Jump to content

kobling av 2ohm høytaler på 4ohm forsterker


LiVip

Recommended Posts

fikk ny forsterker i dag på 2200w 4kanalers 4ohm forsterker. har også 2stk 6*9 500w 4ohm og 2stk cadence 12" 300rms 2ohm sub som jeg tenkte jeg skulle sette på samme forsterker men lurte på hvordan det ble for de to subene jeg har som er på 2 ohm.. om det er bra for dem å koble dem inn på 4ohm forsterker?

 

også hvor mye min dynamo 90 amp klarer. har tre forsterkere til sammen en på 3200w, 2200w og en på 1600w. klarer dynamoen å gi strøm til alle disse? batteriet er på 72amp. trenger jeg flere kondensatorer kanksje? har bare en på 1f. :wacko:

 

 

er GRØN på slikt. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
fikk ny forsterker i dag på 2200w 4kanalers 4ohm forsterker. har også 2stk 6*9 500w 4ohm og 2stk cadence 12" 300rms 2ohm sub som jeg tenkte jeg skulle sette på samme forsterker men lurte på hvordan det ble for de to subene jeg har som er på 2 ohm.. om det er bra for dem å koble dem inn på 4ohm forsterker?

 

også hvor mye min dynamo 90 amp klarer. har tre forsterkere til sammen en på 3200w, 2200w og en på 1600w. klarer dynamoen å gi strøm til alle disse? batteriet er på 72amp. trenger jeg flere kondensatorer kanksje? har bare en på 1f. :wacko:

er GRØN på slikt. :blink:

 

Hei.

Hvilken Ohm Forsterkeren tåler/funker med må du nesten sjekke med levrandøren, de fleste forsterkere kan lastet trygt til 1Ohm. Så vist du kobler 6x9`rne normalt og brokobler subbene på ved å koble pluss på pluss og minus på minus fra subben og bruke pluss fra utgang 3 og minus fra utgang 4. De fleste forsterkere støtter slik brokobling.

 

Når det gjelder strøm tror jeg du vil ha et stort problem, MEN de tallene du sier her med MANGE 1000Watt er neppe reele i tilfelle snakker vi stort konkuranse annlegg. Så skulle sikkert hatt 2 batteri, gjerne gele batteri type maxxima eller Optima.

Når det gjelder kondensator er vel en grei tommelfinger regel 1Farad per 1000Watt.

 

Men som tiligere nevnt trur jeg ikke du har så mange Watt i bilen, nevn gjerne hvilke forsterkere du bruker merke osv :)

 

Mvh Sigve

Edited by ProBoTecH
Link to comment
Share on other sites

har en silversonic på 2200 watt. 4*500w (4*270rms) en 1600w 2*900w 1ohms stabile Ground zero (x 200 WRMS @ 4 ohm

2 x 350 WRMS @ 2 ohm,2 x 450 WRMS @ 1 ohm, 1 x 900 WRMS @ 2 ohm) og en Carstyling of norway på 3200w "står det" men den er på 4*200w på 4 ohm og 4*400 på 2ohm.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
har en silversonic på 2200 watt. 4*500w (4*270rms) en 1600w 2*900w 1ohms stabile Ground zero (x 200 WRMS @ 4 ohm

2 x 350 WRMS @ 2 ohm,2 x 450 WRMS @ 1 ohm, 1 x 900 WRMS @ 2 ohm) og en Carstyling of norway på 3200w "står det" men den er på 4*200w på 4 ohm og 4*400 på 2ohm.

 

 

La merke til at du skrev i posten din om det er bra for subbene når det gjelder Ohm`n er det subben som styrer dette da motstanden ligger i subbene.

 

Vist du kobler som jeg skrev i forige post med begge plussene fra subbene på samme pluss på forstereren og samme med minus på den andre minusen, de fleste forsterke som er litt futt har denne muligheten står som regel merket ved utgangene.

 

+ - + -

+ briged -

 

Håper du forstår ekke helt go på forklaringen :blush:

 

Når det gjelder strømmen er det vel ikke nødvendig å bruke alle forsterkerne men feks Ground Zeroen til subb og Silversonicen til vanlige høytalere så trenger du strengt tatt kun kondensator på den til subbene, husk tykk strøm kabel 25mm2 minimum og like tykk eller tykker jording! Strøm er alfa omega i et skikkelig annlegg :D

Link to comment
Share on other sites

joda strøm må til. det som er også et problem nr 2 det er at det skal inn en 15"subb også inn som er på 2200w\1100w rms som konkurranse sub ^_^ fikk et knall tilbud på den så måtte kjøp den. må bære inn me noen litt større 12" også så blir dette rått.. resten av annlegge har så utrolig lyd at det er sykt.er vel mest fornøyd me de 6*9 som er baki biln nu på 500w fra blitz audio. men må ha noen gode framme no.

Link to comment
Share on other sites

Lol, her var det mye rart... kobler du slik som han over forklarer, så ryker forsterkeren din med en gang, HELT sikkert.

2stk 12" som hver har 2ohm impedans, blir når du paralellkobler dem, på 1ohm totalt (og det tåler ikke forsterkeren som du skal bruke) MEN, når du har paralellkoblet til 1ohm, og brokobler 2 kanaler, så vil forsterkeren din lese det som en HALV ohms last, og da er det garantert at forsterkeren ryker....

 

Du har også totalt missforstått dette med watt, watt rms osv... Det skal du ikke tenke så mye på, for de forsterkerene du har (med unntak av Ground zero`n) yter ikke mer en en fjerdedel av det de er oppgitt til.

Jeg har selv kontakter på de fleste bilstereo importører her i landet, og mange i andre land, og kan jo feks nevne at jeg kan få en forsterker på "hele" 10.000watt, for den nette sum av 1100kr inn til meg, noe som jo ikke skal være mulig. Men åpner jeg den forsterkeren, og kikker inni, så er det komponenter der for 2-300kr, og måler jeg effekten, så klarer jeg kanskje 200watt, så dette er med andre ord ren svindel....

 

Silversonic og Carstyling of norway, er nettop slike produkter, og ikke verdt en dritt.

At du synes dette spiller helt fantastisk nå, regner jeg med er fordi du ikke har hørt noe som spiller "bra", eller rett og slett ikke har ører for god lyd (no offence)

 

Så mitt forslag til deg, blir at du kvitter deg med de to forsterkerene, og kjøper deg en Dynabel BF0804 til 1300kr, og bruker den på 6x9 og frontsett, så bruker du Ground Zero`n brokoblet på cadence`a (paralellkoblet) og selger 15" sub`n... Evt bruker 15" og selger de to 12"

 

Kondensator er heller ikke nødvendig, mener jeg. Et batteri baki er mye bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Lol, her var det mye rart... kobler du slik som han over forklarer, så ryker forsterkeren din med en gang, HELT sikkert.

2stk 12" som hver har 2ohm impedans, blir når du paralellkobler dem, på 1ohm totalt (og det tåler ikke forsterkeren som du skal bruke) MEN, når du har paralellkoblet til 1ohm, og brokobler 2 kanaler, så vil forsterkeren din lese det som en HALV ohms last, og da er det garantert at forsterkeren ryker....

 

 

Hmm.. Er ikke helt med på forklaringa de :P

Når du har en forsterker som har utganger som er merket med BRIGED og vanlig og bruker bridged så vil forsterkern bli lastet med 1 Ohm! men med en jalla 9000watts 2 kanaler som ikke støtter dette er det noe annet! det nevnte jeg også tiligere! at man må sjekke med levrandøren om den støtter slik kobling! da det er det optimale for mest utnyttelse av de "wattene" som er der.

Det aller beste vil jo selvfølgelig være en monoblokk!

 

Når det gjelder kondis er dette å anbefale vist du ikke har et kinetik batteri eller noe av samme kaliber! grunnen til kondis er jo enkelt å få levert MYE strøm i kjappe pulser når bassen slår! Forøvrig er dette ekstra viktig når man bruker billig forsterker da disse er lite utstyrt med kondiser i utgangspunkte.

 

Og jeg er også klar over at de merkene Silver osv er jalle masse tusen watt greier! men ser ikke poenge i å plage han med dette vist han selv er fornøyd med lyden!

Men klart at dynabel eller noe i den klassen funker bedre selv om det ikke står fantastiske tall på kjøleribbene :)

 

Mvh Sigve

Edited by ProBoTecH
Link to comment
Share on other sites

Hvis du feks brokobler en 2 kanals forsterker, og kobler på 1stk 4ohm sub, så vil forsterkeren lese det som en 2ohm sub, altså motstanden blir lest som halparten når man brokobler forsterkeren... Dette gjelder alle forsterkere, utenom mono forsterker ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du feks brokobler en 2 kanals forsterker, og kobler på 1stk 4ohm sub, så vil forsterkeren lese det som en 2ohm sub, altså motstanden blir lest som halparten når man brokobler forsterkeren... Dette gjelder alle forsterkere, utenom mono forsterker ;)

 

Stemmer det han sier her.

 

Jeg driver litt med bilstereo, og vet at du får det du betaler for.

 

Min forsterker (soundstream picazzo) leverer ca 1000-1200w rms. Denne koster 10.000kr i norge.. (ca 5000 hos megabillig.)

Der mener jeg at du får det du betaler for.

 

En måte å sjekke hvor mye forsterkeren skal klare å lever er å:

Sjekk ut sikringene. Gang sikringene med volten du får til forsterkeren.. F.eks hvis du har 100A sikringer så ganger du det med ca 14v. Da får du 1400w.. Det er max watten.. ikke rms. Rms = konstant watt. Altså vil sikringen din ryke hvis du drar ut f.eks 1500w fra forsterkeren ei lita stund.

 

Har også en phoenix gold titanium elite 12D. Denne også kosta ca 10.000 ny. Denne skal tåle ca 1200w rms.

 

Dem som er gøy med dette er at den spiller meget bra og utkonkurerer 2 12" med 2000w forsterker type billig..

 

Det er en grunn til at du får en forsterker fra et ukjent merke for 2000kr som skal yte 2000w osv..

 

Skal dere bygge anlegg, så drit i 4 12" og 9000000w forsterker som koster 5000kr.

 

Kjøp da heller en forsterker til 4000 og en sub til 1000 så får dere kjenne at når du har en forsterker som klarer å levere nok så er faktisk de aller fleste subbere ganske så bra.. Prioriter forsterker....!!!!!

Edited by Seph
Link to comment
Share on other sites

på silversonic så er det 3stk 40amp sikringer og på carstyling of norway er det 2stk 60amp

 

ground zero forsterkern min takle lett 1ohm. sto brukoblet før jeg tok den ut av biln i går.

Link to comment
Share on other sites

Da yter de forsterkerne MAKS 1700watt totalt, altså 4x425 watt MAKS, som igjen vil si ca 4x200 watt rms hvis du er heldig...

At din GroundZero sto brokoblet, sier ingenting om hvor lav motstand den klarer... Men den burde klare 1ohms last.

Men hvis dine suber har en impedans på 2ohm, så vil de paralellkoblet ha en impedans på 1ohm, og da vil forsterkeren lese det som 0,5 ohm når forsterker er brokoblet, så det er vel i laveste laget for den forsterkeren...

Link to comment
Share on other sites

står under den 1 ohm stabil iallefall.. alt eg veit..

 

kobla den eine forsterkern i dag.. smalt sikringa atmed batteriet som var på 80amp... men det hadde sikkert med at forsterkern hadde 100amp sikring.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Okei legger meg flat for flertallet, mente dette ikke var sånn.

Uansett er vel det beste å gå for når det gjelder subber en monoblokk.

Har annlegg til 5000kr i biln (sub og forsterker) forsterker til 4000,- og subber (2x12") til 1000,- funker greit nok det :D ikke det at det er fantastisk men trykker helt greit til A-B bruk :)

 

Tror åsså det mange gjør feil er at de kjøper store subber og glømmer å legge penger i strøm og forsterker kraft :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

det er riktig slik cossy nevner ang brokobling/impedans (elementær elektronikk) og de fleste misforstår dette ;) ellers er jo DELVIS riktig med å koble til + på den ene kanalen og minus til den andre kanalen ved brokobling og dette stemmer bare om den ene inngangen er fase snud i 180grader... -amatører-.... den kanalen som har fase snud inngang har utgangen merket med minus forteng. :) -elementær.... Hvis ikke inngangen er fase snudd blir ikke noe brokobling :lol:

 

Dynabel er ikke det første jeg ville anbefalt om man skal ha kvalitet :) men bare som en billig og grei alternativ -finnes mye bedre men som allrede nevnt kvalitet koster penger.

 

Ellers er dette med 1Farad per 1000watts bare tull :) så lytt til cossis sitt råd -skulle tro han kan sine ting... ;) - (bor du i åsgorstrand cossi? bor selv i horten og ser deg ofte i andre forum)

Å se på sikringen er ikke det riktige men en grei alternativ da forsterkene operer med symetrisk spenning med en pulsbredd modulert power supply så vil frekvensen bestemme i større grad effekt tilgjengelig ;) -men mye OT....

Link to comment
Share on other sites

så sånn jeg forstår det med brokobling til nu så kan jeg koble to 4ohm's høytalere sammen for å få forsterkern til å lese den som 2ohm?

 

det vil sei + fra forsterkern til høytaler nr 1, - på høytaler nr 1 til + på høytaler nr 2 og - på høytaler nr 2 til - på forsterkern?

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

niks...

 

+ fra begge høytalerne sammen og - sammen da brokobler du.

Det du beskriver er paralell kobling da blir Òhmen dobbel altså 8.

Link to comment
Share on other sites

niks...

 

+ fra begge høytalerne sammen og - sammen da brokobler du.

Det du beskriver er paralell kobling da blir Òhmen dobbel altså 8.

 

Da seriekobler han.. ;) Paralell = halvering av ohm. / Serie = dobling av ohm

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Da seriekobler han.. ;) Paralell = halvering av ohm. / Serie = dobling av ohm

 

Jaja seff!

Akkurat kommen fra arbeid så var litt borte :blush:

Link to comment
Share on other sites

så sånn jeg forstår det med brokobling til nu så kan jeg koble to 4ohm's høytalere sammen for å få forsterkern til å lese den som 2ohm?

 

det vil sei + fra forsterkern til høytaler nr 1, - på høytaler nr 1 til + på høytaler nr 2 og - på høytaler nr 2 til - på forsterkern?

 

Dette er seriekobling, og gjør du det, så blir impedansen 8ohm, og en brokoblet FORSTERKER vil lese dette som 4ohm...

Link to comment
Share on other sites

takker for hjelpa og støtta gutta:D

 

ble ferdig me å støype ny hattehylla i dag. slenge inn høytalerne og diskantene.. fikk koblet dem som dem sku være og lyden er god:d

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...