Guest mk III 04 Posted May 14, 2008 Posted May 14, 2008 Noen som vet om det er vanskelig å bytte stag som er nederst på rattstammen på mk1?Kommer klunkelyder derfra, kjenner avogtil ut som det er slakke i høyre forhjulslager men det kommer og går så jeg er litt usikker på om det er lager eller noe annet. Hvis et hjullager er defekt så kommer det vel vanligvis ulyd fra det og slakken kjennes hele tiden?
Peder`n Posted May 14, 2008 Posted May 14, 2008 Noen som vet om det er vanskelig å bytte stag som er nederst på rattstammen på mk1?Kommer klunkelyder derfra, kjenner avogtil ut som det er slakke i høyre forhjulslager men det kommer og går så jeg er litt usikker på om det er lager eller noe annet. Hvis et hjullager er defekt så kommer det vel vanligvis ulyd fra det og slakken kjennes hele tiden? Sikker på at det ikke er lenkearmer forran da? Mener å huske at den rakler noe inmari, og at du kjenner det i ratt og når man røsker litt i hjul.... Peder
Guest mk III 04 Posted May 14, 2008 Posted May 14, 2008 Sikker på at det ikke er lenkearmer forran da? Mener å huske at den rakler noe inmari, og at du kjenner det i ratt og når man røsker litt i hjul.... Peder Lenkearmene er byttet nettopp så det er ikke dem.
Guest escy75 Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Bare å løsne 10mm skruen i klammeret nede ved pedalene (fester stammen i tannstanga). Men må ta den helt ut og vri den løse delen av klammeret til siden, da stammen må trekkes til siden for at den skal slippe akselen på tannstangen. deretter er det bare å dra leddet ned og sette inn nytt, stammen er teleskopisk her nede.
Mk1-Sindre Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Jeg lurer selv på om det er denne jeg må bytte. Kommer knakekyder til tider, har pr dags dato ikke klart å finne ut av hva det er, men om jeg kjenner rundt ratt-akselen min, kan jeg kjenne rykninger eller iallefall at det klikker i stammen. En mekaniker mente det var nederste del på rattstammen, men kan den delen som sitter i tannstaget også ha noe å si? Det er altså delen som man fester den teleskopiske armen ned til tannstaget jeg mener.. Den som går ut i motorrommet. Mekanikeren mente det kunne være nettopp denne teleskopiske armen, men jeg tviler, siden disse lydene kommer også etter jeg har vasket bilen.. =/ - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Guest mk III 04 Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Jeg lurer selv på om det er denne jeg må bytte. Kommer knakekyder til tider, har pr dags dato ikke klart å finne ut av hva det er, men om jeg kjenner rundt ratt-akselen min, kan jeg kjenne rykninger eller iallefall at det klikker i stammen. En mekaniker mente det var nederste del på rattstammen, men kan den delen som sitter i tannstaget også ha noe å si? Det er altså delen som man fester den teleskopiske armen ned til tannstaget jeg mener.. Den som går ut i motorrommet. Mekanikeren mente det kunne være nettopp denne teleskopiske armen, men jeg tviler, siden disse lydene kommer også etter jeg har vasket bilen.. =/ Den klunkelyden er nok sannsyneligvis en plastkopp med en foring som sitter i torpedoveggen, nederste ledd går gjennom denne. Hvis denne er slitt kommer det klunkelyder, har ikke orginal nummer men i fords tekniske tegninger av rattstammen så er dette merket med nr 9, 10 og 11 men det selges som 1 enhet, koster ca 200 kr.
Recommended Posts