Jump to content

Løsne mutter på demperne bak.


Guest ja9^

Recommended Posts

Hei, jeg har gått til anskaffelse av noen nye fjærer til mondeoen min.

Den skal senkest 55 fremme og 40 bak.

 

Men problemet mitt er at i "fjørhuset" bak på bilen kommer jeg ikke nedi med rett diameter får å løsne mutteren. De som kommer nedi er for små og det som sannsynligvis passer kommer ikke ned til mutteren pga det hullet over.. :/

 

Noen som har peilinng på hvilket verktøy eller fremgangsmåte jeg evnt må bruke så hadde jeg vært evig takknemlig ;)

 

Mvh Jan Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Tommeliten

Har du skiftet de no... Er det noen lure tips å tenke på?

 

Skal nemlig skifte mine fjærer også nå... mk1 du også har?

 

er det to skruer på undersiden?, kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Holder akkuratt på med dette selv.

Det du trenger er:

-rustløser

-solid hammer

-18mm pipe og solid skralle

-10mm pipe og LAAANG forlenger

-fjærpresser

 

Løsn demperen oppe og nede,oppe er det to bolter (10mm) og nede en bolt på 18mm.

Vær forsiktig og ikke knekk bolten på 18mm..slik som eg gjorde...!Skal til med borr og grisepikk..dritt jobb.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Har allerede stresset litt med å finne ut av det.. Og har endelig funnet ut av ting tror eg...

 

Har nettopp vært i garasjen og pumpet på med rustløser...så er det bare å vente til litt ut mot kvelden og så er vel jeg i gang...

 

Den 18mm bolten gikk fint på min, har nemlig prøvd å løsne tidligere men det satt fast,men håper det går bedre nå med rustløser og sånn liten slegge ting :D

Link to comment
Share on other sites

heldig du hvis den løsner.Har mildt sagt et helvette med fører sida mi.Håper banken er snille så eg kan gi **** i og montere orignal demperene og ta det eg skal under bilen når den står oppe.

 

Lykke til igjen,og send gjerne noen før og etter bilder og info om senkesetett ditt.

 

Mvh Erik W

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Har fått fikset bakfjærene i dag. Ble seende bra ut det.. Men får fikse fjærene foran imorgen etter jobb og trening...

 

Ble en smule hardere også..Blir gøy når sommerfelgen med mindre gummi kommer på.. Men det beste er jo utseende og mindre krenging i svingene..

 

Skal legge ut noen bilder når jeg har fikset fjærene foran også...

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Begynte på fjærene foran idag. Men så skulle jeg av med bremseskiven. Og då trengte jeg verktøy som jeg ikke har liggende nå.. Kjempe gøy. Så eg gadd ikke fortsette.. Får kjøpe inn i rett størrelse i morgen..

 

Det så rart ut som en slags mutter som var skåre i skiver, på en måte. I størrelse 32mm el no slikt...

 

Så hvis det er noen som har noe lure triks som jeg kan trenge videre, så bare kom med de.. Men satser på at det går. Haynes boken forklarer jo en del, selv omd den er på svensk :blink:

Link to comment
Share on other sites

Løsne bremse skiver?Nei nei?...

Her jekker du bilen opp på begge sider og løsner kylling beina og demperen nede først.Så slår du den laus nede og så løsner du oppe og tar den ut.

Mener og huske det var sånt.Gjorde ingenting med bremsene eg.

 

Mvh erik W

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Eg synes det virket lit merkelig, men det var det so stod i Haynesboken....

 

Får se ka eg får gjort imorgen.. Kan ikke kjøre rundt med kun senk bak.. Ser ut som om bilen er skikkelig segen :D..

 

Hater at det alltid er rot når eg skal mekke bil :angry: :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Ting vil jo ikke løs...

 

Kyllingbeina,er den trekantede greien? Og der skal jeg løsne skruene inne(2stk). Og så den ene so holder demperen fast?

 

Kylling beina må vel da trekkes ut??

 

Har egentlig ikke så mye peiling på mekking...

 

Kan legge ut bilder folk kan forklare fra hvis det er bedre.. Men en litt bedre forklaring hadde vært greit...

 

Trenger virkelig hjelp her.. Skulle egentlig opp til AST Performance og hente øyelokk imorgen. Men nå står bilen på bukker...

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Sliter virkelig her nå.. Har har som sagt hørt at bremsene må av.. Men uansett da, så klare jeg ikke å løsne den sentermutteren, eller hva den kalles...

 

ErikW: Giddet å forklare litt nærmere?

 

Eller andre med tips?

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Kylling beinet skrur du bare løs fra demperen ...ikke noe hokus pokus.

Så må du løsne alle slanger og drit som og er festet i demperen.Så¨må du løsne den boltem som holder selve demperen nede..samme greia som bak.Så er det bare og måke laus på hjul spindel saken som er massivt støpegods til demperen løsner....så er det bare og løsne toppen av demperen oppi motor rommet.Her trenger du vel en 19mm fast og en unbrako nøkkel som passer .....vær forberedt på at ting sitter fast....!!!!

 

 

Mvh Erik W

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Forstår litt mer no... takk..

 

Trenger jeg fjærklemmer på fjæren.. eller kan jeg bare løsne den i toppen..(hvor det forresten er 18mm og trenger vel ikke unbrako). Fjærklemmene får ikke plass i toppen der nemlig..

 

Får se om ting er som jeg forestiller meg nå da.. Da skal vel ting faktisk ordne seg...

 

Og tusen takk for hjelpen... Skal oppdatere om hvordan det går...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Du kan ta demperen ned med fjøra,du bruker klemmene etterpå når de er av..ellers kan det bli farligt og bare løsne :ph34r:

Lykke til :)

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Var vel det jeg trodde det måtte være...

Har fått skiftet ene forfjæten nå.. Trenger visst en stund med rustløser på andre siden.. får se om ting løsner der imorgen....

 

Og atter en gang, takk for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

Det desidert enkleste er å løsne fjærbeinene på begge sider bak, er vel 3 bolter på hver side.

 

Så løsner du hele bakakselen, 4 bolter, og tar ned hele greia, nok til å få ut fjærene..

 

Senket bilen min bak på ca 13 minutter. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tommeliten

Har egentlig funnet ut av ting nå.. Men sliter med en bolt på ene siden fremme... Mangler bare den siste fjæren

 

 

Har fått tips om en spray som kjøler/fryser ned bolten... Men andre tips mottas med takk....

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig funnet ut av ting nå.. Men sliter med en bolt på ene siden fremme... Mangler bare den siste fjæren

 

 

Har fått tips om en spray som kjøler/fryser ned bolten... Men andre tips mottas med takk....

er ikke spesiellt lurt å kjøle ned bolter...... Det gjør metallet bare ennå mer sprøtt, noe som igjen vil si brukket bolt og ennå mer arbeid..

Bruk nok rust løser og prøv å få litt bevegelse på den

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...