b1rken Posted May 10, 2008 Posted May 10, 2008 Min mondeo drar som et dass. Gikk opp for meg når jeg testet en kamerat sin mondeo. Har også testet en annen mondeo etter det, den og drar mye bedre enn min. Spesielt i 2. gir, men også i andre gir. Begge mondeoene er av samme make, og årstall. Den ene som drar mye bedre er til og med stasjonsvogn. Har byttet olje nettop, kjørt engine flush gjennom før jeg byttet, oljefilter, bensinfilter, plugger (kjøpt oss ford), pluggledninger, sjekket at det ikke er noen sprekker i coil, renset den dingsen der innsugspjeldet ligger.Testet luftmengemåleren fra begge mondeoene jeg har prøvd. Byttet lambda, men koblet feil tror jeg, så den er muligens ødlagt igjen, skal kjøpe ny i morgen. Gått over alle synlige vakumslanger i motorrommet, satt klemmer på t-stykket så jeg er sikker på den ikke suger falsk luft der. Kjører med orginalt luftfilter, eneste som er vekke er resonatorboksen. Den suger ikke falsk luft, sjekket med startgass. Byttet toppdekselpakning, lekte olje ned til pluggene. Kjørt dyserens i motoren to ganger, ingen forskjell. Går like drit med og uten plugget EGR ventil. Noen som har noen ide? En annen ting. Tror ikke den tingen som måler temperaturen og viser den i dashbordet er helt i orden. Jeg klarer aldri å kjøre den VARM. Ligger alltid på O i NORMAL, selv om jeg kjører hardt. Dersom jeg parkerer etter jeg har kjørt hardt, og lar den stå på tomgang stiger den merklig nok til R eller M. Kan dette ha innvirkning på motoreffekten når den ikke viser for høy, og er dette normalt? Hva må jeg evt skifte for å få den til å vise rett. Eller kan det kansje være bensintilførselen det er noe galt med? At bensinpumpen ikke klarer å levere nok bensin?Dette går det vel an å sjekke med et manometer, ser det sitter en "sykkelventil" på "fuelrailen" eller hva det heter, som jeg har blitt fortalt at jeg kan måle bensintrykket på. Skal nå bytte lambda i morgen, men tviler på at dette vil hjelpe. Merket ingen ting da jeg byttet for noen månder siden, men jeg koblet som sagt feil tror jeg, men dette ble rettet på nå nylig, men den har nok kansje blitt ødelagt igjen hvis jeg ikke koblet den rett (at den er nedsotet pga ikke virkende lambda og den gir for rik blanding?) Den bruker også veldig mye bensin synes jeg. Kjørte 34.4 km , i jevnt 70-90 km/t. Ingen grisekjøring, veeeeeldig lett på gassen. 5 gir hele veien utenom noen km. En annen ting jeg synes er merklig, er at om jeg kjører hardt en tank, og kjører med lett høyrefot en tank, så utgjør det ikke så stor forskjell på hvor mange km jeg klarer å kjøre på en tank føler jeg. Har bestemt meg for å ikke gi meg nå før jeg har fått fikset dette. Nykkingen er så og si borte, er bare bitte litt igjen. Tror kansje det kan være dårlige motorfester, eller noe annet. Og jeg tror den lille nykkingen som er igjen kan ha noe sammenheng med at den går dass. Uansett, jeg SKAL finne feilen, koste hva det koste vil. Så lenge jeg ikke må punge ut 10 000 kr i feilsøking oss ford. Skal koste på den en feilsøking oss for tho. ARGH!!
b1rken Posted May 10, 2008 Author Posted May 10, 2008 Fått fikset det nå tror jeg. Bytte lambda idag, og koblet den rett. Den gamle var ny, men ødelagt etter 2 månder. Tror jeg koblet feil. Så renset jeg LMM SKIKKELIG med bremseskive rens. Nå har jeg draget tilbake, og bensinforbruket på fin langkjøring gikk fra 0.88l/mil til 0.60l/mil SÅ mindre bensinforbruk og mer livlig motor. kan ikke klage på det:D
Recommended Posts