Guest fordescort97 Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 Problem:Når eg trykker inn clutchen så faller turtallet ned i null, bateriindikatoren kjem på og ofte så stopper motoren. Dette skjer typisk helst når eg kjører i 3 / 4 gir og må stoppe bilen ved. f.eks. eit lyskryss.Når eg starter bilen uten gass når den er kald så fluktuerer turtallet opp og ned mellom 1200-500rpm tre-fire ganger før det stabiliserer seg.Virker for øvrig som om at problemet er størst når motoren er kald. Fekk kjapt ein mekaniker til å sjå på det, og han meinte det kunne være ein sensor i samband med chåk'en som kunne være skitten / tett. Han hadde ikkje tid til å kikke nærare på det, og eg fekk heller ikkje tid til å spørje han om kor denne sensoren var og om eg kunne reingjere den sjølv. Nokon som har instruksjoner / bilder for korleis dette kan gjere / eventuellt. andre forklaringar på problemet mitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 pnkt 1. det er ikke choke på den motoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fordescort97 Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 hmm.... Temmelig sikker på at det var choke han sa... mulig han meinte clutch??? er det sensorar i samband med clutchen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 hmm.... Temmelig sikker på at det var choke han sa... mulig han meinte clutch??? er det sensorar i samband med clutchen?nei det er det heller ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fordescort97 Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 (edited) nei det er det heller ikke. okey... nå er eg temmelig forvirra... Motoren har autochoke etter det eg har funne ut ved å google... og eg er temmelig sikker på at det var ein sensor i samband med choken som ikkje gjorde jobben. Kanskje den slår av autochoken for tidlig??? Nokon som veit kva sensor dette er og kor denne befinner seg... Edited June 13, 2008 by fordescort97 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escåårt Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 er jo ikke forgasser på den motoren, og da er det ikke choke. Escort MK3 2d stv2x Volvo 240Opel Kadett B 2d CaravanOpel Rekord C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fordescort97 Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 Okey gir meg, ingen choke... (har null peiling på bil...) Men leser litt rundt på engelske sider, er jo noko dei kallar Cold-start enrichment... går vel ut på det samme... nokon sensorar i tilknytting dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escåårt Posted June 14, 2008 Share Posted June 14, 2008 (edited) Har liten peil på bil med innsprøytning, men du har jo kaldstarts dyser da. Fungerer jo på samma måten. Kan være de som kødder. Edited June 14, 2008 by Escåårt Escort MK3 2d stv2x Volvo 240Opel Kadett B 2d CaravanOpel Rekord C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morgan Posted June 14, 2008 Share Posted June 14, 2008 Det er ikke choke eller kaldstartsdyse på Zetec motorer.Det er temp.sensoren som gir signal til hjernen om temperaturen og hjernen regulerer åpningstiden til dysene avhengig av temperaturen.Det kan være tomgamgskontroll motoren som lager problemene.Det er denne som regulerer tomgangen.Det er en elektrisk styrt ventil som øker/minker lufttilførselen til motoren ved lavere turtall/tomgang. Det at ladelampa lyser kommer sikkert av at motoren har så lavt turtall at dynamoen ikke gir nok spenning slik at ladelampa slår seg på. 1992 Ford Escort RS 20002003 Ford Mondeo TDCI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now