Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har en Ford Mondeo 2.0 TDCI 2004 modell (stasjonsvogn) som av og til ikke vil starte. Det eneste som skjer da er at det tikker i et rele og ser at det blinker i dashboard lysene.. Start motoren vil ikke gå rundt i det hele tatt. Men med hjelpestart kommer den med en gang. Og etter å ha blitt hjulpet igang og kjørt en stund, er det ikke noe problem lenger.. helt til neste gang dette skjer.. Det kan gå uker eller måneder og det skjer som oftest når det er flere minus grader ute. batteriet skal være i orden ettersom vi måler syrenivået i alle cellene til å være på grønnt nivå.

Litt usikker (muligens helt urelevant), men jeg føler også at dette skjer når bilen har stått en stund (f.eks ikke vært startet på et par dager) og deretter kjørt en litt kortere strekning kvelden før problemet oppstår. F.eks kan jeg ha kjørt 2 x 1 mil kvelden før og det er f.eks -5 grader ute. Dagen etterpå er bilen "død"

Hva kan denne feilen skyldes?

Noen snakker om et startmotor rele.. hva vil i såfall dette bety? Bytte startmotor, eller bare releet.. eller er det noe galt med tenningen?

Noen som har vært borti dette eller har en formening om hva dette kan skyldes og evt. hvordan dette kan løses?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest ohc2turbo
Posted

Kan tyde på dårlig batterispenning ettersom den starter med hjelpestart..

Posted
Kan tyde på dårlig batterispenning ettersom den starter med hjelpestart..

Du mener batteriet er dårlig? Hvorfor holder det da isåfall i flere uker, kanskje måneder før det skjer?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

Guest dieseldyret
Posted

Har du sjekka batterispenninga når det skjer? Typisk at det ikke er nok strøm i batteriet når det tikker i releet og det går igang med hjelpestrøm. Kan lite om batterier, men holder det å måle syrenivået? Sier det noe om spenningen? Lader dynamoen bra nok? Sjekk den også når bilen går på tomgang, kan hende det er her problemet ligger..

Posted
Har du sjekka batterispenninga når det skjer? Typisk at det ikke er nok strøm i batteriet når det tikker i releet og det går igang med hjelpestrøm. Kan lite om batterier, men holder det å måle syrenivået? Sier det noe om spenningen? Lader dynamoen bra nok? Sjekk den også når bilen går på tomgang, kan hende det er her problemet ligger..

Problemet mitt er at hver gang dette har skjedd, er jeg på vei til noe svært viktig og har ikke tid til overs.. derfor har jeg ennå ikke fått sjekket dette.. Får håpe det lar seg gjøre en gang..

Guest dieseldyret
Posted

Hehe, kjenner til det ja;)

Guest JohnMartin
Posted

Vet ikke hvor relevant det er, men akkurat det samme skjedde med meg i påsken. Fikk ikke start på bilen, bare tikking når jeg prøvde og starte.

Bilen hadde da stått i ro i 4-5 dager. Og temperaturen varierte fra -3 grader til -23 grader. Når jeg ikke fikk start, så målte jeg spenningen. Og den var på 11,5 V. Fikk starthjelp og kjørte hjem. En tur på 4,5 timer. Nå når batteriet er laddet opp, så er det ingen problemer.

Hvis du sliter med dette etter korte turer på kveldstid og når det er kaldt, så kan det jo kanskje virke som at dynamoen ikke ladder så bra?

Bare noen synspunkter fra en mindre teknisk person :P

Guest dieseldyret
Posted

11,5 volt er tilnærmet flatt batteri det. Da bør du nok sjekke om det ikke er skadet..Kan hende det ikke holder på spenningen så godt.

Mener at hvilestrømmen (når ingenting er skrudd på) bør være 12,5 - 12,8 for et fulladet batteri. Under 12,2 regnes det som nesten flatt..