikke med to 40 A sikringer hvist dem er kobblet i serie, Dem må jo være koblett paralellt i serie Paralellt i serie ???? Vil si at de skal kobles paralellt. 1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524 2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line 2008 VW Caddy 1,9tdi 198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)
Guest Terrox Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 kjøp deg heller ett godt batteri. feks optima yellow top. legg sikkelige kabler fra dynamo og opp til batteriet og sikkelige kabler fra batteri til forsterkeren... eneste en kondensator hjelper mot er blinking i lysa. men forsterkeren får fortsatt ikke nok med strøm. en kondensator er det siste jeg ville prioritert i ett bilanlegg. skal du høre merkbar forskjell med kun en kondensator burde du hvertfall ha 10 farad. en god dynamo er også viktig for god strømtilførsel.
Guest Waterwolf Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Paralellt i serie ???? Vil si at de skal kobles paralellt. nei det vil si at 80 amper er fordelt på 2 stk 40 amp inni forsterkeren Slik som man kan gjøre med to like lange kabler som bare kan trekke 40 amp hver, legger man dem paralellt blir det dobbelt opp.
Gompie Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 nei det vil si at 80 amper er fordelt på 2 stk 40 amp inni forsterkeren Slik som man kan gjøre med to like lange kabler som bare kan trekke 40 amp hver, legger man dem paralellt blir det dobbelt opp. ja men du har ikke to + kabler og 2 - kabler inn i forsterkeren, og dvs at sikringene er koblet i paralell inni i forsterkeren, hvis du kobler 2x 40A sikringer i serie så får du ikke mere enn 40 A, kobler du i serie- paralell så snakker vi 4 sikringer eller 2 spolet høyttalere 1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524 2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line 2008 VW Caddy 1,9tdi 198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)
Guest Waterwolf Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 ja men du har ikke to + kabler og 2 - kabler inn i forsterkeren, og dvs at sikringene er koblet i paralell inni i forsterkeren, hvis du kobler 2x 40A sikringer i serie så får du ikke mere enn 40 A, kobler du i serie- paralell så snakker vi 4 sikringer eller 2 spolet høyttalere jeg skrev slik som. det betyr ikke at man gjør det slik i praksis. men man kan gjøre dem med kabler som har ett for lite tversnitt. skrev også det du sier her igjenn at dem er kobblet slik inni forterkeren.
Guest nyjordet Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 kablene skal være store nok, lyd på hjul som har anbefalt de lederene, har fått lånt meg en kondensator på 1 f, men da får jeg ikkke hele lederen inni koblingen, fordi den er for tjukk :/
Guest MadGate Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 1F per 1000w ja. Vis man skal bruke det til "vanlig" bruk. Er ikke fordel med så mye kondensatorer om man skal bruke det til db drag osv : ) Vil man heller bare tape på det, siden man kobler til strøm, og da vil kondensatorene trekke til seg strøm. Som gjør at forsterkeren(e) ikke får like mye strøm
Guest sierrano Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 1F per 1000w ja. Vis man skal bruke det til "vanlig" bruk. Er ikke fordel med så mye kondensatorer om man skal bruke det til db drag osv : ) Vil man heller bare tape på det, siden man kobler til strøm, og da vil kondensatorene trekke til seg strøm. Som gjør at forsterkeren(e) ikke får like mye strøm nemlig, selv om det er litt mer kompleks enn så kjøp heller et extra batteri. Og "1Farad per 1000watt" er ingen regel men bare salgs triks. parallel/serie kobling av sikringer er nøyaktig det samme som parallel/serie kobling av motstander... dvs at en sikring er bare en moststand i parallel/serie med strømmen som har en begrenset max effekt og når den overtsiges så smelter tråden....
2.8i TIC Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Men heller ingen vits i det hele tatt å kjøpe et nytt ekstra batteri til å ha baki vist det man har foran er gammalt og lite amp styrke.. da vil det nye større batteri prøve å dra all strøm ut av det gamle batteriet.. vist man skal ha større/ekstra batt baki, MÅ man ha et tilsvarende batteri foran!! Men uansett, f.eks et maxxima batt greier ikke dytte på så mye strøm "der og da MYE strøm kreves", som det en eller to Kondensatorer greier... Da en skikkelig kondensator lader seg opp mye fortere enn det et batt gjør, og det er jo det en kond er til, å gi nok strøm da det trengs, for så å lade seg fort opp igjen.. Men, ingen vits med kond eller batt hvis man ikke har bra kabler med lite spenningstap...
Robox Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 det som er hovedproblemet til nesten alle normale biler med anlegg er egentlig at ikke dynamoen leverer nok til å forsyne anlegget, ett batteri er tross alt bare en reservekapasitet i en normal bil(snakker ikke om db biler med 500 batterier her altså).. det er dynamoen som skal dra anlegget og det klarer den i de fleste tilfeller ikke.. tenk bare på at dynamoen i bilen er dimensjonert for det strømtrekket det er i bilen uten anlegg, selvfølgelig med litt til overs riktignok.. bruker du mer enn den leverer trekkes det av batteriet og spenningen synker gradvis.. problemet med kondensatorer er at de har en begrenset lagringskapasitet og så fort du har brukt opp den reserven sitter du igjen med det batteriet leverer frem til den har ladet seg opp på nytt og når den lader seg igjen lader den seg med den spenningen batteriet har og da sitter du der med heller liten nytte av den kondensatoren.. et batteri går ikke tomt på samme måte som en kondensator og den klarer å holde oppe spenningen lenger enn en kondensator.. kjøper du et godt batteri som er beregnet for bilstereo slår dette kondensatoren på alle områder.. det finnes spesielle batterier som er laget for akkurat det samme som kondensatoren og de klarer faktisk å holde oppe spenningen mens de blir utladet.. ett eksempel på "cap killers" som de ofte blir kalt er det øverste batteriet på denne siden.. riktig dimensjonerte kabler er noe av det viktigste med tanke på å holde oppe spenningen til forsterkerne, kabler som er dimensjonert riktig eller større i forhold til strømtrekket gir lavere spenningsfall og derfor mer effekt ut av forsterkeren.. husk at de fleste forsterkere(uten balansert strømforsyning) leverer effekt proporsjonalt med spenningen, altså, synker spenningen synker effekten.. her kommer ett godt bilstereobatteri godt med fordi de opprettholder spenningen lenger enn ett syrebatteri og en kondensator.. husk også på at en forsterker kun trekker max effekt i korte tidsrom når en spiller vanlig musikk.. så bruk store nok kabler til maks strømtrekk, ha ett eller flere gode batterier og en dynamo som klarer å lade like mye som anlegget trekker i gjennomsnitt så er alt bra.. en kondensator er som regel bare et "plaster" på problemet..
Scorpio24 Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 off topic.. Leste denne tråden og kom på en morsom sak. Hadde kondensator i gamlebilen min, husker ikke hvor stor den var. Uansett.. Etterhvert ble jeg lei av anlegget og solgte alt som var i bagasjerommet; kondensator, forsterker og sub. Etter at jeg hadde koplet fra kondensatoren begynte starteren å slite (fikk for lite strøm?), og jeg endte opp med å kjøpe meg nytt batteri og da var alt OK igjen. Må ha vært sånn at kondensatoren hadde en liten strømreserve som hjalp starteren med å komme opp i hastighet de første omdreiningene, og at dette lille "kicket" ble borte sammen med kondensatoren? 1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6
Anders Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Kondensator er av ingen betydning etter min mening. Hjelper litt mot støy.. Såkjøp et ekstra batteri isteden. I et batteri er det langt over 20000 farad foresten... Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now