Jump to content

Vannlekkasje inn i bilen, tips gjengangerfeil MK6 ?


Recommended Posts

Guest Christiansen
Posted

Hei.

 

Har vist fått vann på gulvet. Mest foran på førersiden, men også noe på gulv bak førerstol. Har ikke sett noe vann før jeg løftet matter idag, så kommer neppe fra noe vinduer. (På høyre side er det tørt, så tror vel heller ikke det ellers så populære batteri- "gulvet" er synderen)

 

Før jeg hiver meg på letingen etter dette problemet, hadde det vært fint å høre om det er noen spesielle modell-spesifikke gjengangerfeil på denne bilen.

 

Bilen er altså 96 Escort 1.8 Ghia (stv), og den har el soltak, og AC...

 

Et par konkrete spørsmål også:

1. Noen som vet nøyaktig hvor jeg finner vannutløpslangen for AC annlegg?

2. Avløp for soltak, går det ned i B-stolpen og ender i kanal, eller hvor går disse slangene på denne bilen?

 

Takker for alle gode tips :)

Posted (edited)

Har en 95 mod escort, der jeg også hadde vannlekkasje. Hver gang det hadde regnet var det vått i bagasjerommet og også vått fremme i bilen. Det rant altså fram bakenifra fant jeg ut. Jeg tok karrosserikitt mellom der man fester spoileren og der bakfangeren var festet, etter det har jeg ikke funnet noe vann i bilen.

Er ikke sikkert det var mye til hjelp men kanskje litt :P

Edited by raCer
  • 2 months later...
Guest Christiansen
Posted

Ja ja, tenkte jeg skulle komme med en liten statusrapport i denne saken. Denne bilen tar vist inn vann både her og der... :wacko:

Fant først at det fra førerdøren kom vann ned mellom innertrekket og selve døren. Dette vannet la seg på innvendig dørlist, men er ikke sikker på om det faktisk også kommer inn og ned på gulvet. Dette er i alle fall nå fikset, og plast/skumgummi trekket som sitter bak dørtrekk er byttet og limt på nytt.

 

Det som verre er, er at hovedårsaken til vann på gulvet dessverre viser seg å være noe jeg vil kalle en gjengagerfeil på Escort, nemlig rust.

Skjøten der gulvet møter kanalen var full av rust, og vann pipler inn på siden av kittstrengen som ligger akkurat i skjøten. Som om ikke det var nok så jeg at det var en bule på asfaltplaten omtrent der "clutchfoten" hviler, og under skraping av asfaltplaten gikk jeg gjennom gitt, så der har jeg nå et hull på 2x2cm. Det litt rare er at dette ikke var synlig på noe vis, på undersiden er det Tectyl som tilsynelatende ser ok ut, men det viser seg altså at det er asfaltplate+ Tectyl som danner gulvet i min bil. Stålet er borte...

 

Syns det nesten er litt fascinerende at en bil som er litt over 10 år, og som tilsynelatende ser hel og fin ut kan være så ekstremt rusten, men det er jo dessverre slik det er på veldig mange Escort'er.

Posted

Hadde dette problemet selv på min Escort... og har også kjøpt en Escort en gang som så dønn strøken ut, men ved demontering av dash og slikt viste det seg at hele fronten var bortimot skrap. Omtrent ikke stål igjen.

Spesielt med takluker er jo dette ett problem hvor dreneringa fra takluka går inn i kanalen, og forårsaker rustsprengning innenifra, og så renner det inn i bilen under gulvteppet. Dreneringskanalene for luftinntaket til varmeapparatet er også ett problem. Kan lønne seg å gå over disse en gang imellom. Spesielt hvis det legger seg gjørme/avfall sammen med vannet.

Vær også nøye med plastproppene i torpedoveggen. Det blir mye fukt i motorrom, og dette kan renne inn eventuelle hull der.

 

For mindre vannmengder, eller kondens, inni bilen så kjøpte jeg cupevarmer defa pakke ting... holder lunk i bilen slik at vannet tørker ut og ikke får ligge og gjøre skade. Er timer på den, med oppladbart batteri...

 

Forøvrig skulle jeg ønske de kutta ut denne forbaska saltinga...

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Guest Christiansen
Posted (edited)

Tusen takk for de tipsene RoyK, det var nyttig. Kanskje du kan svare på noe mer rundt dette også?

 

Jeg har nå sveiset inn noen nye plater mellom gulv og dørterskel. Det blir jo ikke som nytt akkurat siden den orginale gulvplaten er bøyd 90 grader nedover og er sveset sammen med "bretten" nederst på utvendig kanal. Dette er vanskelig i praksis, og det er ikke allverden av bra gods å sveise i på denne kanten som går under kanalen. Så jeg har sveiset inn plate brettet oppover og festet på innvendig kanal, der metallet var bra. etter en runde med kitt er dette tett nå ( helt til noen setter løftebukk på kanal-kanten... :closedeyes: )

 

Men dette du sier om takluke er interessant, og kan være noe av forklaringen på at jeg har brukt litt tid på å lokalisere problemene. Har tatt ut stol og baksete, fjernet all isolasjon, og kjørt en stund for å se akkurat hvor det blir vått. Fant ganske raskt feil i selve gulvplaten, og skjøt gulv/kanal, men syns det har vært litt merkelig at den tilsynelatende har tatt inn betydelig mengder vann fra undersiden, selv om bilen har stått i ro (i tildels krafitg regn)

Den mest logiske forklaringen er vel den du kom med nå, at det faktisk er takvann som kommer inn fra slangene i B-stolpen.

 

 

1. Men har du funnet noe god løsning på det problemet med takvann?

 

Det jeg kan komme på selv er å passe på at dreneringshull i bunnen av kanal er åpne, og selvsagt tette de hull jeg ser inn mot gulv. Et problem er at det går en bjelke omtrent ved midten av førerstol ut mot kanalen, så skjøten mellom gulv og kanal akkurat der kommer jeg ikke til...

Det beste hadde jo vært om de takslangene gikk helt ned til bunnen av kanalen, slik jeg har sett det gjør på en del biler (at slangetuppen stikker såvidt ut av kanalbunn) Men ser ikke for meg at det er fort gjort å mekke til akkurat.. :unsure:

 

2. Husker du hvor dreneringskanalene for luftinntaket til varmeapparatet er på denne bilen?

 

3. Vet det er avrenning ut på sidene (ved siden av batteri) og ut i innerskjerm, men er det også en sånn "halvtett" slange noe sted?

 

Pr idag tror jeg ikke det er noe lekkasje fra motorrom, hverken fra varmeapp/AC/ledningsgjennomføringer, det kommer liksom ikke noe vann høyere opp enn bunnen av gulvet.

 

 

Her er noen "før og etter" bilder av svineriet, om noen skulle være interessert.

 

131174.jpeg

 

131175.jpeg

 

131176.jpeg

Edited by Christiansen
Guest Christiansen
Posted

He he, jo absolutt cossi_conditions, det er ikke noe sparkel der. Se på bilde nr2 så ser du at det er metall som er sveiset inn som forklart i posten over. Det hvite på siste bilde er karrosserikitt, for å tette fugene. ;)

Posted

Du kan profilere tynnplater hos for eksempel en blikkenslager. De har både knekker, falsetenger og ambolter slik at du kan hamre frem den profilen du vil.

De pleier å være billige på "småputtel".

Jeg brukte også litt tykkere gods. Dette fordi du under sveising lar tråden vandre langs det tykkeste godset, og lar dette smelte inn over eksisterende. Da slipper du denne evinnelige hullbrenninga i det slitne stålet. Oksidering i gammelt stål er dritt å arbeide med. Jeg bytta hele kanalene og alt pga dette.

Om du legger en "dobling" under...altså ei forsterkningsplate kan du kompensere for den svakheten du mener kan oppstå nå, men tror ikke det skal være nødvendig egentlig.

Igjen så vil jeg bare nevne (som jeg alltid gjør) at du har mye bedre kontroll ved TIG på karosseri.

 

 

Når det gjelder takvann finnes det engentlig mange løsninger. Men like mange dårlige som gode. Tingen er at du må få slangen til å passere gjennom kanal og ut på bakken. Jeg vet folk har forlenga slangene her, men det vil ikke være en praktisk god løsning. Pga at det lar seg vanskelig gjøre å få en forsvarlig tetning mellom gummislange (eller andre legninger) og stål karosseri.

Når du kjører lager dette også "vakum" inni kanalen når det er hull i bakkant og drittvann vil sive inn i kanalen og legge seg der.

Jeg la inn rustfrie rør i hele kanalen som stakk 10mm under bilen i bakenden, og sveiste nippel i andre ende bak dekslene i forkant av dørene. Slange derfra med slangeklemmer videre opp.

Denne jobben er faktisk veldig enkel. Ikke vær redd for å skjære ut av karosseriet om du trenger plass, det er bare å lappe. Du kan gjerne skjære på innside av kanal og.

 

 

Ang skjøten ved tverrbjelken og kanal så kommer du til den under, gjør du ikke? Der kan du ihvertfall se om det er hull eller ikke. Eventuelt så er det ingen problem å ta en hullsag og lage "inspeksjonsluker".

 

Når det kommer til dreneringskanaler for luftinntaket så husker jeg egentligt ikke. Men jeg gjorde ikke noen inngrep her. Pass på at det ikke ligger saltvann (spes i vinter halvåret), og dritt som gjør at vannet ikke blir liggende og eire på karosseriet. Spyl av og til med rent vann eller noe.

Jeg mener det ikke er slanger andre plasser på bilen for drenering. Det er bare profilerte plater...men det virker som om ford har favorisert å bruke indre konstruksjon til å føre vann... dette er typiske feil på Mustanger og forøvrig... alt regnvann som kommer inn under frontrute renner ut på gulvet til fører.

 

Det med lekkasje i mottorrom og/eller kondensvann viser seg egentlig veldig sjelden. Men kondensvann renner med så liten mengde om gangen at du ikke vil tro det utgjør noen forskjell. Men det samler seg igjen i bunnen av bilen. Er det tørt spesielt over pedaller og slikt så har du nok ikke dette problemet.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Guest Christiansen
Posted

Takk igjen for meget bra svar Roy.

 

Selve sveisingen gikk faktisk ganske greit, så fort jeg kom litt inn på gulvet (litt vekk fra kanten) var stålet av god kvalitet, og siden jeg valgte å brette oppover å "henge" gulvet på innerkanal var det heller ikke noe rust der. Skulle jeg brettet nedover og festet som orginalt ville nok et utvendig kanalbytte som du gjorde vært det mest fornuftige. Men dette er ikke noe RS Turbo, eller Cosworth, så vil holde både utgifter og arbeidstimer på et absolutt minimum, så lenge jeg kan kjøre tørt og EU-godkjent. Men det du sier om litt tykkere plater er nok en god ide uansett, selv om stålet i gulvplaten som nevnt er ok, er det jo veldig tynt.

 

Avløpsystemet ditt var en interessant løsning, men siden du sier "bak dekslene i forkant av dørene" (i flertall) betyr det at det går slanger i både A-stolpen og B-stolpen orginalt?

Husker du omtrent hvor langt ned disse går orginalt, altså om de går nesten ned til bunnen? Hadde vært greit å vite ca hvor jeg eventuelt skal lagt åpning for å få tak i enden av slangen.

 

Ang skjøten ved tverrbjelken har du helt rett! Det er vel litt av grunnen til å spørre etter andres erfaring, at man av og til står litt fast selv om svarene er veldig enkel, og ganske innlysende. Har sittet på kne med hodet inn i bilen så lenge, at jeg helt overså at den faktisk også har en underside... :blush: (he he, riste oppgitt på hodet...)

 

Vedrørende vann fra motorsiden har jeg i denne perioden på jakt etter lekkasje hatt en rand tørkepapir liggende for å fange opp eventuelle lekkasjer, som ikke har blitt fuktig, så velger å tro at den biten er ok. Har riktignok ikke kjørt med AC på i denne perioden, så avrenning fra evaporator er jeg ikke 100% sikker på. Men har ikke noen spesiell grunn til mistanke til dette, og klassikere som rusthull under batteri ol er det ikke. Har i grunn vært mest plaget når bilen har stått, så holder en knapp på takvann som hovedårsak.

Posted

Slangene til dreneringa skal ligge i A-stolpen. Jeg mener å huske det gikk slanger på begge sider, men nå er det en stund siden jeg gjorde dette så jeg skal ikke banne og steike på akkurat det. Om det går på ei side, så er dette ihvertfall førerside.

Slangene går ned til ca midt i kanalene, men om du tar av dekslene foran fremdørene skal du se slangene der. Kan være du klarer å dra den ut der også, og kappe den. Om det går så kan du bare borre større hull i bakkant av kanalen og mate rør inn derfra, og skjøte slange/rør bak dekselet.

 

Ang tverrbjelken så er det slik noen ganger. Jeg har selv relativt liten kunnskap om bil-mekk..(spes når det kommer til motorteknisk) og lærer meg det mens jeg holder på. Så det har blitt noen løsningsforslag og spørsmål hos diverse bilmekanikere som bare får øyenbryna til å reise seg, hehe.

 

Enig i at du sansynligvis ikke har vannlekasje fra motorside. For nysjerrighets del..er pakningen bra rundt bagasjelokk/bakrute?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Posted

stjeler topicen din litt!:op er dette likt på sedan?? har prb med vått gulv på begge sider av girtunnelen,og det er fint med ruust i gulvet,og høyre kanal må sveises litt på...er dreneringen fra takluke lik som på escort? =)

Posted
stjeler topicen din litt!:op er dette likt på sedan?? har prb med vått gulv på begge sider av girtunnelen,og det er fint med ruust i gulvet,og høyre kanal må sveises litt på...er dreneringen fra takluke lik som på escort? =)

er snakk om vanlig escort her. spør i sierra topicen for bedre svar

Posted
stjeler topicen din litt!:op er dette likt på sedan?? har prb med vått gulv på begge sider av girtunnelen,og det er fint med ruust i gulvet,og høyre kanal må sveises litt på...er dreneringen fra takluke lik som på escort? =)

 

 

Aner ikke om dreneringa der er lik, men jeg ville anta det er samme opplegget. Burde kunne sjekkes enkelt ved å demontere samme dekslene foran dørene, evt sjekk bakkant av kanal etter dreneringshull?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Guest Christiansen
Posted
Enig i at du sansynligvis ikke har vannlekasje fra motorside. For nysjerrighets del..er pakningen bra rundt bagasjelokk/bakrute?
He he, siden du nevner det har jeg faktisk hatt lekkasje baki der også, men det var et kabelgjennomføringshull, slik at det kom vann inn på taktrekk. Nå er bilen min en stasjonsvogn, men bakluke og vinduer bak er i orden, og tett, ingen problemer der.

 

cossi_conditions Posted Yesterday, 19:16

stjeler topicen din litt!:op er dette likt på sedan?? har prb med vått gulv på begge sider av girtunnelen,og det er fint med ruust i gulvet,og høyre kanal må sveises litt på...er dreneringen fra takluke lik som på escort? =)

Får ikke håpe det, men grunnprinsippet er jo likt på de fleste biler. Men det kan variere litt hvilke stolper slangene går i, om det er i alle 4 hjørner av soltak eller ikke, og hvordan de ender. På de fleste bra biler, som altså eksluderer Escort, (og kanskje Ford generelt :P ) føres som regel slangene helt ut (omtrent slik som RoyK lagde på sin).

 

Eksempel på dette kan se slik ut:

 

131944.jpeg

 

131943.jpeg

 

Men cossi_conditions, plager absolutt ikke meg om du låner tråden, men som tuszi er inne på, er det nok av folk med god greie på Sierra her (hvis det er det du har?), så helt sikkert noen i en annen forumdel som vet nøyaktig hvordan dette ser ut hos deg . ;)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...