Jump to content

Lampeolje før vask


HHA

Recommended Posts

Hei!

 

Har i det siste hørt om folk som bryker lampeolje på bilene sine før de spyler av og deretter vasker med svamp. Dette gjør de for at møkka lettere skal renne av, og at bilen får litt mer glans i seg. Så til det jeg lurer på. Er dette sunt for lakken? Vil den ikke bli rimlig matt etter lang tids bruk av lampeolje?

 

Takker for svar, mvh Håkon :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mange sted der det er sterk kulde , er det ikkje enkel å vaske bilen med vann ,da er det noen som vasker bilen med parafin , da denne ikke løser opp poleringen på bilen men tar salt og asfalt.

Tror "lampeolje som er dobbelt rensent og luktefri " er et begrep med parafin som var drivstoff på en del traktorer og enkelte biler på 1950 > 60 årene .

Var dette oppklarende eller ?

73 DE la###"joker"

Link to comment
Share on other sites

Ja var egentlig det jeg lurte på ;) Takk for svar. Så det er helt ufarlig for lakken å bruke lampeolje rett før du skal spyle av med høytrykkspyler altså? :)

 

Prøvde dette selv i helga som var.. Og må si meg imponert over hvor fort møkka ble borte :P

*Vaskehall med varme, varmt vann i høytrykkspylern, høytrykkspyler med egen såpe ++* Deilig om vinteren!

Link to comment
Share on other sites

*Vaskehall med varme, varmt vann i høytrykkspylern, høytrykkspyler med egen såpe ++* Deilig om vinteren!

 

Kan si meg enig der ja:)

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf

Har brukt Diesel ofte med varmtvann høytrykksspyler og svamp funker hver gang. Eneste er at det lukter og må bruke varmt vann for å få det vekk igjen.

Tar mye bedre enn den beste avfettninga vi har på dunk. Lakken tørker ikke ut heller

Link to comment
Share on other sites

Fattern bruker lampeolje.. Da får til og med kanalene på bilen en glans de ikke har ellers. Bruker så klart varmt vann, såpe og svamp etterpå for å få av olja :)

 

Forige gang jeg vaska bilen fikk jeg "vannplaning" under skoa. Har så og si 0 spor under skoa, og med vann på gulvet + en kraftig høytrykkspyler skle jeg bakover når jeg skulle spyle av bilen. hehe

Link to comment
Share on other sites

Vinterstid kan det være lurt å smøre dør/luke låser med våpen spray etter vask da denne smører og fortrenger fukt,

Ble tipset av Falken(Falc),Naf - Viking om dette :)

Det er fast rutine etter å ha tørket av bilen ;) Smører alltid listene og låsene, gidder ikke ødlegge gummilistene bare fordi jeg ikke "orka" å bruke 5 min på å fullføre jobben etter vask.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...