Jump to content

Dynamo..

Recommended Posts

Posted

Hei.. Jeg har ifra før en 55A dynamo i min 1986 Sierra, men jeg behøver litt mer strøm for å drive litt anlegg.. Derfor fikk jeg en jeg kjenner til å sjekke blant sine Sierra'er for å finne en 70A eller lignende til meg, og det fikk jeg...

Problemet er bare dette: på min gamle hadde jeg 1 liten kontakt, og en stor kontakt.. Men på den nye er det til 1 liten kontakt, men ikke noe til den store..

Så det jeg lurer på er altså dette, hva er den store kontakten til, må man ha den på`? Eller vet dere kanskje om noen andre måter å fikse det på?

Posted

som regel er den en 8 mm mutter(13mm fastnøkkel hode) og den er til batteri polen + og så skal det være en kontakt som heter d+ og den er til ladelampa. ellers så skjønte jeg ikke problemet ditt. bilder med pil hadde vært fint

Posted

Hmm.. Kan ta bilder imorra tidlig... Men jeg har den lille, som du nevner, og en stor kontakt.. Men bilder kommer imorra..

Posted
Hmm.. Kan ta bilder imorra tidlig... Men jeg har den lille, som du nevner, og en stor kontakt.. Men bilder kommer imorra..

hvor blir det av bilder?

Posted

Har vært ganske syk etc.. Så har ikke fått tatt dem.. Kan se etterpå... ;)

Posted

Ja...

Da har jeg tatt noen bilder...

Og skal prøve å forklare og vise til bildene mens jeg forklarer.. (dvs duppeditt forklaringsmåten)

På bilde 1 under her, så ser dere dynamoen som jeg har på (55A, den har to kontakter som dere ser...

1.jpg

På bilde 2 under her, så er det fortsatt 55A dynamoen, bare at her har jeg tatt ut den nederste kontakten.

2.jpg

På bilde 3 her er den kontakten som jeg dro ut av 55A dynamoen.. (den ledningen med stor "dings" som ligger nær metallet der..)

3.jpg

Og her ser dere den nye dynamoen på 70A... Den har bare "plass" til den lille kontakten..

4.jpg

Hørte noe snakk om at man må bygge om kontaktene til 1 kontakt, så montere på... Men hjelp? :P

Posted

samma gjorde jeg for et årsiden på gamle sierra min. jeg fjerna den svarte "dingsen" med ledninger og alt. og så la jeg opp en tykk ledning fra 8mm skruen på dynamoen og opp til pluss polen på batteriet og den lille skal jo på den lille skruen der. skjønte du noe mer nå? :D

Posted

er det 2.0 gassser motor du har? med elektronisk gasser tull? isåfall kan du ikke bruke denne dynamoen på 70A. Hilsen Rsmuffe ;)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Posted

Har en 2.0L ifra 1986 ihvertfall :P

Hmm. Elektronisk gasser? Og hvorfor kan jeg i tilfelle ikke bruke den dynamoen?

Posted
Har en 2.0L ifra 1986 ihvertfall :P

Hmm. Elektronisk gasser? Og hvorfor kan jeg i tilfelle ikke bruke den dynamoen?

hvis det går en ledning fra dynamoen til gassern på din.. så går det ikke.

den som sitter på gasseren skal ha kun 5 volt eller 6 volt, husker ikke helt. og det er egen uttak på den org. dynamoen med 5/6volt.

og den 70 amp. er det kun 12 volt uttak. glemte at når jeg byttet fra 55 amp til 70 amp var det pga. at jeg bygde om fra 2 liter gasser til 2l IS motor.