Jump to content

prob. RST motor


Guest Turbo RsP

Recommended Posts

Guest Turbo RsP

Hei.. :D jeg har problemer med motoren min jeg, ventilene tikker, det er gjennomslag(tror det er det,det heter, :Pnår jeg tar av olje lokket synker den på turtall) og når den står på tomgang og jeg trykker inn clutchen, virker ikke det som motoren har det helt godt. og den går går dårlig, problemer med å kjøre forbi en civic 1,5, lade trykker går oppi 0.8 og detter på 0,5 det virker som turboen slår seg av og på av og til, merkelige greier!

 

 

motoren er orginal(tror jeg da) med ett merkelig ladetrykk..

 

kjekt med mangen svar :) håper dere kan hjelpe en uerfaren fyr :lol:

 

MVH

Robert

Link to comment
Share on other sites

For det første så skal turtallet dette når du tar av oljelokket pga vakuumet som denne motoren liker så godt.

Det du kan sjekke er om alle turboslanger er tette. evt sliten actuator.

Motoren høres ikke god ut når du trykker inn clutchen? hvilken lyd er det da? eller hva som skjer, forklar litt nærmere.

Edited by RsTurboTaule

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Guest Turbo RsP
For det første så skal turtallet dette når du tar av oljelokket pga vakuumet som denne motoren liker så godt.

Det du kan sjekke er om alle turboslanger er tette. evt sliten actuator.

Motoren høres ikke god ut når du trykker inn clutchen? hvilken lyd er det da? eller hva som skjer, forklar litt nærmere.

 

 

den synker på turtallet,og en liten klirre lyd. en kompis nevnte trustlageret men han var ikke sikker

Takker for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.. :D jeg har problemer med motoren min jeg, ventilene tikker, det er gjennomslag(tror det er det,det heter, :Pnår jeg tar av olje lokket synker den på turtall) og når den står på tomgang og jeg trykker inn clutchen, virker ikke det som motoren har det helt godt. og den går går dårlig, problemer med å kjøre forbi en civic 1,5, lade trykker går oppi 0.8 og detter på 0,5 det virker som turboen slår seg av og på av og til, merkelige greier!

 

 

motoren er orginal(tror jeg da) med ett merkelig ladetrykk..

 

kjekt med mangen svar :) håper dere kan hjelpe en uerfaren fyr :lol:

 

MVH

Robert

 

At turbotrykket faller ned igjen på høyere turtall er helt normal med oppjustert turbotrykk (sikkert med bleedventil?) og gammel lei acturator.

For den klarer ikke å holde turbotrykket stabilt oppover turtall.

Beste måten å forbedre dette på er å kjøpe en kraftigere acturator som klarer høyere trykk.

Og en skikkelig bleedventil er absolutt å anbefale, noe ala Turbo XS eller Turbosmart kuleventiler.

 

Høres ut som motor ellers trenger en overhaling. Mtp. gjennomslag, og også tikking.

Er umulig for oss å si hvor mye som bør overhales, repareres når motor høres ut til å være i generell dårlig stand.

 

At turtall synker når du tar av oljelokket er allerede besvart. Og er som sagt helt normalt på de motorene.

 

Ang. lyd ved clutching må du som sagt forklare litt nærmere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Turbo RsP
At turbotrykket faller ned igjen på høyere turtall er helt normal med oppjustert turbotrykk (sikkert med bleedventil?) og gammel lei acturator.

For den klarer ikke å holde turbotrykket stabilt oppover turtall.

Beste måten å forbedre dette på er å kjøpe en kraftigere acturator som klarer høyere trykk.

Og en skikkelig bleedventil er absolutt å anbefale, noe ala Turbo XS eller Turbosmart kuleventiler.

 

Høres ut som motor ellers trenger en overhaling. Mtp. gjennomslag, og også tikking.

Er umulig for oss å si hvor mye som bør overhales, repareres når motor høres ut til å være i generell dårlig stand.

 

At turtall synker når du tar av oljelokket er allerede besvart. Og er som sagt helt normalt på de motorene.

 

Ang. lyd ved clutching må du som sagt forklare litt nærmere.

 

såg på den bleedventilen, såg ut som en sliten gammel kuleventil. men det er vanskelig å forklare lyden ved clutching, som sagt den synker på turtallet, og det kommer en klirre lyd.. vanskelig å forklare :P

 

takker for alle svar..!

Link to comment
Share on other sites

såg på den bleedventilen, såg ut som en sliten gammel kuleventil. men det er vanskelig å forklare lyden ved clutching, som sagt den synker på turtallet, og det kommer en klirre lyd.. vanskelig å forklare :P

 

takker for alle svar..!

Pleier å komme en slags klirrelyd når du står på tomgang hvis lageret er litt slitt, og forsvinne når du presser inn pedalen. Kan og komme lyder hvis du har en clutch uten fjærer(slik som jeg)

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Acturator er "klokka" som har et stag som sitter på wastegate spjeldet.

Når man har integrert wastegate, altså et lokk på eksoshuset på turboen, er det acturator som bestemmer når dette spjeldet (wastegaten) skal åpne..

Acturator er koblet til trykksystemet. Når turbotrykket i trykksystemet opphever spennet i acturator slipper den opp og da åpner spjeldet seg i eksoshuset på turboen (wastegaten)..

Skikkelig dårlig forklart, men håper du forstår hva jeg mener.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...