Jump to content

Hvordan bygge basskasse til Sierra combicoupe?


Guest Jacp Racing

Recommended Posts

Guest Jacp Racing

Hei!

 

Har akkurat handla meg bilstereo og kjøpte alt i Focal.

 

Har 2 stk 12" Focal 30A1 Mer specs her: Specs

 

 

Dermed lurer eg på korleis eg skal bygge basskassa mi? Eg vil helst ha ei kasse og eg vil at kassa skal gje godt med trykk, men eg vil ikkje at kassa skal ta heile bagasjerommet mitt.

 

 

 

 

Håper på gode svar. Takk!

Edited by Jacp Racing
Link to comment
Share on other sites

rett subbene bakover ,

 

skal du ha tet eller lukka kasse ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Bassreflekskasse: kasse m/porter

Vanlig kasse: Tett kasse u/porter

Ang. volum og lengde på evt. refleksrør bør du kontakte noen som selger Focal, da dette variere fra element til element.

Subbene bør vende bakover

Edited by fordcosworth

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest andersw
Det skal eg gjere;) Takker for tipsa.

 

Har Sierra combioupé 87, og der har jeg én stk ADS 12" med ADS 700.1 forsterker og lukket basskasse uten porter fra Torshov (kjøpte det russetilbudet som var). Det dunker helt sinnsykt til den prisen. Har basskassa helt inntil baksetet, og den passer perfekt med vinkelen på setet, så tror det hjelper en haug på lydtrykket. Anbefaler den kassa x2 jeg ;)

 

PS! Har ikke prøvd med annet element i bilen så kan hende det er bilen som er helt syk å ha bass i eller om det er kassa som lager trykket.

Link to comment
Share on other sites

Har Sierra combioupé 87, og der har jeg én stk ADS 12" med ADS 700.1 forsterker og lukket basskasse uten porter fra Torshov (kjøpte det russetilbudet som var). Det dunker helt sinnsykt til den prisen. Har basskassa helt inntil baksetet, og den passer perfekt med vinkelen på setet, så tror det hjelper en haug på lydtrykket. Anbefaler den kassa x2 jeg ;)

 

PS! Har ikke prøvd med annet element i bilen så kan hende det er bilen som er helt syk å ha bass i eller om det er kassa som lager trykket.

 

Tosken... hehe... Han kan ikke bare ta en hvilken som helst kasse, og bruke den til focal subene sine, hvis det var det du mente.

hvis du mente at han heller skulle kjape ADS suber, så er du helt i en annen verden, focal stiller i en helt annen klasse en den ADS møkka, og kan ikke sammenlignes på noen måte ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Hehe, dette er ikkje noko å diskutere no.... Kassa er bygd og har eit kjempeflott resultat.

 

Det vart ei kasse på litt over 35 liter på 2 stk 12" Focal med bassrefleksrør. Dette er 35 liter for lite pga pr høgtaler er beregna på 35liter.

 

Lyden er kjempefin, men mangler berre ein cd spelar som kan kjøre alle høytalerene mine;)

 

 

Bilde av kassa bak i Sierran

Kassa mi

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette er ikkje noko å diskutere no.... Kassa er bygd og har eit kjempeflott resultat.

 

Det vart ei kasse på litt over 35 liter på 2 stk 12" Focal med bassrefleksrør. Dette er 35 liter for lite pga pr høgtaler er beregna på 35liter.

 

Lyden er kjempefin, men mangler berre ein cd spelar som kan kjøre alle høytalerene mine;)

 

 

Bilde av kassa bak i Sierran

Kassa mi

 

Hehe,da burde du glede deg til du får en kasse til på 35 liter, DA blir det bra... sånn du har det nå, er langt ifra optimalt ;)

 

Er den kassa helt kvadratisk, eller skrår den inn mot setet? Ser mye større ut enn 35liter ;)

Og hvorfor lagde du den ikke på 75 liter+, og delte den på mitten??

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing
Hehe,da burde du glede deg til du får en kasse til på 35 liter, DA blir det bra... sånn du har det nå, er langt ifra optimalt ;)

 

Er den kassa helt kvadratisk, eller skrår den inn mot setet? Ser mye større ut enn 35liter ;)

Og hvorfor lagde du den ikke på 75 liter+, og delte den på mitten??

 

 

 

Hehe, lyden eg har no, er jo rett og slett rå:P

 

Den er skrå inn mot setet for å få utnytta maksimal plass.

 

Lagde ikkje større kasse pga at eg vil ha litt plass i bagasjerommet:P

Edited by Jacp Racing
Link to comment
Share on other sites

Den kassa der må jo være rundt 90cm bred, og 45cm høy?? og da må den være mindre enn 10cm i dybden, for å bli ca 35 bliter innvendig...

Ser ut som den er større enn 35 liter???

 

Enig den ser større ut. Men så lenge han er fornøyd er vell det bra.Men også helt enig, skulle hatt større kasse,bedere og mer kontrolert bass. NB Husk på å lydisolere , bedere med lyd inne i bilen ,enn utenfor :), også er combien en genial bil for å få presset bassen fremover ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing

Har laga ein post der eg lurer på korleis eg skal lydisolere. Har ein riste lyd bak i bilen...@

 

 

Nokon tips nokon? Det er ikkje skilt på han.

Link to comment
Share on other sites

Hei. De lureste stedene å lydisoler er i i dørene (hvis du har høytalerer der), og i hele bagasrommet. Kan også være lurt å isolerer torpedoveggen din. Jeg kjøpte Butyl dempematter fra http://installbay.no/index.php?cPath=67_73. Disse er veldig lette å jobbe med. Du ruller de bare mot metallet der du skal isolerer. Husk på og vask nøye før du ruller de på.Det er bra og bruke bremserens til å vaske med. Det er det bare å rulle mattene på med en rulle, kan bruke tapetrulle

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacp Racing
Hei. De lureste stedene å lydisoler er i i dørene (hvis du har høytalerer der), og i hele bagasrommet. Kan også være lurt å isolerer torpedoveggen din. Jeg kjøpte Butyl dempematter fra http://installbay.no/index.php?cPath=67_73. Disse er veldig lette å jobbe med. Du ruller de bare mot metallet der du skal isolerer. Husk på og vask nøye før du ruller de på.Det er bra og bruke bremserens til å vaske med. Det er det bare å rulle mattene på med en rulle, kan bruke tapetrulle

 

 

 

Takker for tipsene. Høyrer at det rister litt i dørene, men det er ikkje mykje. Har isolasjon i golvet så lyden der er kanon. Når det gjelder bagasjerommet så er det vel der eg treng å isolere. Eg har foreløbig lagt isolasjon i bagasjelokket der låsen er noko som funga ekstremt bra!

 

Eg har berre eit problem igjen. Bensinkassa rister og lager ein jæ*** lyd. Korleis bør eg ordne dette? Tips til eit material/stoff som ikkje trekker til seg vatn og som eg kan legge mellom karosseriet og tanken?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...