Jump to content

What to do with the air-intake?


Recommended Posts

Posted

Da har jeg tuklet i hele dag, med hva som er best.

 

1) Konfilter inkl. resonansboks

2) Konfilter uten resonansboks

3) Org. luftfilterboks uten resonansbok

4) Alt orginalt

 

Det jeg gjorde først i dag, var å åpne pakken jeg fikk i posten

DSC00215.jpg

 

Deretter gikk jeg ut i garasjen og fjernet alt av plastikk, og kom fram til dette resultatet

DSC00216.jpg

 

DSC00217.jpg

 

Konklusjon

Dette var rævva.. Bilen drog dårligere og laget en skarp irriterende lyd ved gasspådrag (Dette visste jeg jo selvfølgelig på forhånd). Det eneste plusset med denne løsningen er at det ser ****** tøft ut..

 

Det jeg da gjorde etterpå, var å ta vekk konfilteret og koble på igjen den orginale luftfilterboksen. Litt modifiseringer med 3" aluminiumsrøret.

DSC00219.jpg

 

DSC00220.jpg

 

Konklusjon

Myye, mye bedre. Bilen drar bedre og den irriterende lyden er borte. Meen, ved 2000 omdreininger fra 3. gir og oppover, stopper det litt opp på nøyaktig 2 000 rpm. Det stoppet ikke opp i mer enn 2-3 tideler, men nok til å irritere meg.

 

Det jeg da til slutt gjorde, var å sette på igjen resonansboksen, og bruke de orginale delene. Det eneste jeg ikke har koblet på, er temp. måleren. Kommer til å koble den på igjen i morra.

 

DSC00222.jpg

 

Konklusjon

Problem solved.. Bilen drar like fint opp til sperra som den gjorde før jeg begynte å klusse med inntaket, og bråker ikke i det hele tatt. Eureka :) Det orginale fungerer best!! Gid noen hadde sagt dette til meg på forhånd.. :P

 

Merk: Hele veien har jeg spraya startgass i hver eneste mulige åpning, og jeg fant ikke falskluft noen av gangene.

 

Håper noen av dere kan lære av MINE feil :D

Posted

jeg har funnet den absolutt beste løsningen for min del ihvertfall, jeg har resonansboks og så direkte rør til kon-filteret, grunnen til jeg bruker resonansboksen er at jeg ikke har en bend som passer.

Men det jeg har gjort anderledes er å flytte LMM 20 cm vekk fra filteret, slik at det ikke oppstår turbulens inne i LMM, dette her gir en utrolig forskjell, ikke lengre dau over 4k og ingen daupunkter på registeret.

Kan også nevne at det ble bedre med nytt filter, jeg hadde KD filter før.. noe som bråker no jevlig og gir MASSE loft men følte dette var for åpent + det var jevlig skiftent så jeg skifta til pipercross..

disse filterene var en trakt inni seg som forbedrer turbulens-effekten enda et hakk =) Har kjøpt in nye LMM også da.

 

..jeg har hatt mye kødd me nykking og dau bil det siste året men nå går den **** som ei rakett :)

Posted

temp-måleren ligger foresten på utsiden og koser seg =)

Posted
jeg har funnet den absolutt beste løsningen for min del ihvertfall, jeg har resonansboks og så direkte rør til kon-filteret, grunnen til jeg bruker resonansboksen er at jeg ikke har en bend som passer.

Men det jeg har gjort anderledes er å flytte LMM 20 cm vekk fra filteret, slik at det ikke oppstår turbulens inne i LMM, dette her gir en utrolig forskjell, ikke lengre dau over 4k og ingen daupunkter på registeret.

Kan også nevne at det ble bedre med nytt filter, jeg hadde KD filter før.. noe som bråker no jevlig og gir MASSE loft men følte dette var for åpent + det var jevlig skiftent så jeg skifta til pipercross..

disse filterene var en trakt inni seg som forbedrer turbulens-effekten enda et hakk =) Har kjøpt in nye LMM også da.

 

..jeg har hatt mye kødd me nykking og dau bil det siste året men nå går den **** som ei rakett :)

 

Har du bilde av det du gjorde, og kan du forklare eksakt hvordan du gjorde dette? er hypp på nytt filter jeg og, gjøre noe med daupunktene på registeret :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...