Jump to content

Hvit røyk i eksos etter totalrenovering av DOHC motor


exin89

Recommended Posts

Når jeg starta bilen (sierra 2.0i 4x4 CL) så kom det konstant hvit røyk ut av eksosen. Tenkte det ville gå over etter en liten stund. Stakk fingeren inn i enderøret, og der var det svart gugge. Noe ala blanding av halvbrent olje og vann. Kan nok være en del vann i bensinen da bilen har stått stille i ca 2 år, men den har stått i garasje stort sett hele tida, og mer eller mindre jevn temperatur, og lite luftfuktighet i forhold til utendørs.

Antar også at det var en del olje som også hjalp til for å ryke. Etterhvert rå roa det seg veldig, røyk mindre, men slutter ikke helt å ryke. Det lukter litt tendens til brent olje, antar at kanskje mye av dette kan komme av at eksosen er full av "oljesøl" nå. Og at det ryker pga varme, og eksos som kommer igjennom. Det er også kaldt ute, og det vil jo forårsake at det kanskje blir litt hvit røyk.

Har heller ikke noe kondensferner tilgjengelig nå.

 

Hvor varmt skal toppdekselet bli? Det såpass varmt at det nesten var på grensa til å sette handa på det. Kjente godt at det var varmt. Husker ikke hvor varm den var sist bilen var i gang.

 

Det er noe tikking. Det har roa seg det også, antar at det vil forsvinne etterhvert pga at ventilløfterne må få i seg skikkelig med olje igjen.

 

MVH Marius Kapperud.

 

Edit. Det er ikke mulig å se om den har brukt vann eller olje. Vann og oljenivået har vert stabilt nå hele tida.

Edited by exin89

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

skiftet toppakning og ventiltettere i høst, husker at det kaklet og røyk litt her og der, men alt kom seg etter litt kjøring, helt normalt ved slike utførelser. røyk hvitt en stund etterpå husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo greit å høre... Har hatt noe ventiltikking, men det har gått sakte over. Litt enda, men mye mindre enn det var.

 

Det har roa seg veldig med røyken i dag. Kjørt litt rundt på gårdsveien her. Blir det kanskje vanskelig å få EU godkjent en bil som ryker hvitt som tusan. Så jeg får kjøre litt mere før jeg regger den igjen. Får mest sansynlig lappen 29. januar, så bare bilen er god innen den tid så er det godt nok for meg :D

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

hehe, hadde jeg vært deg ville jeg hatt på ei heil kanne med motorrens ca 1L, fåes kjøpt på torshov etc. Og så skiftet olja etterpå så tenker jeg det blir bra jeg;) tikker ikke i d hele tatt på min ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg egentlig med motorrens når jeg har helt ny kokt motor, og alt annet rensa og satt sammen. Og fersk ny motorolje. Tror ikke jeg trenger no motorrens. Tror nok heller jeg trenger å få skikkelig med olje i ventilløfterne først. Det blir mindre og mindre tikking ettersom jeg kjører, så tror nok det blir bra bare de får fylt seg med olje.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...