Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Prøver meg på nytt med en liten spørre runde. Har litt mer facts nå en sist, så til alle dere som tror dere vet løsningen, skriv det ned her!

 

Alt begynte med et topp-pakning bytte. Skifte til grp.A. pakning og byttet registerreim og strammehjul.

 

Da jeg skulle starte opp bilen etter dette var registeret satt feil og motoren hørtes ut så en skadeskutt diesel motor!

Videre fikk jeg stilt inn rikti men nå kutter bilen og det smeller i eksosen.

 

Når motor er kald/lunken kan jeg dra den helt ut, men med en gang den får litt temp så smeller det i eksosen igjen og jeg mister alt pådrag.

Ellers når motor er kald bruker jeg en evighet på og få start. Den starter og stopper med en gang. Slik må jeg gjøre 5-6 ganger før jeg klarer og holde liv i den med litt gass.

Når motor er varm starter den som den alltid har gjort uten problem.

 

For og prøve å finne ut av problemene har jeg bytta, phase sensor, plugger (også juster åpning litt forskjelligt for og sjekke) , bytta bensinpumpe og btr, sjekka registerreima 1000 ganger og prøvd og koble av diverse sensorer. Men bilen er lik uansett.

 

Hva kan dette være? Jeg frykter det værste og tenker da på sprekk/skeiv topp, kanskje knekt av biter på ventilen etter første start?!

 

Teitet opp toppen på 110nm visst jeg husker rett nå, som sagt grp.a pakning og så brukte jeg standar bolter.

 

 

En eller annen har vel et bra tips ?

 

 

Legger til at jeg enda ikke har bytta coil og pluggkabler? kan det være så enkelt som det ??!

 

på forhånd, takk for alle svar!

 

 

 

Mvh

Hans Christian

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Posted

Du har ikke snudd tenninga 180grader feil da?

Det "kan " og være pluggkabler, jeg kjøpte en gang nye 8mm pluggkabler på ebay, med disse ville ikke bilen gå skikkelig i det hele tatt, prøvde flere ganger, men da jeg satte på de orginale gikk bilen pent med en gang..

Posted (edited)

Som sagt, H.C, det beste er å først få byttet resterende tenningsdeler, vertfall prøvd med andre pluggledninger..

Og deretter bør du få målt bensintrykk, og helst blandingen. Slik at vi får oversikt over hva som skjer når den kutter.

Om det er tenning eller bensin som er problemet.

 

Husk dette kom etter rep. av vakuumlekkasje, så sjangsen for at den har vært justert inn feil for å kompansere for vakuumlekkasjen er ganske stor.

Og at den nå er helt feil justert når vakuumlekkasjen er borte.

 

Hadde det vært problem med toppen hadde du merket det på kjølevann, olje, røyk fra eksos etc etc.

Noe det ikke var når jeg var over til deg og så på den.

 

Reg.reima stod jo bare en tann feil på innsugskammen, og problemet var jo likt etter at jeg justerte registeret.

Regner ikke med at du ruste den noe voldsomt med reg.reima feil, så at det er noen mekanisk feil i motor tviler jeg litt på egentlig.

 

Men du har ny rotor og fordelerlokk sant?

 

Kristian

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
Du har ikke snudd tenninga 180grader feil da?

Det "kan " og være pluggkabler, jeg kjøpte en gang nye 8mm pluggkabler på ebay, med disse ville ikke bilen gå skikkelig i det hele tatt, prøvde flere ganger, men da jeg satte på de orginale gikk bilen pent med en gang..

 

nei, tenninga er helt korrekt. har holdt en knapp på tenninga jeg også, men har ikke fått gjort noe med det siden jeg kun har vært hjemme i 4 døgn siden juli!

 

Har jo blåst en del plugger på den, noe som også kan skyldes pluggkablene. Ser det er forskjellige tykkelse på kablene, og siden 8mm ikke funket, hva skal det være? Eller hva er minimum?

 

 

 

Som sagt, H.C, det beste er å først få byttet resterende tenningsdeler, vertfall prøvd med andre pluggledninger..

Og deretter bør du få målt bensintrykk, og helst blandingen. Slik at vi får oversikt over hva som skjer når den kutter.

Om det er tenning eller bensin som er problemet.

 

Husk dette kom etter rep. av vakuumlekkasje, så sjangsen for at den har vært justert inn feil for å kompansere for vakuumlekkasjen er ganske stor.

Og at den nå er helt feil justert når vakuumlekkasjen er borte.

 

Hadde det vært problem med toppen hadde du merket det på kjølevann, olje, røyk fra eksos etc etc.

Noe det ikke var når jeg var over til deg og så på den.

 

Reg.reima stod jo bare en tann feil på innsugskammen, og problemet var jo likt etter at jeg justerte registeret.

Regner ikke med at du ruste den noe voldsomt med reg.reima feil, så at det er noen mekanisk feil i motor tviler jeg litt på egentlig.

 

Men du har ny rotor og fordelerlokk sant?

 

Kristian

 

 

Har ikke nytt fordelerlokk eller roter heller nei,

 

Det er pr. dags dato helt umulig og få stilt inn noe som helst da bilen ikke tåler det minste pådrag. Og har juster endel på btr, men uansett om jeg skrur den ene eller andre veien så er det helt likt!

 

Mener og huske og ha lest en plass at mapsensoren skulle ha en viss lengde på vacum slangen.. Er dette tilfelle?! Burde kanskje sjekket opp i det også om det så er.

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Posted

8mm pluggkabler fungerer gull det, men kommer jo veldig an på hvilke kabler det er.

Kjøp deg nye Ford Motorsport pluggledninger du Hans, koster rundt 1000lappen og er gode som gull.

 

Nei, tenninga er ikke feil.

I sommer når jeg var med å feilsøkte på den kunne jeg kjøre den med lett gasspådrag, men tålte ikke trykk eller turtall.

Men rolig kjøring kjentes den grei ut.

 

Men du skjønner hva jeg mener, den var helt fin før toppakningsbyttet og rep. av vakuumlekkasjen.

Men når vakuumlekkasjen er rettet opp, er den helt dass.

Kan være at det har en sammenheng, er det jeg mener.

 

Men du bør bytte slitedeler som rotor, fordelerlokk, pluggledninger etc. så kan jeg ta meg en tur over med sensorer som fungerer, slik at vi kan prøve med de. Og i tillegg måle ut ledningsnett etc. viss det er behov.

 

Men som sagt, ikke juster mer på btr uten trykkmåler, får ikke noe godt ut av det dessverre.

 

Lengden på slangen til MAP kan ha en liten innvirkning, men ikke skape slike problemer som du har.

Noe en def. MAP kan skape.

 

Når er du hjemme en stund da, slik at det er tid til feilsøking?

Skulle funnet ut at dette for lenge siden, synd med reisingen din :(

Men ordner seg nok skal du se :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
8mm pluggkabler fungerer gull det, men kommer jo veldig an på hvilke kabler det er.

Kjøp deg nye Ford Motorsport pluggledninger du Hans, koster rundt 1000lappen og er gode som gull.

 

Nei, tenninga er ikke feil.

I sommer når jeg var med å feilsøkte på den kunne jeg kjøre den med lett gasspådrag, men tålte ikke trykk eller turtall.

Men rolig kjøring kjentes den grei ut.

 

Men du skjønner hva jeg mener, den var helt fin før toppakningsbyttet og rep. av vakuumlekkasjen.

Men når vakuumlekkasjen er rettet opp, er den helt dass.

Kan være at det har en sammenheng, er det jeg mener.

 

Men du bør bytte slitedeler som rotor, fordelerlokk, pluggledninger etc. så kan jeg ta meg en tur over med sensorer som fungerer, slik at vi kan prøve med de. Og i tillegg måle ut ledningsnett etc. viss det er behov.

 

Men som sagt, ikke juster mer på btr uten trykkmåler, får ikke noe godt ut av det dessverre.

 

Lengden på slangen til MAP kan ha en liten innvirkning, men ikke skape slike problemer som du har.

Noe en def. MAP kan skape.

 

Når er du hjemme en stund da, slik at det er tid til feilsøking?

Skulle funnet ut at dette for lenge siden, synd med reisingen din :(

Men ordner seg nok skal du se :)

 

mapsensoren er forresten og prøvd ut.....

 

Skal kjøpe nye tenningsdeler nå når jeg kommer hjem "for godt" . Rundt jul er jeg ferdig her i marinen, å da skal det bli fart i både bil og annet :)

 

Men visst noen har andre tips så tar jeg gjerne i mot. Bedre med et for mye en et for lite ;)

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Posted

hadde like prob på min , bytta alt på tennings siden , som coil osv

 

bytta å MAP , brun føler , å chip ....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted
hadde like prob på min , bytta alt på tennings siden , som coil osv

 

bytta å MAP , brun føler , å chip ....

 

hva var det utslagsgivende ???

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...