Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei skal bytte dekkene på min galaxy 195/65/15

kan kjøpe noen nesten helt nye som er 195/60/15 vil dette bli helt på tryne eller går det.

Noen som kan gi meg et hint hvilke dimensjoner jeg kan ha.

Posted

Disse dekkene står på lettmetallfelger som har stått på en -84 merzedes noen som tror de passer??

Uansett tar jeg dekka.

Posted

HvordAN VET JEG OM JEG TRENGER SPACERE TIL MINE EXISTERENDE ELLER BRUKT KJØPTE LETTMETALLFELGER.

eR DET BARE Å LEGGE IMELLOM TIL DEKKA AKKURAT IKKE TYTER UTFOR SKJERMEN

Guest mazdafun
Posted

forsåvidt ja.. men husk at hjulbolter/muttere må ha MINST 5 hele gjenger når den er strammet, for at det skal være lovlig. ellers er også loven slik at innpress (ET) kan maks økes 7,5mm på hver side, altså maks 15mm per aksel (sporvidden på bilen, denne finner du i vognkortet)

Posted

Blir den stødigere med spacere, er det sjans for at den sporer mer eller er det utseendet.

Posted

Men......... det er jo 3 ting på en gang(3frem og 1tilbake)

Posted
Hei skal bytte dekkene på min galaxy 195/65/15

kan kjøpe noen nesten helt nye som er 195/60/15 vil dette bli helt på tryne eller går det.

Noen som kan gi meg et hint hvilke dimensjoner jeg kan ha.

på 195/65xR15 er Diameter 635 -rulleomkrets er 1937 +5% 2034 = 285/50xR15 som er max størrelse innen + 5 % regelen

på bilen din :rolleyes:

Posted

Denne var genial, visning i % å greier.

Takk!

Posted

En ting til, vektkoden.

På en galaxy skulle den vist nok være min 95,

Hva er konsekvensene hvis en sette på mindre.

bilen veier jo 1680 i egenvekt og jeg kan vel ikke kjøpe dekk fra hvilke som helst biler uten at dette kansje blir problem.

Noen innvendinger

FroD

Posted

Husker en diskusjon om dette emnet på et annet forum , der konklusjonen var klar

Ved en biltilsyn kontroll kan alternativ bli , flytte forbud inntil det riktige dimensjonerte dekke er monter.

Ring statensvegvesen trafikstajonen for et mere konkret svar.

Posted

Hva er størrelsen/verdien/omkretsen på hjulboltene og hullene i felgen på galaxy?

Hvordan kan jeg vite at bruktfelgene jeg kjøper passere kjerra/skuta mi.

Er det mer enn hulla i felgen jeg må tenke på?

FroD

Posted

Du må passe på omkretsen til boltene og senter hullet på felgen(her finnes adapter ringer ) + innpress i felg

Forhør deg et sted hvor det selger dekk og felger til din model , med hva som er lov på din bil

Posted (edited)
Bare så alle har det klart for seg. Spacere er ulovlig

BRA

Slike ting kan ikke sies ofte nok

MEN det finnes Adaptere ringer til senterbæringen i felgen om det snakk om felger med flere bolte variabler

Som ikke har noe med spacer plater å gjøre . ;)

Edited by Egil