Jump to content

cvh topper?


Escort-mekkern

Recommended Posts

jeg sitter her med en cvh 1900 blokk så vidt jeg kan forstå utifra nr på bokken og veiven.virker som om det er noen greie stempler fra JE der også..selv om jeg ikke finner dem på siden deres ;) ser nå iallefall logoen deres på dem. Dette er noe som skal i rs`en min.

Spørsmålet er om noen vet om det er lik passform på toppene til 1600 blokken og 1900 blokken.

 

Om det skulle være det....hva er forskjellene?

 

Valget står da mellom en 1600 stage 3 topp i grei stand eller en ny 1900 topp...

Sikkert et dumt spørsmål...men hva bør jeg velge?

 

Hva er foskjellen på stage 1,2 og 3?

 

Det samme lurer jeg på ang turbo... hva er det de forskjellige stagene står for der?

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter her med en cvh 1900 blokk så vidt jeg kan forstå utifra nr på bokken og veiven.virker som om det er noen greie stempler fra JE der også..selv om jeg ikke finner dem på siden deres ;) ser nå iallefall logoen deres på dem. Dette er noe som skal i rs`en min.

Spørsmålet er om noen vet om det er lik passform på toppene til 1600 blokken og 1900 blokken.

 

Om det skulle være det....hva er forskjellene?

 

Valget står da mellom en 1600 stage 3 topp i grei stand eller en ny 1900 topp...

Sikkert et dumt spørsmål...men hva bør jeg velge?

 

Hva er foskjellen på stage 1,2 og 3?

 

Det samme lurer jeg på ang turbo... hva er det de forskjellige stagene står for der?

forskjellene på "stagene" er "flowen" i toppen(hvor lett bensin og eksos jogger ut og inn hvis du skjønner) (større hull der bensinen renner igjennom,og eksosen kommer ut) men er jo bedre ventilløftere,kam,etc og da.. er ikke helt inne på topper..

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Er det samme prinsippet på dette med stage 1,2, osv på både topp og turbo...det er "flowen" som avgjør dette? Er dette noen maler man har å gå ut ifra eller er dette bare noe folk tar på "gefylen" ;) slik at en topp eller turbo som har temmelig nice flow men soim ikke er helt optimaler...humm..la oss se...vi kaller den en stage 2 gutta...du forstår hva jeg mener? ;)

 

Vet du noe om de toppene passer om hverandre?

 

Og eventuelt hva jeg burde velde av de to jeg har ført opp?

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest oldfordsneverdie

steg en.porta innsug.steg 2.porta in og ut.steg 3.porta inn,ut og større ventiler.mener detta sto i fast ford her elr noe en gang.men ikke sikker såklabert.rett meg hvis det er feil.mener det var både steg1,2,3,4,5,6 så blir litt rart kanskje..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja, det finnes mange steg.. spørs litt på hvilken butikk/fabrikat man kjøper fra..

norris motorsport har helt opp til steg 6mener jeg..

 

men sånn i grove trekk så er det som oldfordsneverdie sier...

 

stege forteller om porting/ ventil størrelse...

er først på steg 3 man begynner og fikle med størrelsene på ventilene, og jeg tror det i hoved sak kun er insug de jobber med.. vertfall er det slik på min topp, den som sto på 1,9 motoren din orginalt (tror) jeg.. den har over dimma insug, og orginalt eksos.. og det er en "vanlig" 1,6 topp, som går under steg 3 tror jeg..

 

 

og ang stempla dine, så sender du en mail til JE med bilde og et eventuellt produskjons NR så skaffer de nokk det aller meste...

visst ikke så klarer nokk de firmaene som custom lager stempler og skaffe deg stempel ringer, om de får teknisk info på stemplene...

Link to comment
Share on other sites

Guest IP duden

forstod ikke den hårball, det portes både inn og ut.

 

men på stg 3 portes også der hvor ventilene er, vet ikke hva det heter. med fra 55cc til 57cc, sånn at kompen faller ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke helt ennå hva dadda rst har solgt meg...han sier at det er en 1,6 blokk men delenr jeg fant på blokka tilsvarer en 1,9 blokk...skal se litt på det til uken...greit å finne ut om jeg kan bruke 1,6 og 1,9 topp om hverandre...flere ting som ikke stemte helt og det forsvarte han med at han hadde sendt med et gammelt justerbart kamdrev...vet ikke helt om det gjør opp igjen for den rasa turboen han sendte meg. Det sto komplett motor med turbo i salgstråden hans...jeg var kansje dum som regnet med at det var en turbo som var i orden...Kan ikke forstå at folk er villige til å selge dritt her inne..at ikke folk har litt verdighet... Jaja, han kommer sikkert til å få med seg det jag skriver her inne...så det er sakt..jeg prøvde å ringe han mange ganger uten at han svarte og jag har sendt han et par pm`er hvor han har svart (meget ampert slik jeg oppfatter det) tilbake at han..eller vent...jeg kan jo bare klippe og lime litt....her er hva han skrev ;)

 

 

Sitat;

heisan angående topp å blokk så må jeg prøve å forklare dette en siste gang.denne motor du kjøpte av meg er en vanlig rst motor som er stroket til en 2liter.så alt er likens fra en vanlig 1,6 untatt veiv å 0,5 mm overborring +stempler.å jeg har værken sagt eller du har spurt tilstand på turbo.du kjøpte motor usett åjeg sa at motor bør overhalles.og så fikk du vel med et justerbart kam drev som du skulle betale ekstra for men det driter jeg i. Sitat slutt;

 

Igjen minner jeg om hva som sto i salgstråden hans.... : motor er komplett med turbo å 31 actuator

 

Dette skulle ha vært byttet til: motor er komplett med rasa turbo uten actuator men med et justerbart kamdrev som du kan montere selv.

 

Som jeg har sakt til andre kunne jeg ikke brydd meg mindre om det kamdrevet og den actuatoren men det at han selger meg en rasa turbo synes jeg er temmelig drøyt..det har vel også noe med at jeg blir litt irritert over det faktum at han ved full viten utnyttet min dårlige kunnskap om motorer. Når jeg snakket med han på tlf ved kjøpet fikk jeg da også inntrykket av at motoren var i den stand den var levert fra TDI Powertuning i sin tid. Da selvfølgelig med en del slitasje osv... men her viser det seg at Hårball har den toppen som sto på motoren og det da er bare kastet sammen en motor med en sliten org topp og en rasa turbo.

 

Jeg har spurt om han var villig til å ordne opp etter seg og da fikk jeg bare ikke noe mer svar... Da fikk jeg belyst dette med disse toppene og mine mange spørsmål noe. kansje dette forklarer litt av min fustrasjon da jeg prøver å lære meg mest mulig om bil og motor, men bare lærer meg navnene (nickene) til folk som gjør seg til kjeltringer for noen få tusenlapper...

 

 

For ordens skyld...jeg legger ved en link til den salgstråden jeg viser til:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...c=17861&hl=

Edited by Escort-mekkern

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest oldfordsneverdie

lol.det justerbare kamdrevet prøvde jg å kjøpe av han.han skulle sende i oppkrav.prata meen på telefon å alt.men kamdrevet kom aldri...

Link to comment
Share on other sites

jeg har vanskelig for å tro at det er en stroka 1,6 motor...

har mer trua på at det er ei tal block, alstå den amrikanske 1,9 cvh motoren, som enten er oppborra, for slagvolumet skall vist nokk være 2 liter (?) vertfall så vitt jeg har fått med meg..

 

men tar du kontakt med JE så kan nokk de hjelpe deg med nye ringer, for det er vell det du er på utkikk etter ?

 

Om ikke så kan du sende meg teknisk info og produkt nr så kan jeg gjøre en liten innsats for og prøve og finne noe deler..

 

Og toppen bytta jeg med dadda, mot orginale rst stempler og råder til 1,6, siden han hadde sprekt et stempel eller noe, så da bytta vi likt.. og den toppen var ikke bare og smekke på som jeg fikk intrykk av da vi snakka sammen om bytte..

alle insugs ventilstyringene var romme som fy, så de fikk jeg bytta, og når ventiler skulle slipes inn viste det seg at insugs ventilene var skakke.. og oppdrive nye uorginale/u nummererte rustfriventiler i 44 dim viste seg og bli et makk værk..

heldigvis var jeg innom tore topplokk/autotrim her i tr,heim, og han fikk retta... så har hatt reprasjoner for 2000 kroner på den toppen..

 

men det er en 1,6 liters topp uten forandringer i forbrennings kammer eller noen ting..

 

 

Nå vet jeg ikke helt ennå hva dadda rst har solgt meg...han sier at det er en 1,6 blokk men delenr jeg fant på blokka tilsvarer en 1,9 blokk...skal se litt på det til uken...greit å finne ut om jeg kan bruke 1,6 og 1,9 topp om hverandre...flere ting som ikke stemte helt og det forsvarte han med at han hadde sendt med et gammelt justerbart kamdrev...vet ikke helt om det gjør opp igjen for den rasa turboen han sendte meg. Det sto komplett motor med turbo i salgstråden hans...jeg var kansje dum som regnet med at det var en turbo som var i orden...Kan ikke forstå at folk er villige til å selge dritt her inne..at ikke folk har litt verdighet... Jaja, han kommer sikkert til å få med seg det jag skriver her inne...så det er sakt..jeg prøvde å ringe han mange ganger uten at han svarte og jag har sendt han et par pm`er hvor han har svart (meget ampert slik jeg oppfatter det) tilbake at han..eller vent...jeg kan jo bare klippe og lime litt....her er hva han skrev ;)

Sitat;

heisan angående topp å blokk så må jeg prøve å forklare dette en siste gang.denne motor du kjøpte av meg er en vanlig rst motor som er stroket til en 2liter.så alt er likens fra en vanlig 1,6 untatt veiv å 0,5 mm overborring +stempler.å jeg har værken sagt eller du har spurt tilstand på turbo.du kjøpte motor usett åjeg sa at motor bør overhalles.og så fikk du vel med et justerbart kam drev som du skulle betale ekstra for men det driter jeg i. Sitat slutt;

 

Igjen minner jeg om hva som sto i salgstråden hans.... : motor er komplett med turbo å 31 actuator

 

Dette skulle ha vært byttet til: motor er komplett med rasa turbo uten actuator men med et justerbart kamdrev som du kan montere selv.

 

Som jeg har sakt til andre kunne jeg ikke brydd meg mindre om det kamdrevet og den actuatoren men det at han selger meg en rasa turbo synes jeg er temmelig drøyt..det har vel også noe med at jeg blir litt irritert over det faktum at han ved full viten utnyttet min dårlige kunnskap om motorer. Når jeg snakket med han på tlf ved kjøpet fikk jeg da også inntrykket av at motoren var i den stand den var levert fra TDI Powertuning i sin tid. Da selvfølgelig med en del slitasje osv... men her viser det seg at Hårball har den toppen som sto på motoren og det da er bare kastet sammen en motor med en sliten org topp og en rasa turbo.

 

Jeg har spurt om han var villig til å ordne opp etter seg og da fikk jeg bare ikke noe mer svar... Da fikk jeg belyst dette med disse toppene og mine mange spørsmål noe. kansje dette forklarer litt av min fustrasjon da jeg prøver å lære meg mest mulig om bil og motor, men bare lærer meg navnene (nickene) til folk som gjør seg til kjeltringer for noen få tusenlapper...

For ordens skyld...jeg legger ved en link til den salgstråden jeg viser til:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...c=17861&hl=

 

 

IPdude: inn og ut, som i inn og ut blås.. insugs og eksos portene..

og jeg trodde forbernnings kammret på 1,6 toppene var 57cc orginalt jeg?

og har man ordentlig sprut så er det egentli bortkasta effekt og senke kompen.. orginale rst stempler er smidde og tåler juling med nokk bensin...

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Sant...

 

Som sakt...lurer litt på om han vet hva han har solgt meg...det eneste jeg fikk fram fra nummeret på blokka var 1900...men jeg er temmelig ny på dette ennå...og det er ikke lett å lære seg noe når man ikke vet hva man har mellom hendene...

 

Jeg har vært inne å surra litt på ebay for å se om jeg kunne finne meg noen topper der men det er bare slike andre topper som jeg ikke vet om passer helt.

 

Men så vidt jeg forstår på deg kan jeg iallefall bruke en 1,6 topp...

 

Hvis jeg skaffer meg en 1,9 topp...vil den være bedre egnet som en stage 3 topp eller vil 1,6 og 1,9 være ca like der?

 

Får bare skrike ut om du vil ha en ufattelig bra turbo av meg... ;)

Edited by Escort-mekkern

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker helt feil så mener jeg å ha lest at 1,6 og 1,9 toppen er så si identiske, kanskje større forbrennings kammer...

 

og en 1,9 topp vill ikke være bedre enn en 1,6 steg3 topp..

og siden jeg ikke har noe teknisk på den 1,9 toppen så skall jeg ikke si noe for sikkert, jeg hadde gått for en 1,6 topp vertfall, for der VET du at trim cam`er til cvh passer, for alt jeg vet så kan 1,9 topp`n ha andre dimensjoner på opplagring og lignende... så jeg hadde gått for en 1,6 topp, uten tvil..

 

jeg regner med at de JE stemplene dine har et rimelig lavt komp forhold, så da tjener du ingenting med og ha eventuellt større forbrennings kammer, som 1,9 toppen (kanskje) har ?

 

med 1,6 topp og JE stemplene så vill jeg tro du har et komp forholdt på rundt 8,2:1.. det er bare rein gjetting, for har jo ikke noe info på stemplene... og 8 taller er kurrant med tanke på turbo lada motor, men det er en fordel med go motor styring... motorstyring er alfa omega på en slik motor..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Hehe....jada...det blir MS... Men først må jeg få i en motor og få dette godkjent hos biltilsynet... Bare lurer litt på hva jeg skal prøve å godkjenne det som...de har allerede gitt meg klarsignal for bytte fra xr3i til rs turbo...men spørsmålet er om jeg skal opplyse om at det er en 2 liter...har sett det blitt gjort før men ikke i en cab...Eller om jeg bare skal holde kjeft og strupe motoren det jeg kan...

 

 

PS.

Det sto noe inni stemplene som enten var: W18 eller 81M hvis jeg ikke husker feil...mulig tallene var byttet om...

Edited by Escort-mekkern

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

holdkjeft og vis bremse papirer på 136 HK eller hva det er orginalt..

så skall det gå som k*k i kano...

 

det kommer jo til og stå 1,6 på toppen uansett, så det skall MYE til for at de skall finne ut av det...

om du får klar signaler på mer effekt også, så fortsett og si at det er en 1,6...

 

skall godkjenne min som 1,6 rst jeg og... ikke snak om noe annet heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

 

Sant...får bare holde kjeft å se hvordan det går...skal jo vise den med skiver bak også...det er sikkert nok å komme igjennom med det...krysser fingre og tær...

Edited by Escort-mekkern

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...