Jump to content

202 blokk


4x4 cosworth

Recommended Posts

noken som veit om 202 blokka fra transitt er bra eller dårli?har hørt at det er motorsport blokker som blei brukt på noken av transittene,å noken sei at den er like bra som 200 blokkene å andre sei at det er noke søppel...noken som veit sikkert om den er bra eller dårli?veit det har vert diskutert tidligere men har aldri komt fram til eit fornuftig svar....

 

mvh torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg har selv sett 202 blokk i en RS500.. Skal være like bra som 200 blokka sies det.

 

Sikkert noen som har erfaringer inne her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg har selv sett 202 blokk i en RS500.. Skal være like bra som 200 blokka sies det.

 

Sikkert noen som har erfaringer inne her :)

 

 

har ogsa hørt at den har blitt brukt i rs 500 å er like bra som 200 blokken,men har ogsa hørt at den er dårligere enn 205 blokken.

Link to comment
Share on other sites

Dette står om 200-205 blokkene ..........

 

Blocket:

Det finns 3st olika block till coswortharna. 205 blocket med mindre frostpluggar hittar man i rs500, 200 blocket i 4x4orna och 205 blocket i rwd coswortharna.

205 blocket är egentligen ett vanligt pintoblock som var utvalt för cosworthmaskiner pga bättre värden, detta block klarar mer effekt än folk tror säkert över 550hk. Men de gillar inte att varvas för mycket innan det börjar få veven att flexa och nöta ner lagren men det går fusklösa med större lagerspel men det är vevaxeln och oljepumpen som inte tål mer än 8 200 rpm för sen så skär lagren oftast på 4:e vevstaken. En idé som martin i rimbo har är att borra rakt igenom blocket på avgassidan så att man drar åt ramöverfallen mot toppen på detta sätt så kommer nog veven att sitta fast bättre än i ett 200 block!.

200 blocket är iprincip ett förstärkt 205 block , detta block är förstärkt över ramöverfallen och har lite omgjorda vattenkanaler men då väger det mer än ett 205 block. 200 blocket klarar betydligt mer än ett 205 block och vad jag vet så är det ingen som kört sönder ett 200 block pga för mycket effekt!. 200 blocket tål att varvas till 9 500 rpm. men det är vevaxeln och oljepumpen som inte tål mer än 8 200 rpm.

Link to comment
Share on other sites

hadde 202 i min 89 is med egr...trodde det var bare siste is motorene som hadde den blokka?

Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk

'Voldenracing performance'

Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila

Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...