Jump to content

Kicker'n min døde :( Hjelp?

Recommended Posts

Guest Estate90
Posted

Hei.. Hadde nettopp fått bygd etter eget design, ny 102 liters porta kasse (2stk 4" bassrør) til

min Kicker S15L7, som jeg kjøpte for 7000,- i fjor.. Dagen etter jeg fikk elementet i kassa og var fornøyd som bare ****,

så brant elementet seg! Har blitt steinhardt..

:(

Hva forårsaker at element brenner seg?

Går det an å reparere det, hone opp igjen eller noe?

Posted

Hvilken forsterker brukte du?

Bruker du en alt for små forsterker som ikke klarer å drive den Kickern du har, så er det fort gjort å brenne spolen på subben.

Har klart dette selv, alle penger på sub og en lusen forsterker, i god tro på at dette funker.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Guest Estate90
Posted

Mmm.. Da vet jeg grunnen, brukte en ADS 2500 watt (møkkaforsterker mildt sagt) bare å få ut litt lyd av den til jeg fikk ny soundmagus..

Går det an å fikse da?

Posted

Får sikkert kjøpt rep-kit. Kan se på Sonicelectronix, men de sender ikke kicker til Norge, kan hende de kan gjøre det med rep-kit.

Du må isafall ha gjort dette tidligere, eller så kan du høre med Eltek om de tar på seg jobben ;)

Posted

Det går ann å fikse ja, men er det verdt det da??

ADS forsterkeren er ikke noe å skryte av nei, og soundmagus er ikke veldig mye bedre....

Det er nok først om fremst ørene dine som trenger en rens, for du burde høre når elementet sliter, og det gjør det en stund før det brenner ;)

Var jeg deg, så ville jeg kjøpt sub og forsterker av bedre kvalitet ;)

Guest Estate90
Posted
Det går ann å fikse ja, men er det verdt det da??

ADS forsterkeren er ikke noe å skryte av nei, og soundmagus er ikke veldig mye bedre....

Det er nok først om fremst ørene dine som trenger en rens, for du burde høre når elementet sliter, og det gjør det en stund før det brenner ;)

Var jeg deg, så ville jeg kjøpt sub og forsterker av bedre kvalitet ;)

Hehe øre-rens ja, det kunne vært et tips.. :P Hørte at elementet hang mere etter og spilte dårligere, men regna med at det var pga forsterkeren..

Og hørte ikke så nøy lyden inn i bilen siden det var i merca mi, hvor det er bensintank mellom bagasjerommet og baksetene, og grundig isolert hattehylle..

Men driver og ser på nye subber og andre forsterkere nå, var mye rimelig og greit inne på sonicelectronics eller noe, nevnt over.

Så blir helt nytt anlegg, i mellom-tiden bruker jeg de to Sony Xplod 15" 1500w subbene mine, drit-subber. Men har hvertfall ei god portet kasse til to 15" som xplodene sitter i nå, så da er det bare nye elementer som gjelder, samt forsterker.

Blir nok Soundmagus forsterker, da. HAdde aldri noe tull med den og den leverte sinnsykt mye krefter og god "riktig" lyd :)

• 2 weeks later...
Posted

Har kun positive erfaringer med SoundMagus.

En i byen her som bruker en Celica i dB-drag, kjører 2stk av de 3000W blokkene på 2stk 12" Earthquake. Spiller noe vanvittig bra, og han som eier bilen sier at han har ikke noe dårligere erfaring med disse blokkene enn andre.

Når man begynner å bygge med 2stk 3000W fra Pioneer, eller slikt, da er det mye annet som burde oppgraderes også, dynamo, batteri osv...

Ikke kun bruke penger på subber og dyre forsterkere!

Dessuten, har mye fårlig erfaring med Dynabel forsterkere, kortslutninger, dårlige phonoinnganger (detter løs og må inn til dynabel/eltek for å beholde garanti).

Jeg ser SoundMagus og Dynabel med samme øye, de har sine negative og positive sider begge.