Jump to content

Bytte dasjbord og/eller interiør


Tombra

Recommended Posts

Er det mye styr å bytte dasj i mondeo?

Har bytta på Escort MK4, det var en grei jobb, men er jo endel mer elektronikk osv i mondeoen.

 

Noen som har gjort det?

 

Delebilen har finere (mørkt) interiør enn bruksbilen (lyst) :(

 

Og hvordan blir det med airbag'ene? Er det rett fram å koble fra og flytte disse?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

husk å la batteriet være av i ca et kvarter før du rører airbagene. dette av sikkerhetsårsaker. og pass på at du ikke gir di unødvendige støt osv. og får strøm på kontakten til den. så går det bra :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Trouble-maker

Airbag: ta av batteri føre du kobler fra disse. ellers ikke no problem.

 

Å bytte dashbord er en ganske ok jobb.. mye skruer.. men lett å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Okay, takk for svar!

 

Får satse på at man ikke får airbagen i trynet underveis da :lol:

Resten er vel rett fram, bare mye jobb :S skal bytte komplett interiør i en stasj :ph34r:

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da står det to ribba mondeoer på tunet :D Bare dasjen igjen i begge.

Snakket for sikkerhetsskyld med Ford, og fikk bekreftet som dere sier, at batteriet må være koblet av i minst 15 min slik at spenningen i elektronikken til airbagene fikk ladet seg ut. Ellers skulle det ikke være noe problem.

 

97 modeller og opp skal vistnokk ha eksplosiver i beltestrammeren også, greit å være obs på.

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Bilen ble da fin den:) Enklere å bytte dasj enn jeg fryktet.

 

Eneste problem er at bilen ikke starter :unsure:

 

Jeg misstenke at det er enten:

1) En form for startsperre som slår inn, eller:

2) at dasjen kommer fra en bil med automat gjør at den ikke får signal om at den står i P feks.

 

Alt virker bra, bortsett fra at den ikke drar rundt. Helt dødt på trinn 3 på nøkkelen. Startet fin før ombyggingen. Ingenting i motorrommet er rørt.

 

Bilen er en manuell, som bla a har interiør og dasjbord fra en automat-bil. Dørene stammer også fra den samme automatbilen.

Tenningslås og rattstamme kommer fra bilen orginalt (manuell).

 

Har forsøkt å koble alle ledningene til rattstammen fra automaten, men ingen forskjell.

 

De to rattstammene har forskjellige startsperrer. Automaten har en "spole" lignende sak festet til tenningslåsen, og manuelle'n (som er montert i bilen) har et kretskort rundt tenningslåsen.

Har en ledig 2-pinn kontakt på rattstammen. Her passer kontakten til tenningslåsen fra automaten.

 

Litt av et kaos dette, men noen som har tips?

Ting jeg bør se over?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

først så lønner det seg med eliminasjonsmetoden altså koble fra alt du har koblet til nå og få alt sånn det var når den starta. får så å koble til en og en ting og starte da til slutt finner du ut hva som gjør at den nå ikke vil starte

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet blir det vanskelig, bytter ikke tilbake dasjbord vettu;)

 

Lurer mer på om jeg også må flytte over deler av elnetet til automaten feks, slik at den tror den står i P

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

For å spørre på en annen måte: Er det noen som vet hvilke komponenter startsperra består av? Regner med jeg må flytte over alt av dette for å få igang bilen.

 

Evt lage startbryter som går rett på starteren ;)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ble så jeg røsket ut dasjen, flyttet over elnettet fra gamle dasjen til det nye dasjbordet.

Starta med en gang :)

 

Tydeligvis noe i elnettet som ikke passer overens, fåglarna vet hva. Ble hvertfall lei av å flytte over alle bokser, releer osv. Da ver det enklere å bytte elnett i dasjen.

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...