Jump to content

Nykking og hvordan sjekke om LMM virker


b1rken

Recommended Posts

Hei. Har nå byttet plugger, pluggledninger i håp om å få vekk nykkingen i min Mondeo MK1.

Det er ikke så sykt gale nyking når jeg ligger i 50-60 i 4 gir, men å kjøre i kø og slikt er et reint helvette. Blir nesten flau, folk må jo tro jeg aldri har kjørt bil før.

 

Har også plugget den EGR ventilen. Da ble den noe smoothere. Spesielt i 50-60 og oppover.

 

Når jeg drar ut ledningen til LMM så skjer det ingenting med turtallet. Når jeg setter den i igjen så synker det litt, eller motoren lager en litt andereledes lyd, og så kommer den tilbake etter 1 sekund ca.

Når jeg kjører med LMM koblet fra, så drar den så og si likt så når jeg har LMM koblet til. Hvertfall ikke dårligere, heller litt bedre enn når den er koblet til. MEN, når jeg har den koblet ut, så nykker den fælt når jeg slipper/trør litt på gassen i 50-70 ca. Det er ikke lik nykking som når den er koblet til, men denne er mye hardere på en måte. Har jeg vinduet oppe så kan jeg høre at det nykker i motorrommet nesten, og girspaken beveger seg godt.

 

Har prøvd å resatt motorstyrings minne flere ganger, ingen hell. Har åpent luftfilter, og effektpotte bak, men jeg merket ingen positiv eller negativ påvirkning av dette da jeg satt det på, foruten at bilen drar litt dårligere på lavt turtall etter jeg satt på luftfilteret.

Link to comment
Share on other sites

Guest Netprod

Hei! Håper det er greit at jeg får slenge inn et innlegg om min Mondeo her også. Har samme problemet, bortsett fra at jeg har en mk2 v6. Nykkingen min er mye verre enn den du beskriver, og det virker som det bare blir verre og verre for hver dag som går :( Det er så ille at det kjennes ut som om motorfestene skal ryke..

 

Den nykker bare hvis jeg ikke holder inne gasspedalen (bremser på motoren eller bare lar den rulle av seg fart når den er i gir), eller hvis jeg har lett/middels gasspådrag. Det er helt uavhengig av om motoren er kald eller varm. Har hendt at den har kvelt seg 3-4 ganger også..

 

Så som trådstarter skriver; hvordan kan man sjekke om LMM er gåen eller ei? Har hørt at den har vært et problem, men vil helst ikke kjøpe en ny til tusenvis av kroner bare for å sjekke om det er den som er gåen..

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg glemte å skrive i tråden var at jeg vet at T-stykket mitt er i orden. Byttet det for ikke så lenge siden da bilen min oppførte seg akuratt slik som du beskriver. den oppførte seg helt likt når hullet jeg hadde tettet i resonatorboksen åpnet seg.

 

Så hvis du ikke har sjekket det, sjekk at vakum t-stykket ditt er helt, ikke tett. Ligger under coilen på min hvertfall.

Og at den ikke suger falsk luft. I mitt tilfelle så saug den inn masser av falsk luft gjennom et greit stort hull etter LMM, så jeg regner med du hadde merket det om det var det som var feilen

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

Har en 96 mondeo 2l . Min fungerer helt fint helt til den blir varm. og har vert varm en stund. da begynner den slik.

Går på tomgang å lett gasspådrag. Klarer ikke å ruse den opp engang, men den starter lett å bakker.

har byttet alle filter, fjerna cat. , lambda sonde, plugger og ledninger. men ingen resultat.

Kjøpte en feilkodeleser men den skulle ha passet til min bil men jør ikke det likevell. har ikke den 3 pins kontakten under pansret på min.

Eneste jeg funnet er en diger under rattstammen. Så den kodeleseren er til salgs hvist det er noen som er interesert.

Har begynt å gi opp den bilen. har 10 mil til nermeste verksted, men bilen går ikke så langt hehe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye hadde du tenkt deg for feilkode leseren da?

 

Sikker på at det ikke er 3pins kontakt på MK2`n?

Jeg vet ikke hvilken 3 pins kontakt det er snakk om, men på min mk1 så fant jeg en 3pins kontakt helt til venstre i motorrommet, der ved spylervæske og servooljen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye hadde du tenkt deg for feilkode leseren da?

 

Sikker på at det ikke er 3pins kontakt på MK2`n?

Jeg vet ikke hvilken 3 pins kontakt det er snakk om, men på min mk1 så fant jeg en 3pins kontakt helt til venstre i motorrommet, der ved spylervæske og servooljen.

har det på samme sted på min 2,0 -97 - helt oppe til venstre

Link to comment
Share on other sites

Nej. Er dette verkstedmat? Eller klarer en det med litt kunnskap og haynes boka?

Har dog hatt en flaske SPL Injector Cleaner eller hva det heter på tanken for et par månder siden. Har ikke merket noe særlig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen
har det på samme sted på min 2,0 -97 - helt oppe til venstre

 

Skal i følge boka å ha den kontakten der. men har den ikke. av en eller annen finurlig grunn.

 

Hvor mye hadde du tenkt deg for feilkode leseren da?

 

Sikker på at det ikke er 3pins kontakt på MK2`n?

Jeg vet ikke hvilken 3 pins kontakt det er snakk om, men på min mk1 så fant jeg en 3pins kontakt helt til venstre i motorrommet, der ved spylervæske og servooljen.

 

er denne leseren her.

http://www.diytools.co.uk/diy/Main/ShopPro...ProductID=30074

Link to comment
Share on other sites

Back to topic. Er det noen måte å sjekke om LMM er defekt? Koster endel for en ny, og hvis det ikke er den som forårsaker nykkingen er det ikke vits å kjøpe ny. Hva skjer når dere som har mondeoer som ikke nykker koblet ut lmm når den går på tomgang? Er det noen måte å måle om den virker med et multimeter?

Link to comment
Share on other sites

LLM har en tendens til og bli tettet av dritt særlig om du bruker luft filter type MED OLJE .

Det er mulig og ta den ut og "vaske" den med bremse rens , blås MEGET FORSIKTIG . INGEN KOST ELLER FILLE .....

videre er det mulig og vaske der spjelet er på innsuget . men der må du bruke fille for og ikke fylle innsug .

sjekk videre att alt er tett fra LLM til innsug - sitter en Oring mellom plast og innsug - sitter en Oring på LLM og plast rør ..

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli oppgitt. Testet LMM fra en annen mondeo som virker, og jeg merket ikke noe særlig forskjell. Resatte også hjernen selvsagt. Jeg testkjørte også den andre mondeoen jeg tok lmm fra, samme modell samme merke, og den gikk som en racerbil i forhold til min. Min går serisøst som en bøtte med drit i forskjell. Kjente litt nykking i den mondeoen jeg tok LMM fra også, men det var litt mindre nykking enn i min. Nykkingen kan jeg nå leve med, men at det gikk opp for meg hvor ræv den egentlig går nå plager meg.

 

Jeg har alltid trodd at det var fordi jeg hadde åpent luftfilter. Husker jeg satt på den orginale luftfilterboksen etter at jeg hadde kjørt med åpent luftfilter en stund. Da følte jeg den dro bedre før 3000 enn den gjorde med. Men det som er så merkelig er at den mondeon jeg tok LMM fra, den har åpent luftfilter, og den går mye bedre enn min. Tenkte at kansje det var luftfilteret mitt som var for stort (svæært greenfilter). Så jeg testet med hans luftfilter på min, men den gikk fortsatt som en bøtte med drit.

 

Kan bensinfilter, oljefilter eller noe slikt å si? Har planer om å bytte det snart.

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

hadde det samma problemet på si'n. og mitt løste seg egentlig veldig enkelt..:

Skifta plugger 0,7 mellom "stift" og plugg, kjekk alle plugg kablene.

ta ut kontakten til Luft mengde måler men husk at bilen BØR være kald.

Ta og rens kontakten med elektronik spray, så la det virke i 5 min, til du setter kontakten inn til lmm..

og sett på orgluftfilter og kjør pent til den blir varm og da trøkker du den i bånn og blåser den ren litt..

min går som ei kule etter det....

Link to comment
Share on other sites

Back to topic. Er det noen måte å sjekke om LMM er defekt? Koster endel for en ny, og hvis det ikke er den som forårsaker nykkingen er det ikke vits å kjøpe ny. Hva skjer når dere som har mondeoer som ikke nykker koblet ut lmm når den går på tomgang? Er det noen måte å måle om den virker med et multimeter?

 

Denna Lmm saken gir jo fra seg volt ettersom hvor varm den er, er det en sånn tråd?...eller et "nett"...

 

Mener du kan måle signalet som kommer fra den....si at den gir 2 volt ved tomgang, og 7 ved åpent spjeld...da skal du kunne se om dette er innenfor de riktige verdiene....også lurer jeg på om du kan Ohme deg fram til noe svar....hvis det er brudd eller noe, så vil det jo være motstand "mot uendelig" på multimeteret...

 

Hvis Lmm er defekt, vil hjernen arbeide med en mediumverdi, slik at du "kan komme deg til verkstedet"...så hvis du trykker "passe" på gassen, vil det klaffe med denne mediumverdien....ligger du under (køkjøring)...eller fullgass...vil det nykke og slettes ikke gå som det skal...

 

Har du hørt med et verksted om dette?...Det hadde jeg gjort hvis jeg var deg....før du kaster den drittbøtta di i dass....

En rask feilsøkning på lmm kan vel ikke ford ta så mye for??

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Dritbøtta elsker jeg, så den går beholder jeg nok uansett hvordan den går:D Elsker mondeon, men den har sine ting som irriterer meg.

 

Mener det var 500kr ford sa de skulle ha for en diagnose sjekk på bilen. MEN de sa at hvis diagnose testen fant en feil, så sjekket den ikke videre før feilen var fikset. Det er jo helt "hål i håve". Nå vet ikke jeg om det er fordi ford vil dra penger ut av folk, eller om den virkelig ikke kommer seg videre i ecu`n hvis det er et brudd/feil der.

 

Men jeg tror ikke det er LMM som er galen. Jeg testet jo en kamerat sin LMM og luftfilter (samme bil og motor som meg), men den gikk fortsatt drit opp til 3000 rpm, etter det så går den normalt tror jeg. Det var da jeg prøvekjørte kameraten min sin mondeo at det gikk opp for meg hvor drit min egentlig går. Så siden jeg testet hans LMM og luftfilter så tror jeg ikke problemet ligger der. En ting jeg ikke har sjekket enda er om den kansje suger falsk luft etter LMM. Skal kjøpe startgass i morgen og spraye litt rundt.

 

Takker alle for svar. Keep em comin'

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...