Guest mhane Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Hei Skal bytte skiver og klossere hele veien rundt på min 96 mod 4wd Mondeo. Hvor får jeg tak i dette billigst?Bør jeg bytte kalipere også siden bilen begynner å bli noen år? Noen spesielle deler jeg bør kjøpe som blir ødelagt under bytte (feks skruer som har tendens til å knekke etc). Har forstått at det er større skiver fremme på 4wd enn 2wd Mondeo? Har skrudd relativt lite Ford så alle tips mottas med stor takknemlighet! Mvh Magne
Futte Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Bruker bremseopsett som 94-96 2,5 V6. Billigst er vell fra bilxtra eller Meca,men har erfart at min er litt kresen på dette. Endte opp med Black Diamond skiver og originale klosser.Skal ikke være noe som knekker, med mindre det sitter veeldig godt, og du ikke har godt tak på boltene.Latmann, bukk, WD40, stålbørste, flatt skuhjern,kopp og fastnøkkelsett 13-17stor rørtang eller vannpumpetang og en vanlig tang, annbefales.Stemplene foran skal klemmes inn, og bake skal de skruves. Viktige bak er att tappen i klossen treffersporet på stemplet ved montering. Loctite og kobberfett er greit til monteringen. Om det er mer enn 2år siden bremseveske var byttet, kan det være en ide' å gjøre dette nå,bare husk å få med noen som kan hjelpe å lufte systemet etterpå.Er du usikker på hvordan, spør ett verksted om råd!Om du har litt kunnskap, er det også en grei jobb å overhale calliptrene, men dette er kjekt med noen som har gjordt det før. _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
tuszi Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Bruker bremseopsett som 94-96 2,5 V6. Billigst er vell fra bilxtra eller Meca,men har erfart at min er litt kresen på dette. Endte opp med Black Diamond skiver og originale klosser.Skal ikke være noe som knekker, med mindre det sitter veeldig godt, og du ikke har godt tak på boltene.Latmann, bukk, WD40, stålbørste, flatt skuhjern,kopp og fastnøkkelsett 13-17stor rørtang eller vannpumpetang og en vanlig tang, annbefales.Stemplene foran skal klemmes inn, og bake skal de skruves. Viktige bak er att tappen i klossen treffersporet på stemplet ved montering. Loctite og kobberfett er greit til monteringen. Om det er mer enn 2år siden bremseveske var byttet, kan det være en ide' å gjøre dette nå,bare husk å få med noen som kan hjelpe å lufte systemet etterpå.Er du usikker på hvordan, spør ett verksted om råd!Om du har litt kunnskap, er det også en grei jobb å overhale calliptrene, men dette er kjekt med noen som har gjordt det før.hvorfor overhale noe som er i orden? ser ikke vitsen går stempla lett tilbake trengs det ikke noe overhalling
Kverna Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 hvorfor overhale noe som er i orden? ser ikke vitsen går stempla lett tilbake trengs det ikke noe overhalling Tror det var ett svar på spørsmålet om han burde bytte dem (Bør jeg bytte kalipere også siden bilen begynner å bli noen år?) Veldig flott svar Futte, trenger flere som deg her inne Min fotoblogg
Futte Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Litt kritikk er vel vell og bra?Kunne vel lagt inn at det var istedenfor bytte...Vil da bare si at om håndbrekket henger, ville jeg byttet caliptre(ne)..Ikke nødvendigvis nye, men ville byttet pakkningene dersom du kjøper brukte. Beklager lott O.T her mhane _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Guest mhane Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Litt kritikk er vel vell og bra?Kunne vel lagt inn at det var istedenfor bytte...Vil da bare si at om håndbrekket henger, ville jeg byttet caliptre(ne)..Ikke nødvendigvis nye, men ville byttet pakkningene dersom du kjøper brukte. Beklager lott O.T her mhane Takker for supert svar FutteHar skrudd en del, byttet blant annet skiver, hjullager, nav og diverse på den andre bilen min (av annet merke) i går.Så det var akkurat slike feller som at stemplene bak må skrus og at tappen i klossen må treffe et spor etc som jeg var ute etter. Selv om en har skrudd en del så er det godt å få gode råd fra folk som har skrudd Ford. Når det gjelder calipterene så har jeg 4 stemplede på den andre bilen, ergo så gjør det ikke så fryktelig mye om et stempel henger litt. På Mondeoen har jeg ingen aning om det er 1 stempel og glidere eller 2 osv, og når jeg da oppdaget at skivene var litt rustete og egentlig så for jæ.. ut ihvertfall på en side, så aner jeg at det er noe som kan henge litt og ikke fungere optimalt. Da er det jo dere her som vet om det er best å bytte eller overhale. Satser nå på å pusse og smøre opp med bremsefett etter beste evne så får jeg se om de kommer seg. Black Diamond skiver har jeg hørt på hos Mekkonomen men de ble fryktelig usikker da 4wd kom på banen, og størrelse på skiver etc. Men da blir det altså 94-96 2,5 V6 jeg går på for å få riktige bremser. Også super info som jeg trengte. Får håpe jeg kan komme sterkere tilbake med tips innen Ford jeg også, bare jeg får noen måneder til med skruing . Sendte innmelding i klubben i dag. Takker igjen for raskt levert og godt svar. Mvh Magne
Futte Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Er 1 stemplede calliptre foran og bak. Klossen sitter på yttersiden av caliptrene.Legger seg mye dritt på "glideflaten" til klossene, så når man bytter klosser er det lurt å rengjøre godt, så klossene ikke kniper.Er ikke nødvendig å legge på noe fett, da det bare samler mere dritt.Bilde av caliptre kan sees på www.meca.no - Webshop, og bilmerke. Her stemmer calipter overens med 4x4.Vær obs på at mange vil lete etter deler til 2.0, da det er dette den står oppført som.Er du i tvil, si du skal ha deler til 96 2.5 V6 170Hk. Dette gjelder skiver foran og bak, bremsecaliptre og foringer stab.stag bakre. _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Guest mhane Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Da er bremseskiver innkjøpt, det gikk veldig fint med de opplysningene jeg fikk her. I tilegg var jeg så heldig at en bak disken hadde litt peiling på Ford så da gikk det jo enda berde enn forventet. Kjøpte Brembo skiver foran og bak, det kostet litt, men så håper jeg de varer en stund. De hadde ikke klosser inne så får se om jeg ikke kjøper dette orginalt. Jobber i noen uker nå, men så snart jeg er ferdig så setter jeg igang å skrur (Dvs jeg må skru litt før det, da eksosrøret fra katalysatoren har falt fra mellompotten og må skiftes. Har allerede byttet de to bakre pottene så er litt irritert over at jeg ikke byttet alt i samme slengen siden jeg nå må dele anlegget igjen for å smette inn ny mellompotte med tilhørende rør.)
Guest mhane Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Da er skivene bak byttet. Fulgte tipsene som ble gitt her og det gikk egentlig veldig greit. Skivene så ikke ut i måneskinn, det var skikkelig ille. Skulle gjerne ha lagt ut et bilde av dem, men er ikke helt inne på hvordan man gjør det her.De hadde faktisk over en 1mm igjen å slites før de var nede på minimum, men når de så ut som noe man drar opp av sjøen etter 2 år på bunnen så var et bytte uungåelig før EU kontroll. Byttet klossene også selv om de så halvslitt ut. Brukte egentlig mest tid på å rengjøre og pusse opp bremsecalliptrene. Skal begynne på de fremre skivene i morgen, men ser ut som de er mye bedre, så hvis de holder mål blir det montering av defa warmup istedet Men igjen, takk for alle gode råd! Mvh Magne
Peder`n Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Også greit å faktisk alltid bytte klosser når man bytter skiver....liksom uansett...mens det er bedre å beholde skiver (hvis dem er bra) mens man bytter klosser... Det skjer ikke noe farlig om man bruker gamle klosser på nye skiver, men det kan fort bli til at den nye skiva slites feil til å begynne med (pga gamle klosser), og da kan bremsevirkningen mest sannsynlig bli mindre enn optimal... Peder
Recommended Posts