Jump to content

Tempføler (til instrumentet)


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

I vår bytta jeg tempføleren til instrumentet samtidig som jeg byttet den instrumentklumpen med bensin- og tempmåler. Alt var såre vel og nåla steg opp til ca midt på måleren når motoren var varm. I det siste, derimot, så starter alt som normalt, nåla stiger i takt med temperaturen og holder seg ca på midten en stund, før den synker og holder seg ca midt på den nederste halvdelen av instrumentet. Første gang jeg oppdaget dette var etter en lang nedoverbakke i 80-sone. På toppen var alt normalt, nåla midt på, men på bunnen hadde den sunket.

 

Aha, på tide å bytte termostat tenkte jeg. Termostat og kjølevæske ble byttet, men "problemet" var fortsatt tilstede. Jeg VET at motortempereaturen holder seg stabil og at det bare er nåla i instrumentet som synker. Hvordan kan du vite det? spør sikkert dere. Svaret er enkelt. Bilen har elvifter med egen tempbryter som starter viftene på 95 grader og kutter når den når 90. Og vanligvis, når tempnåla virker så starter viftene når nåla beveger seg litt over midten. Men viftene starter også selv om tempnåla bare er på nedre halvdel av skalaen. Så motoren når samme temperatur som før, men tempnåla "svikter" etter å ha vært operativ en stund. (jeg har også prøvd en annen føler til viftene for å sjekke om problemet kan være vifter som går i tide og utide)

 

Skal prøve å jorde ledningen fra tempføleren neste gang den har sunket, for å se om instrumentet spretter til tops igjen da. For hvis den gjør det er det vel på tide å bytte føleren..

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...