Jump to content

Vibrasjoner i 80+


Guest Dipstick

Recommended Posts

Guest Dipstick

Hei,

 

Sierran min har siden jeg fikk den vibrert ganske mye både mens jeg kjører og under bremsing. Nå har jeg fått bytta et styrestag, bytta foringer, fått på nye støtdempere og bytta skiver og klosser. Det meste av vibrasjonene er nå borte, men det er fortsatt litt under kjøring, og i hastigheter over 80 rister den av og til en god del fortsatt.

 

Til nå har jeg bare fiksa og bytta ting som jeg vet har vært utslitt, så nå lurer jeg litt på hva jeg skal ta tak i for å få bort vibrasjonene helt.

 

Tenkte å starte med å få sjekka balansering på dekka og kanskje få sjekka forstillingen med det samme, siden jeg ikke vet når dette ble gjort sist.

 

Andre forslag på hva som kan forårsake vibrasjonene mine?

 

Er en 90 Sierra 2.0i OHC hvis noen lurer :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Sierran min har siden jeg fikk den vibrert ganske mye både mens jeg kjører og under bremsing. Nå har jeg fått bytta et styrestag, bytta foringer, fått på nye støtdempere og bytta skiver og klosser. Det meste av vibrasjonene er nå borte, men det er fortsatt litt under kjøring, og i hastigheter over 80 rister den av og til en god del fortsatt.

 

Til nå har jeg bare fiksa og bytta ting som jeg vet har vært utslitt, så nå lurer jeg litt på hva jeg skal ta tak i for å få bort vibrasjonene helt.

 

Tenkte å starte med å få sjekka balansering på dekka og kanskje få sjekka forstillingen med det samme, siden jeg ikke vet når dette ble gjort sist.

 

Andre forslag på hva som kan forårsake vibrasjonene mine?

 

Er en 90 Sierra 2.0i OHC hvis noen lurer :)

 

Kjøpt nye dekk i d siste?

 

Ville fått dekka avbalansert ja, hadde samme problem med min sierra når jeg kjøpte nye dekk og felger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
Kjøpt nye dekk i d siste?

 

Ville fått dekka avbalansert ja, hadde samme problem med min sierra når jeg kjøpte nye dekk og felger.

 

Nei, disse dekkene har nok vært på bilen fra før min tid...

 

Tar en tur til en dekksjappe i morgen og får dem balansert, så får vi se om det hjelper...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
utrolig hva en avbalansering gjør!

 

Det er helt utrolig hva en avbalansering gjør ja, og særlig når de fant ut at den ene felgen min framme var skjev. Heldigvis har jeg kjipe felger så det var bare å bytte felg med reservedekket.

 

Med ny felg og balanserte dekk forsvant det aller meste av vibrasjonene, men jeg har fortsatt litt vibrasjoner igjen, men nå er de ikke i noen bestemte hastigheter, kommer og går litt liksom.

 

Det er ikke sånn at det er plagsomt nå, og litt vibrasjoner må man vel regne med på en gammel sierra...

 

Så, hva sier dere, er det forstillingskontroll neste?

Link to comment
Share on other sites

Avbalansert/sjekka alle hjula?

 

Sliten mellomaksel kan lage vibrasjoner og durelyd. Har hatt dette på min Granada og min nåværende Sierra-bruksbil.

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
Avbalansert/sjekka alle hjula?

 

Sliten mellomaksel kan lage vibrasjoner og durelyd. Har hatt dette på min Granada og min nåværende Sierra-bruksbil.

 

Alle 4 hjul er avbalanserte og dekkgutta mente at de er 100% fine nå.

 

Jeg mistenker faktisk at det er mellomakselen som gjør at hele bilen vibrerer, men denne vibrasjonen kjennes anderledes enn den som hjulene forårsaka. Er mer en stabil dirring i bilen hvis dere skjønner.

 

Men jeg har fortsatt litt vibrasjoner i rattet i ny og ne, og bilen trekker litt til siden. Dette er svært minimalt i forhold til all ristinga jeg hadde før, og det kan jo være at jeg er blitt overfølsom :)

 

Det er uansett ikke et komfortproblem ved daglig kjøring lengre, men hadde jo vært gøy å få den så bra som mulig.

 

Er det mye arbeid å bytte mellomaksling, og er det mest sannsynlig selve akslingen som er sliten?

 

Bilen er kjørt 210.000 forresten.

Edited by Dipstick
Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vært deg ville jeg vært på 4hjuls kontroll, å få sjekket med laser slik at du vet at alle hjulene har rett posisjon, dette har også med slitasje på dekkene dine, en fordel til er å sjekke at du har helt likt med lufttrykk på alle dekkene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
hadde jeg vært deg ville jeg vært på 4hjuls kontroll, å få sjekket med laser slik at du vet at alle hjulene har rett posisjon, dette har også med slitasje på dekkene dine, en fordel til er å sjekke at du har helt likt med lufttrykk på alle dekkene.

 

Lufttrykket er helt fint på alle dekka.

 

Jeg synes disse 4 hjulskontrollene er alt for dyre, så jeg tenkte å prøve å justere forhjulsstillinga selv i første omgang og se om det hjelper.

 

Så vidt jeg har skjønt så er det kun forhjulsstillinga som kan justeres på Sierra?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
helt rett, kunn spissinga som kan justeres..

 

Og det skulle verksted ha 1500 spenn for. Trodde kanskje det var snakk om noen hundrelapper, jeg har aldri gjort det før, men det kan jo umulig være mye arbeid?

 

Det blir vel frem med jekk og bukker i helga, så får jeg se om det løser seg.

 

Nå er det forresten sånn at den vibrerer mer i lavere hastigheter. Over 90 kjenner jeg ikke vibrasjonene i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Ehh... Du kan ikke bare justere forstillinga på måfå da gutt, for å se om det hjelper. Gjør du det kommer du ikke på bane før du har den på 4-hjulskontroll til slutt lell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick
Ehh... Du kan ikke bare justere forstillinga på måfå da gutt, for å se om det hjelper. Gjør du det kommer du ikke på bane før du har den på 4-hjulskontroll til slutt lell.

 

Jeg er ikke så optimistisk at jeg tror at å bare skru litt på måfå løser noenting som helst da gutt!

 

Hadde en slags plan om å bruke fremgangsmåten som beskrevet i Haynes manualen. Så komplisert kan det da ikke være å få to hjul til å peke rett frem i stedet for å peke innover, så lenge det bare er en måte å justere dette på?

 

Dersom det ikke hjelper å kan det være jeg må ha den inn på kontroll, men da er vel uansett problemene større enn at de kan løses ved å justere forhjulstillinga.

 

Jeg starter med det enkleste først før jeg betaler en greasemonkey til å gjøre noe som jeg like godt kan gjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

er da ingen problem å justere forsilling på frihånd... kan justere med tråd eller kosteskaft prinsippet... bare å holde en tråd fra senter av bakhjulet og rett linje fram til senter av framdekket så ser du jo med en gang når tråden treffer hele dekket når du justere.., gjort mange ganger dette.. MEN anbefaler at du lar dekket peke litt innover, 1 mm eller no, vis du har senka bil.. fordi camber'n forran endrer seg når du senker biln, da justerer man spissinga for å kompensere for cambern slik at man ikke skal slite så mye dekk på inner kanten :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det forresten sånn at den vibrerer mer i lavere hastigheter. Over 90 kjenner jeg ikke vibrasjonene i det hele tatt.

 

Det høres veldig ut som mellomaksel-syndromet! Min bil er plagsom ille nå, spesielt rundt 70 +/- 5kmt. Da er det så mynt og annet smått ligger og dirrer i dashbordet. Over 90 som du sier, merker ingen ting, bare en svak durelyd. Det som ofte er årsaken er tørre/slitte ledd, eller oppsprukken gummikobling som sitter rett bak kassa.

 

Ikke veldig vrient å bytte. Kjekt å få bilen så høyt som mulig, så skal det gå an å lirke'n ned uten å ta ned eksos.

 

kan justere med tråd eller kosteskaft prinsippet... bare å holde en tråd fra senter av bakhjulet og rett linje fram til senter av framdekket så ser du jo med en gang når tråden treffer hele dekket når du justere

 

Den tråd-metoden ville jeg ikke brukt ettersom bakhjula har mindre sporvidde enn foran. Kosteskaftet/planke/noe rett er nok best. Grovjusterer med den og evt holder litt følge med slitasjen etterhvert og korrigerer seinere om det skulle syntes noe.

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick

Jeg har vel egentlig hatt denne mellomakslingen i bakhodet lenge, men det har vært så mye annet småplukk som har blitt prioritert før den...

 

Lurer på om jeg ikke bare skal få tak på en ny slik at jeg har en klar når jeg først skal ha den opp allikevel.

 

Passer mellomaksling fra manuell og automat om hverandre?

 

Ellers takk for alle svar så langt!

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det passer. Pleier å være forskjell på forskjellig type girkasser. Produsentane tenkter ikke så praktisk som å ha en fast lengde lissom,)

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

Guest Dipstick

Fikk tid til å prøve meg på spissinga i går. Etter å først ha regnet litt feil, så gikk det ikke så helt ille på andre forsøk. Etter et par finjusteringer forsvant vibreringen i rattet, og bilen fortsetter å kjøre rett frem når jeg slipper rattet, så da er jeg egentlig fornøyd.

 

Nå som det også er i orden så blir jeg mer og mer sikker på at mellomakslingen min ikke er helt god, så får se om jeg ikke tar tak i den også snart...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...