Jump to content

krasjet i en fortauskant


Stef

Recommended Posts

Har seg slik at jeg skulle legge den brei ut av en rundkjøring, men endte opp på fortauet :blush: Litt av felgen knakk, bærebroen ble bøyd, (foring i bærebro ødelagt?) og festet til stabilosator staget ble ødelagt (Se bilde). Der er altså høyre framhjul som fikk skaden!

 

feste til stab. stag.

Bøyd bærebro og foring. (tatt under i fra)

 

Lurer på hvor jeg kan få kjøpt disse delene billigst mulig? Går fint med uoriginale også.

Dekk opphenget ble bøyd bakover (Se bilde), er det bærebroen som er årsaken til dette? Er det andre deler som kan ha blitt ødelagt i krasjet?

 

Bilde av høyre siden

BIlde av venstre siden.

 

Er en ford sierra XR4X4 89 mod

 

Mvh stefan

 

Lurer også på om drivknuten på høyre side framme er ødelagt? kan dette ha sammenheng med krajset? Se forskjellen fra høyre og venstre side på bilde.

 

Drivknute høyre side.

Drivknute venstre side.

 

Mvh stefan.

Edited by Stef
Link to comment
Share on other sites

Bøyd bærebro og foring. (tatt under i fra)

 

Litt korrigering

Du har bøyd Lenkearm og stålskivene til foringene dine ser ut til å fått juling

 

Biltema har forsterkede72-178 foringer til kr. 139 pr sett

Pris på NYE lenkearmer fra ligger fra ca Kr. 400>1400 stykk alt etter merke

 

Måtte Bytte lenkearmer på min 4x4 dohc i 2007

Link to comment
Share on other sites

biltema har bærearmer ihvertfall.. rundt 300 kr med foringer

Ikke til 4X4 :(

 

Spørsmålet er bare om du har mutter på opphengskulen eller du har låsebolt

Har du låsebolt BØR du kjøpe nye lenkearmer

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

biltema har bærearmer ihvertfall.. rundt 300 kr med foringer

 

Trenger vel ikke ny bærearm? :blink:

 

Hva er travars? Snakket med en fyr på et verksted, han sa det kunne fort komme opp i 10 000 kr hvis denne var bøyd!!

 

Men ellers takk for alle svarene og linkene :D

Edited by Stef
Link to comment
Share on other sites

Fort masse skjulte skader.

 

smalt ene forrhjulet på octaviaen min i en fortauskant. så ut som kun var ene styrestaget som hadde fått en bøy... men.. tannstanga har fått en liten skade(kjenner lite rykk i rattet ved full sving ene veien.. å navet fikk litt kast... blir noen 1000 det...

Link to comment
Share on other sites

Guest blyfort_racing
Trenger vel ikke ny bærearm? :blink:

 

Hva er travars? Snakket med en fyr på et verksted, han sa det kunne fort komme opp i 10 000 kr hvis denne var bøyd!!

 

Men ellers takk for alle svarene og linkene :D

 

du trenger da ny bærearm.. den er jo bøyd som ett 8 tall!

 

kjøp ny bærearn, foringer i stabstaget og bytt klaven til stabstaget i rammevangen.. da tror jeg du er på rett vei.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Greit :D

Hadde den oppå en bukk i dag. merket at høyre framhjul såvidt gikk rundt når jeg hadde den i første gir. mens de andre hjulene spant rundt som bare det. Hva kan være årsaken til dette? kan det ha sammenheng med krasjet?

Edited by Stef
Link to comment
Share on other sites

Greit :D

Hadde den oppå en bukk i dag. merket at høyre framhjul såvidt gikk rundt når jeg hadde den i første gir. mens de andre hjulene spant rundt som bare det. Hva kan være årsaken til dette? kan det ha sammenheng med krasjet?

 

Kan vel bare være diff? Eller.... Uansett er det faktisk ikke så mye arbeid å skifte hele traversen når du først er igang med det andre. Sjekk også om styredelene er skadet. Anbefaler deg polyforinger gjennon bærearmen når du først er igang...Jeg har prøvd de andre typene og DE HOLDER IKKE.

FORD har de u-formede, bare pass på å mål (det nye) stabstaget med skyvelær. Hvis du får travers og de u-klemmene hos en hogger og bærearmer på biltema trrenge det ikke bli så enormt dyrt. (Forutsatt at ikke enda mere er slått skeivt........)

Link to comment
Share on other sites

bærearmer på biltema trrenge det ikke bli så enormt dyrt. (Forutsatt at ikke enda mere er slått skeivt........)

 

Biltema selger ikke lenkearm /bærearm til 4X4 .

 

Kun til 2wd dessverre .

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Jammen er er ikke stabstaget 28mm da? Sånn som på XR4i. Du tar å bestiller ny bærearm til XR4i å får tak i ny stabstag brakett hos høggern. Mener stabstag og bærearm passer over fra XR4i eller Sierra med 2,8i/2,9i motor.

 

Har stabstagg med braketter og kanskje brukbare foringer som jeg skulle blitt kvitt.

 

Det normale er att 2 el. 3 hjul som spinner når du har den oppe.

 

For å sjekke om traversen eller hele fronten er skakk så kan du ta kryss mål.

Edited by LaLinea
Link to comment
Share on other sites

ja, er to forskjellige mål på stabstaget. Fikk den u-formede delen til 28mm så for håpe den passer.

Stemmer, ringte biltema, de har bare til 2wd.

 

Hva skal du ha for stabstaget då?

 

Hvordan tar jeg kryss måling?

 

takk for hjelpen så langt mvh stefan :D

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Da bestiller du nedre bærearm til 2wd XR4i

 

100 lapp for stagget. Skal se om jeg kommer bortil for bilden den sitter på er rimelig nesnødd.

 

Du finner et hull el. punkt i rammevangen/treversen som sitter symetrisk ved sia av hverandre. Samme gjør du så langt bak golvet er flatt, finner et hull el. lignende som er likens på begge sider. Da måler du lengda fra f.eks høyre punkt framme til venstre punkt bak så motsatt. Er lengda opp til ca en halv cm forksjell så er det tut å kjør:) Ingen biler er 100% beine, ikke fra fabrikk en gang.

Edited by LaLinea
Link to comment
Share on other sites

nei, bærearmene er IKKE like på 2wd std sierra kontra 4x4, 2wd vanli sierra har konisk bærekule,mens 4x4 har sylindrisk kule med spor i til bolten som går igjennom spindel'n

 

vingebil har KONISK kule akkurat samme så vanlig 2l sierra, MEN kula er større der samt den indre foringa har 12mm hull

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Takker for forklaringen, skal nok få det til den kryssmålingen!

 

Ang. stabstaget, så vet jeg ikke om jeg trenger et nytt et, men skal ha bilen opp på bukk nå snart. Så då merker jeg det. kan ta kontakt hvis jeg trenger :D

 

Har kjøpt bærearm til 4x4 ;)

 

Takk for hjelpen alle sammen!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...