Jump to content

Varmeapparat


Guest frodekrs

Recommended Posts

Guest frodekrs

prøvde å bytte dinna følern som står oppå termostat huset. men målern viser fortsatt at motoren blir veldi varm.

Kan det vere vannpumpa som er dårli? eller tett en plass der med vannpumpa?

Link to comment
Share on other sites

Men i jøss,det var da veldig vrien denna skulle være da.. :blink:

Hmm, ja tenkte litt på den jeg også.. Kansje den ikke sirkulerer vannet??

Koker den el?

Kansje skovelen har ryki eller falt av..?

Det er jo typisk på Mondeo 2,5 v6'n. Skovelen er i plastikk...blir sprø og detter av akselen.. :wacko:

Det er vel en løsning på dette også.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Ja skulle ikke ver lett dette her. hehe.

Har tatt ut vannpumpa å den såg i grunn veldi fin ut. alle skovlene va heile å fine å den gjekk rundt som den skulle. å ikke noe dritt inni.

Spylte gjennom heile kjøle systeme bit for bit. Byttet radiator for å prøve det me.

Men motoren blir fortsatt veldi varm.

 

Motoren har ikke gått meir en 25-30 000. men har stått still på en skule i mange år.

Kan det vere topp pakninga som er gåend da? så der blir mot trykk i vannpumpa så den ikke pumper?

 

Alle slangane blir varme BORTSETT fra dei to som går inn på vannpumpa. (den til ekspansjons tanken å den i bunn av radiatoren er iskald)

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Er alle slangane i kjølesystemet mitt rett skal tru?

scorpio.jpg

1. Går til bunnen av radiatoren

2. Går til den øverste slangen i torpedoveggen.

3. Går lengre opp bak termostaten.

4. Går til bunn av ekspansjonstanken.

 

 

Har en kompis med en sierra med akkurat samme motor som meg. med han så går slange 4 inn sammen med slange 1. og slange 2 inn der slange 4 går. og der jeg har slange 2 var blokkert.

 

Er det koplet feil med meg?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Slangen fra bunnen av ekspansjonstanken (tynn slange) går inn på den store slangen i bunnen av radiatoren i min bil. Husker ikke hvordan resten er.

 

Men merka meg at i en kamerat sin scorpio 2.9 så var slangene forskjellig fra min bil. Og i kameraten min sin bil ble det aldri varmt i varmeapparatet, selv om det ble spylt gjennom grundig.

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Da er det samme med deg som med han kompisen min. enten er det koplet feil med meg eller så er det forsjelli fra dei forsjellige modellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest frodekrs

Byttet termostaten enda en gang. å da ordnet det seg. no sirkulerer vatnet som det skal og måleren viser at motoren er passli varm.

Tok ut varmeradiatoren og koplet den på igjen hengende i motor rommet. og heile radiatoren blei kok varm. satt det sammen igjen og no kommer der litt varme. men slepper å brenne meg. virker som når jeg gir meir gass spesielt ved spinning så kommer der meir varme i apparatet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Det du driver og beskriver her høres nøyaktig likt ut med det kameraten min opplevde. På den bilen prøvde vi så og si alt utenom å bytte varmeregisteret og å se på spjeldet som regulerer lufta gjennom registeret. For den er vel styrt av vakum på enkelte modeller? Kanskje den sitter fast og ikke sender all lufta gjennom varmeregisteret slik at lufta som kommer ut bare såvidt er lunka

 

Har egentlig ikke noen forslag jeg. Min blir så varm at det er ubehagelig å holde fingrene foran slusene når det står på maks varme.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...