Jump to content

Varmeapparat


Guest frodekrs

Recommended Posts

Guest frodekrs

Har problem med varmeapparatet på min 88mod scorpio 2.9.

Det kommer bare kald luft. samme hvor varm motoren blir.

Først blei motoren varm på tomgang å så viste målern heilt iskald motor når jeg begynte å kjøre. Så skiftet jeg termostaten. Nå viser målern at motoren er varm hele tiden, den blir faktisk ganske varm, koker nesten.

Tappet av alt kjølevannet og spylte gjennom varmeradiatoren + heile resten av systemet. og der var god gjennomstrømning av vatn. prøvde å lufte systemet fleire ganga etterpå. men fortsatt kommer det bare kald luft :( når jeg skrur på kald luft så kommer det iskald luft, når jeg skrur på varm luft kommer det fortsatt kald luft, (kansje ett par grader varmere en når den står på kald luft, men fortsatt kaldt)

 

Har noen fleire ideer ka jeg kan prøve?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Har du spylt i mellom bare varmeappreg. da??

Blir begge slagene varme både inn og ut av varmeapp.registeret?

Hvis du setter vifta på 1 får du litt varme da el?

Ville nok kansje tippe på varmeapp.register..

Blir tette med tida dem,er sånne plastikk spiraler inni kanalene der og dem blir sprø med tida og går i oppløsning,dermed tetter dem seg..

Håper du finner ut av det...;)

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Jeg spylte gjennom bare varmeregisteret også ja. går heilt fint å spyle gjennom.

Men det er bare den slangen som går inn på registeret som blir varm, den som kommer ut blir ikke varm. Så det kan virke som det er tett der, men er ikke det litt rart at jeg da klarer å spyle gjennom?

 

Når varmeapparatet står på 1 så kommer der pittelitt nesten lunka luft. (men fortsatt altfor kald luft)

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Ja det er vel der feilen ligger. Tenkte å prøve med sann radiator rens først å sjå om det hjalp.

Er vel en del skruing for å få det ut ja. må jeg ut med heile dashbordet for å komme til?

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Prøvde med radiator rens no. kjørte litt med det og hadde på ny kjøleveske.

Det kommer litt meir varme no. No er lufta lunka. men fortsatt ikke skikkli varm.

Trur dere det hjelper å ha på sann rens fleire ganga? eller er det bare å begynne å skru å skifte heile varme registere?

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Okey, ja får litt varme av det no, men ikke noe fare for å brenne seg på det akkurat. Men motoren blir ganske varm, kan det ver pga varmeregisteret? at der ikke er skikli gjennomstrømning slik det skal ver?

 

Ja må vel bare skifte det.

Link to comment
Share on other sites

Ja,får ikke riktig sirkulasjon på vannet så det kan nok stemme..

Den vi bytta på ble "litt" bedre kan du si.. Det var potte tett!!

Byttet termostaten samtidig og det ble knallbra..

Når bilen hadde fått driftstemp. kunne man jo nesten brenne seg

ved den ventilen som går opp på frontruta..

 

Noen bilder...

Lykke til !! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Blei litt skeptisk når jeg såg ditta bilde der. hehe.

Det er vel bare å begynne å skru så får det gå som det går. Prøve å få ut dashbordet.. Er det noe spesielt jeg må passe på eller gjer? eller er det bare å begynne med dashen å ta vekk det som må vekk.. Må jeg løyse heile "varme greia med vifta" å dra den bak for å greie å få ut radiatoren?

Link to comment
Share on other sites

Hehe,skjønner at du ble litt skeptisk,men det går fint..

Er bare å finne fram batteridrillen med stjerne-bits. ;)

Din er jo så gammel at du bla. ikke har air-bag.. Det hjelper jo litt :)

Men sjekk om dash'n er delt borte ved hanskerommet (over/under del)

Husker ikke helt åssen det er på de gamle...

Da kan det kansje holde med å ta ut underdelen som på sierra'n.

Men etter det må du løsne varmeapphuset (2 muttere) og trekke det litt tilbake slik at slangestussene kommer inn i bilen (kupèn). Også er det bare å ta ut kassetten (registeret).

Så monterte alt i motsatt rekkefølge.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hva er egentlig de ullsokklignende trekkene rundt varmekanalene for noe? Har det på min 89mod men ikke på 86modellen jeg hadde tidligere.

 

For å holde bedre på varmen fram til dit den skal?

Link to comment
Share on other sites

Tor det er p.g.a av at varmen skal holde seg bedre i slangene ja.

Også noe med ulyd/gnissing i dash'n kansje..

Registeret ser likt ut det som er i Sierra.. Men må sjekke det..

Kan være en detalj el no.. :)

Grunnen til at registeret tetter seg,er at inne i reg. så er det spiraler i kanalene

som er i plastikk.. Å det sier seg selv åssen det blir med årene..

Dem blir sprø og går i oppløsning oxo tetter hele møkka seg.. :angry:

Teit opplegg,men men.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er litt jobb ja!

 

Måtte bytte register på min da det lakk som en sil.

 

Er samme registeret på Sierra og Scorpio.

Ble mye bedre varme etter at jeg byttet, men tok noen timer å få alt ut og på plass igjen.

 

 

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

Har fått tak i ett varmeregister til en sierra, har ikke fått montert det i bilen enda, men koplet det på hengende i motor rommet og lot bilen stå å gå på tomgang. Men motoren blir fortsatt veldi varm. Målern i bilen viser nesten opp på rø streken på temperatur målern.

Termostaten er ny.

 

Hva kan det vere som gjer at motoren blir så varm?

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

kan det ver at det bare er måleren som viser feil?

før jeg skiftet termostaten så tatt målern ned til iskald så fort jeg begynnte å kjøre.

Har elektriske vifter på denne bilen, skal ikke desse slå inn før motoren blir så varm? kan det ver følern til når vifta skal slå inn som ikke er heilt bra me kansje?

Link to comment
Share on other sites

Guest frodekrs

prøvde i dag å ta ut termostaten å kjøre litt uten den. kjørte ei stund heilt roli da låg målern rett bort, normal temperatur.

spann litt å kjørte litt hardere for å teste å da blei motoren varm. så lot jeg bilen stå å gå på tomgang men målern viste fortsatt at motoren var veldi varm.

Kjølevifta slo seg inn av å til ei lita stund, hadde motoren vert så varm så viseren viser så villa vel kjøle vifta gått heile tida?

 

Skal prøve i morga å bytte temp.føleren. Er det denne som sitter oppå termostat huset?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...