Jump to content

Bilen vil ikke gå mere:(


Guest lillefot

Recommended Posts

Guest lillefot

huff og huff..

for ca 2 timer siden så stoppa bilen min plutselig..

det kom et par "forvarsler" men da tenkte jeg ikke noe mer på det. som som skjedde på disse forvarslene, var at turtallet plutselig sank ned og virka som bilen ikke ville mer.. da klemte jeg bare inn clutchen og rusa litt, og det ordna seg.. den siste gangen hjalp ikke dette.

 

jeg tar opp panseret og dunker litt sann her og der men hjalp ikke. virka jo som at feilen var at det ikke kom noe bensin inn.

Det jeg da gjorde var å nappe ut bensin slangen fra toppen, vri om nøkkelen til startern, men da kom det ikke no bensin. Sjekke om det var tett med å suge/blåse inn i slangen, og det var det ikke.

 

Noen som kan tenke seg hva som er problemet?

det er vel ikke bensin pumpa eller hjernen eller noe?

 

Det er en '87 sierra 2l med elektronisk insprutning.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

huff og huff..

for ca 2 timer siden så stoppa bilen min plutselig..

det kom et par "forvarsler" men da tenkte jeg ikke noe mer på det. som som skjedde på disse forvarslene, var at turtallet plutselig sank ned og virka som bilen ikke ville mer.. da klemte jeg bare inn clutchen og rusa litt, og det ordna seg.. den siste gangen hjalp ikke dette.

 

jeg tar opp panseret og dunker litt sann her og der men hjalp ikke. virka jo som at feilen var at det ikke kom noe bensin inn.

Det jeg da gjorde var å nappe ut bensin slangen fra toppen, vri om nøkkelen til startern, men da kom det ikke no bensin. Sjekke om det var tett med å suge/blåse inn i slangen, og det var det ikke.

 

Noen som kan tenke seg hva som er problemet?

det er vel ikke bensin pumpa eller hjernen eller noe?

 

Det er en 79 sierra 2l med elektronisk insprutning.

 

mvh

Hei

 

Hvis det er bensin på tanken og strøm inn til pumpa og den ikke pumper er den vel ødelagt, ville jeg si... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

skal jeg bruke et multimeter da, og måle om det strøm på pumpa?

 

men det er vel ingen andre ting dere tror det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Som oftest får pumpa strøm bare i et par sekunder når du slår på tenninga, og starter så når du starter motoren. Derfor må du få noen til å slå på tenninga, mens du ligger under bilen og hører om pumpa starter, evt måler strøm på den, hvis den ikke starter.

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

har nå lett etter sikringen og releet til pumpa, men uten hell.

 

noen som vet hvor disse er, og evnt. hva er de merka med?

 

har tvangskjørt pumpa, men hørte ingen lyder.. (12V rett til pumpa)

Link to comment
Share on other sites

Vil nok tro da at bens.pumpen din har tatt kveld!!! Du skal selv om du sitter inni bilen klare å høre at pumpen starter.......

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

men siden vi tvangstarta pumpa så fikk den jo da konstant spenning da, istede for de et par sekundene den egentlig pleier å få, da skal man høre pumpa gå hele tiden da?

 

endra års modellen her også nå:)

 

fant ingen sikring eller relee under hanskerommet, men prøvde å sjekke gjennom de som var i sikringsboksen. plukka ut den som mest sannsynlige og sjekka om "hullene/sporene/kontaktene" i boksen (til releet) var i kontakt med + ledningen. Det var det ikke. så kan jo ikke være inne i sikringsboksen..

 

men det var en 30Ampere sikring som var gåen der..

Link to comment
Share on other sites

men siden vi tvangstarta pumpa så fikk den jo da konstant spenning da, istede for de et par sekundene den egentlig pleier å få, da skal man høre pumpa gå hele tiden da?

 

endra års modellen her også nå:)

 

fant ingen sikring eller relee under hanskerommet, men prøvde å sjekke gjennom de som var i sikringsboksen. plukka ut den som mest sannsynlige og sjekka om "hullene/sporene/kontaktene" i boksen (til releet) var i kontakt med + ledningen. Det var det ikke. så kan jo ikke være inne i sikringsboksen..

 

men det var en 30Ampere sikring som var gåen der..

Ja da skal den gå hele tiden!!!

 

87mod. mener jeg å huske at det rele`et under hansrommet.... du må ta ned trekket som er under der... og langt der oppe skal du finne det... det kan være rosa eller lilla... du MÅ ligge på rygg i dørken for å finne/se det..

 

30amp. sikringen hører nok til bens.pumpen din.. men da skal du ikke være så langt unna rele`et ditt;)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Svarer deg litt i begge forumene jeg.. :P

 

Hvor står denne 30A sikringen som var gåen? Den til bensinpumpa står vist bakerst til høyre (når du "sitter inni bilen") tror jeg...

 

Får du strøm til pumpa når du setter i denne sikringen? Kan ha vært pumpa som har tatt kveld, også har sikringen gått pga av at den def. pumpa har trukket mye strøm.

 

Lykke til!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

For å si det slik skal du høre det greit når pumpa går eller ikke. Når jeg vrir om tenningen på min bil hører jeg tydelig pumpa starter og går (et par sekund)

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

fant ut feilen etter å plukke fra hverandre hele bilen innvendig, for å finne det helvettes rellet (dash, etc)

det var dårligkontakt på pumpa, og nok litt rusk i den..

 

men releet fant jeg ikke ved hanskerommet, og sikringen var i sikringsboksen.. (motor rommet)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...