Jump to content

Clutch På 2.9 V6


Recommended Posts

Posted

Må bytte clutch på en 2.9 EFI motor og gir fra en Scorpio, og lurer på hvilken clutch jeg kan bruke? Kan jeg bruke clutch fra cosworth? Kan noen evt. plukke ut en fra burtonpower og sende link på PM til meg?

 

På forhånd takk :)

Guest Erik Braseth
Posted

Har du mt75 kan du bruke clutch fra 4x4 escort cosworth og 4x4 sierra cosworth, såvidt jeg husker. Men det blir litt rart siden fjørene i senter er beregnet på 4syl ikke 6. Så de som har prøvd har rapportert om "raslelyder"

Posted

Har nok ikke MT75, da jeg ikke må dra opp en knob for å sette den i revers, om du skjønner. Hvilke clutch kan jeg bruke da?

Guest Erik Braseth
Posted

Da har du type9 med revers til venstre for 1.gir. Isåfall kan du jo bruke hvilken som helst clutch beregnet på 2.8

Guest Erik Braseth
Posted

Fresh, mener du at clutch fra cosworth med t-5 eller mt75 går rett på 12v 2,9 med tynt svinghjul og t-9 kasse?

Posted (edited)

Jeg veit at clutch fra cosworth kan brukes på MT75, men på T9...? Andre som mener det samme som Fresh? Må vite dette sikkert, da jeg bestiller ny clutch i løpet av de neste 24 timene!!

Edited by Mike
Posted

Nå har jeg dobbelt sjekka bare for å være sikker.

Altså: 2,8 og 2,9 har like delenummer og går om hverandre. Kun svinghjulet som er noe lettere på 2,8 enn 2,9.

Delenummer på Cosworth T-5 og MT75 er også identiske og skiller ikke, altså samme på 2wd og 4x4.

 

Delenummer er altså ikke like på V6 og cosworth men diametern er like på de alle! 242 mm. Så det burde passe.

 

Delenummer på cossi clutch er 6801362

Delenummer på V6 kan være en av disse 3; 6179746 eller 5019668 eller 6728396. antagelig er det bare overgang på delenummerne.

Guest Erik Braseth
Posted (edited)
Altså: 2,8 og 2,9 har like delenummer og går om hverandre. Kun svinghjulet som er noe lettere på 2,8 enn 2,9.

Det er litt snedig, mtp utløserlager og utløserarm som er forskjellig på mt75 og t-9. Det er forøvrig levert to forskjellige svinghjul på 2,9. Ett beregnet på de med t-9 kasse og ett beregnet på 2,9 med mt75 kasse. Det er tykkelsen (og vekta) som er forskjell. Sannsynligvis er det "tynne" svinghjulet samme svinghjul som ble brukt på 2,8. Denne tykkelsesforskjellen skulle jo tilsi at utløserlager fra t9 ikke kan brukes på mt75 og omvendt

Edited by Erik Braseth
Posted

som sagt så er clucthen lik på 2,8 og 2,9 men har du MT75 kasse på 2,9 har du det tunge svingjulet, på T9 har du det lettere svingjulet. Tykkelsen er forksjellig, det stemmer og skal man da bruke svinghul fra 2,8 på en 2,9 må du modifisere utløser armen litt slik at den presser lenger ut. ellers så får du ikke satt bilen i gir.

Guest Erik Braseth
Posted
som sagt så er clucthen lik på 2,8 og 2,9 men har du MT75 kasse på 2,9 har du det tunge svingjulet, på T9 har du det lettere svingjulet. Tykkelsen er forksjellig, det stemmer og skal man da bruke svinghul fra 2,8 på en 2,9 må du modifisere utløser armen litt slik at den presser lenger ut. ellers så får du ikke satt bilen i gir.

Jeg måtte ikke gjøre noe med noenting da jeg prøvde med et svinghjul fra 2.8 på min 2.9. Nettopp fordi jeg har samme girkasse som 2,8 og samme clutch som 2.8

Posted

Kompisen skulle bygge 2.9 i Sierra´n sin med type 9 girkasse.

Han måtte da bruke svinghjulet fra en 2.8 for at det skulle fungere.

Eneste han gjorde.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Posted

OK, kanskje jeg har forklart litt dårlig lengre opp, men greit.. here it goes:

 

Vi tar for oss 2,8 MFI og 2,9 EFI med henholdsvis T-9 og MT-75. Skal du bruke 2,9 med T-9 kasse (istedenfor orginal MT-75) vil det fungere fint med 2,9 clutch og 2,9 svinghjul.

 

Skal du bruke 2,8 med MT-75, (istedenfor orginal T-9) med 2,8 clutch og 2,8 svinghjul må utløserarmen gjøres noe lengere siden MT-75 kassa har utløserarmen noe lengre tilbake pga tjukkere svinghjul på 2,9 motoren.

 

2,8 med MT-75 og 2,9 svinghjul og clutch vil fungere uten noen modifikasjon på utløserarmen

 

2,9 med T-9 og 2,8 clutch og svinghjul vil også fungere uten noen modifikasjon på utøserarmen

 

2,9 med T-9 og 2,9 clutch og svinghjul fungerer også uten modifikasjoner på utløserarmen

 

Det er riktig da at du, Erik Barseth, ikke trengte å gjøre noe for å få dette til å virke på din bil.

Guest Erik Braseth
Posted

Vi er vel igrunnen enige. Bortsett fra den lille detaljen om at 2,9 ikke er synonymt med mt75. I 87 og 88 ble iallefall scorpio levert med 2,4/2,9 liter og type9 fra fabrikk. Både som 2wd og 4x4.

 

I alle "vanlige" clutchkataloger går det et skille i november 88, da mt75 tok over for type9 (jeg har bare sett på dette ang. scoprio). Disse settene (henholdsvis for 2,9+type9 og 2,9+mt75) har forskjellig delenummer og pris.

 

Så til han som skal kjøpe seg clutch så er det bare å finne ut hvilken girkasse han har og bestille clutch deretter. Har man t9 kasse kan man bruke fra 2,8 og har man mt75 kan man bruke fra 4x4 cosworth.

Posted

Var trykkplata som var gåen her, så denne skiftes asap.. Lei av å bruke 2 minutter på å få bilen i gir i lyskryss osv!! :blush:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...