Siberiantiger Posted June 28, 2008 Posted June 28, 2008 (edited) Hei! Ser det har dabbet av med tråder på Mondeo forumet, og jeg antar at det er ferie modus for de fleste fremover, men jeg håper allikevel at noen har tid til å svare på følgende: Jeg skal kjøpe meg nye dekk for å ha sommeren/høsten og vil ikke betale 2500,- pr dekk. Har funnet noen som heter Fulda Kristal Supremo og lurer på om noen har kjennskap til disse og kan gi meg noe tilbakemeldinger på hvordan de er generelt, men ikke minst hvordan de fungerer på en Mondeo stv. Jeg har orginal 17" Ford felger fra før og vil bruke de, så da blir det 205/50/17 (Ja, det er garantert tøffere og muligens bedre med 225 profil, men på de veiene jeg kjører hver dag (9 mil hver dag) så er det ugunstig med så brede dekk blant annet pga. mye sporing (slitasje i veibanen). Fulda Kristal Supremo er M&S (Mud & snow) også kalt vinterdekk (piggfrie/helårsdekk.. you name it), men dekkene er beregnet for Tyskland og gummien er MYE hardere enn norske piggfrie dekk.. men samtidlig er de også mykere enn norske sommerdekk, noe som gjør at sporing ikke merkes så godt.. Hadde Fulda Carat Extremo fortsatt vært i produksjon / salg, hadde jeg nok kjøpt de.. men arvtakeren er så dårlig sies det (Fulda Carat Exelero) at det ikke er noe alternativ egentlig.. DekkOnline har disse http://www.dekkonline.com til 1085,- pr dekk inkl frakt og mva. Dekkene er V merket (240km/t) og XL (Extra load) Så da håper jeg på innspill.. Skal innom forhandleren på mandag å bytte dekk Edited June 30, 2008 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
tuszi Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 tja jeg kjøpte 4 nye fulda carat exelero nå og di skal være di beste fulda dekkene du får.
Siberiantiger Posted June 30, 2008 Author Posted June 30, 2008 tja jeg kjøpte 4 nye fulda carat exelero nå og di skal være di beste fulda dekkene du får. Vel, da har jeg nettopp handlet mine 4 stk. Fulda Kristal Supremo 205/50/17 93V XL hos Øverland dekk i Molde. Det første jeg la merke til var at felgene mine egentlig var ganske smale.. og fikk rett etter bekreftet dette da han som la om fortalte at de bare var 6.5". Dekket har en beskyttelses kant og har god mønster dybde. Fant også ut noe annet med det samme ang de dekkene jeg hadde på fra før, de var nemlig ikke runde.. det ene hadde faktisk røket vaieren/tråden i siden.. så der lå forklaringen på at hele bilen ristet.. faktisk var 3 av 4 defekt, så det ble ikke noe bruktsalg på meg gitt.. ANER ikke hvordan det har gått til, for jeg har gjennom tiden hatt ganske mange dekk og ingen som er skadet på denne måten.. Etter 4 mil rolig kjløring, uten stor akselerasjon eller hard nedbremsing, forsøkte jeg reaksjonen på dekkene ved å svinge rask fra ene til andre siden og der var det reaksjon med en gang.. i motsetning til de jeg hadde fra før som kjentes ut som gele.. Når det gjelder bremsing har jeg ikke noe å klage på der heller..akselerasjon var også greit.. reagerte raskere .. Så alt i alt er jeg fornøyd så langt.. for 5000,- inkl. alt. Skulle jeg oppdage noe enten det er negativt eller positivt, vil jeg oppdatere tråden.. jeg kan ihvertfall ikke annet enn å anbefale dette dekket.. Det er jo også greit å ha et dekk som du kan bruke lenger utpå høsten/vinteren uten at det blir såpeglatt.. for mange sommer dekk er ubrukelige i temperaturer rundt 5 grader.. det vil ikke dette være.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Siberiantiger Posted October 26, 2008 Author Posted October 26, 2008 Som nevnt i min foorrige post, så skulle jeg komme med oppdateringer.. nå har jeg brukt dekket i ihvertfall 3 måneder og jeg er kjempefornøyd. Har ikke en dag tenkt på at jeg kjører med helårsdekk.. de sitter som klistrert i svinger og merker ikke stort ved akselerasjon heller.. Slitasje er så og si ikke merkbar etter min type kjøring.. Ikke noe merkbar støy og lite med sporing til tross for dårlige veier. Dekket fungerer ogsa ok i overgang fra høst til vinter.. slik at du kan ha de på lenger enn om du hadde norske sommerdekk før du må skifte til evt. piggdekk eller norske helårsdekk.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Recommended Posts