Jump to content

2.5 TD


Guest btl

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en sånn bil 115hk, og bruke motoren i en sierra. Er det noen som vet om motorer fra Scorpio II (Frosken) passer i Sierra? Jeg har hørt noe om at forstillingene er helt forskjellige. Da er det ikke sikkert at f.eks motor passer på Forstillings travers. jaja.. jeg har snart kjøpt den bilen og finner det vel ikke ut hvis jeg ikke prøver. Er det noen som vet hvor mye NM det er i den?

 

mvh

Bjørn Tore

Link to comment
Share on other sites

Hei!!

Fant noen data på den 2,5WM TCI Diesel'n

Etter det jeg kan huske så tror jeg dette er en fransk motor men ikke helt sikker..

Litt sånn lastebilmotor opplegg på'n.. :) Er 4 enkelttopper og ikke en over alle sylindrene..

Er tannhjul's register..

Hadde vært konge med en sånn i sierra da.. bør vel gå det..

Er veldig spesiell bunnpanne på denne også..

Har noe mer data på den også..

Håper detta kom til nytte da ;)

 

*Changes introduced on '97¼ MY vehicles

*Increase in power output from 85 kW (115 PS) to 92 kW (125 PS)

*Increase in torque from 270 Nm to 293 Nm

*New engine code: SCD

*Modified cylinder surfaces

*Modified piston ring groove

*Different drive belt adjustment

*Modified coolant pump

*Modified thermostat housing

*New swirl chamber inserts

Link to comment
Share on other sites

Jeg har undersøkt litt selv. Jeg har haynes manualen på scorpio Diesel, men den dekker kun 1977 til 1990 modeller. Jeg tror VM er laget i Italia. Jeg tror de også sitter i bl.a Jeep Cheroke og Cryler Voyager. De gamle 2.1 (60hk/122nm) , 2.3 (64hk/139nm) , 2.5 (66hk/148nm) og 2.5td (88hk/201nm) som satt i scorpio til 1990 tror jeg er franske. Jeg vet ingen ting mellom 1990 og 1994, me så kom det 2 motorer til 2.5td (115hk/270nm) SSC og 2.5td (125hk/293nm) VM. Det er ifølge mekonomens delekatalog at den første av dem heter SSC. Den gamle 2.5td som sitter fra 1990 til 1994 heter SFA, ifølge delekatalogen til mekomomen.

 

Nå blir det 115hk/270nm utgaven jeg skal ha, men ifølge http://www.autoteknikk.no/filer/prisliste.htm finnes det også en tuningsboks som løfter til 139hk og 305nm. Det vrir vel godt i drivverk tenker jeg. I en Sierra på 1300kg, skulle det være 4,26kg per nm. Det høres jo ganske kjørbart ut.

 

Jeg er litt bekymret for at vekten på bilens foraksel skal bli større. Da vil bilen få enda dårligere fremkommelighet, så det spørs om jeg ikke må ordne en sperra bak, men da må jeg vel også oppgradere til skivebremser:(

 

mvh Bjørn Tore

Link to comment
Share on other sites

Ja,åssen går det med prosjektet.. Tror du det kommer til å gå i Sierra'n?

Det hadde hvertfall ikke vært mange av den typen.. ;)

Men du må nok bygge om til skiver bak.. og kansje gjøre noe forran..

Vanlige sierra skiver forran (dohc) er vel ikke det beste og tåler vel ikke all verden..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vel.. Jeg har kjøpt meg delebil da. 1995 modell stasjonsvogn. Jeg må bare få ryddet skikkelig i garasjen før jeg starter :) Jeg har desverre mye å styre med. Studerer og jobber, så det kommer nok til å gå sakte men sikkert:)

mvh Bjørn Tore

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...