Guest Trouble-maker Posted June 9, 2008 Posted June 9, 2008 ac'n på bilen min virker ikke mere.. kont sikringer på gassnivå.. noen som har noen tips??dette er kun ac.. ikke klima... 2001 mondeo 1,8
tuszi Posted June 10, 2008 Posted June 10, 2008 slår kompressorenen inn da? vis du slår på ac skal du høre en slags klikke lyd fra motoren. vis den ikke gjør det er det enten noe galt med den eller så er det noe annet feil
Cossie270 Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Har erfaring med at slangen fra kompressoren ryker..Har oxo vært borti at kondensatoren (radiatoren) kan gå oxo..
Guest Quadrat Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Hadde akkurat samme problem på min 2001 modell. Min har klima, men grunnprinsippene er vel de samme. På min så var det at magneten i kompressoren ikke orket å dra inn clutchen. Luftspalta var rundt 1 mm, og det var for mye. Tok av clutchen og fjernet et shims for å teste. Alt OK, men såvidt luftspalte. Slipte så ned shimset fra 0.9mm til 0.5 mm og det var fortsatt i orden. Bruk 14mm leddnøkkel for å få av clutchen. La også merke til et rør ut fra kompressoren som lå å "gnagde" . Vil tro det kan gå hull her etterhvert, så dette bør du se på. Jeg bøyde det litt ut for sikkerhets skyld
Guest Trouble-maker Posted June 12, 2008 Posted June 12, 2008 nei..pumpen slår ikke inn.. har nok gass (dette er tappet og fyllt igjen) men skal ta den inn på jobben en dag å måle strøm ned til magneten og evt demontere denne. vil nok og prøve å sette strøm direkte på denne. men hadde håpet noen her kanskje visste om noen svakheter. har hørt at elektriske på AC'n går via mye annet også... en kompis hadde elekstriske oppvarming på spylerdysene.. disse smeltet og da kuttet AC'n... men alt dette ser ut til å virke på min...
Guest Quadrat Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Du kan måle om du har spenning på pluggen ved å ta den av og deretter måle spenninga når AC er på. Trangt, men det går. Har du spenning, ville jeg bytta shims bak clutchen. Leste at klaringen skal være 0,35-0,75mm. Av erfaring vet jeg at 1 mm er for mye PS! Skal du ha av clutchen må du ta den fra undersiden. For trangt å ta den fra motorrommet. Hold igjen clutchen og bruk 14mm leddnøkkel. Den sitter på splines og shimsa er 2 små skiver på denne akselen. Ellers så mener jeg det er 2 eller 3 sikringer, ett rele samt en diode i forbindelse med AC. Prøv å kryssbytte i boksen i motorrommet. Regner med at lyset i knappen tenner?
Guest Trouble-maker Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 noen som vet eksakt hvilke sikringer dette er? og hvilken diode og relé? står så dårlig i håndboka. Lyset i AC knappen lyser...
Guest Quadrat Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Det står symboler/tekst i lokket på sikringsboksen i motorrommet og i den boksen under lysbryteren inne i bilen. Det står "AC" på dem som har med dette å gjøre.Hvis du får noen til å trykke på AC-knappen når du står ved sikringsboksen ute, så merker du fort hvilket rele det er (gitt at det er i orden). Sitter 3 svarte dioder etterhverandre like ved og disse må du nesten bare kryssbytte for å sjekke (eller med diodetester)
Mondeo Power Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 noen som vet eksakt hvilke sikringer dette er? og hvilken diode og relé? står så dårlig i håndboka. Lyset i AC knappen lyser... V7- diodeF9 - SikringF31F65F76F82K32 - rele
Recommended Posts