Jump to content

noen mystikste ting...


Guest Ford-ST200

Recommended Posts

Guest Ford-ST200

I kveld da jeg skulle på butikken en tur gikk alt fint, helt til antispinn lampa plutselig begynte å lyse, jeg fikk da heller ikke skrud den av å på. lyste fremdeles. Slo så av bilen og så slutta lampa å lyse. Noe som har skjedd en gang for lenge siden også da jeg testa bilen på rullende landevei. Kjørte så videre og da jeg forsiktig bremsa kjente jeg at det slo tilbake i bremse pedalen. det hakka liksom litt, men de fungerte bra ved hard nedbremsing, og etter litt begynte antispinn lapma og lye igjen samt ABS lampa, men igjen slokna de jeg starta bilen på nytt. Noe jeg kan veldig lite er elektrisk.. Så om noen har vært borti noe lignende er det bare å skrike ut. Takk

 

-Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tjohei! slenger meg på, har samme feil selv, abs og antispinn lampa lyser.. =/ får ikke skrudd av..

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...mp;#entry404357

 

Kan det være noe så enkelt som den saken på toppen av Antispinn modulen?

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Tjohei! slenger meg på, har samme feil selv, abs og antispinn lampa lyser.. =/ får ikke skrudd av..

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...mp;#entry404357

 

Kan det være noe så enkelt som den saken på toppen av Antispinn modulen?

 

 

Jeg hadde problemer med antispinn-lyset. jeg byttet den som er skrudd fast på toppen av antispinnmodulen som sitter mellom gasswire, alt fungerer nå:)

Mondeo 2.5 V6 95

Link to comment
Share on other sites

Den kan du i så fall måle med ett multimeter, er ett vanlig potmeter den saken der.

Hvilke verdier er jeg da ute etter?

 

for all del IKKE les det jeg skreiv --- forde det ordnet mitt problem

Smøre opp, som i å bare spraye litt WD-40 nedi der, eller no mer omfattende?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

pleier mange ganger å være en hjulsensor som lager det problemet asså ville målt de først

skal være ca 1290ohm

Pot meteret kjentes forsåvidt ok ut, gikk fint rundt, men fikk ikke målt, da multimeteret mitt ligger igjen på jobben.. Hvor er det lettest å måle på hjulsensorene, i motorrommet eller nede ved hjulene? Og hva er jeg ute etter av verdier her?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Pot meteret kjentes forsåvidt ok ut, gikk fint rundt, men fikk ikke målt, da multimeteret mitt ligger igjen på jobben.. Hvor er det lettest å måle på hjulsensorene, i motorrommet eller nede ved hjulene? Og hva er jeg ute etter av verdier her?

Desverre så er det umulig å kjenne om ett potmeter er gåent...

 

Hvilke verdier er jeg da ute etter?

 

Husker ikke hva det skuller være, men mål att motstanden "flyter" javnt oppover/nedover ettersom du vrir på det. Om jeg ikke husker helt skakt er det i kohm's området. Og mitt var "låst" på noen hundre ohm når mitt røyk.

 

har hørt anti spinn kan henge seg . Det er mulig og demontere og smøre den opp ...

Min har også hengt seg opp engang, men uten att noen lampe lyste. Fikk da bare gitt halv gass ca, utrolig surt å kjøre hjem igjen da :P

 

 

Ja, er bare og dynke'n i wd40 og vri på hjula til de går ganske greit lett. Ikke prøv å demonter for mye for å rengjøre skikkelig for da sitter du plutselig med en halv meter lang bladfjør i handa hehe :P

Edited by zanor
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 pinner på den saken på toppen. Mellom alle er det uendelig ohm, til og med i en jeg kjøpte fra høggern, målte på 2 stykker, alle hadde uendelig med ohm, stemmer dette da?? Funka ikke å bytte den heller.. Hvor kan jeg måle på denne berømte hjulføleren?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 pinner på den saken på toppen. Mellom alle er det uendelig ohm, til og med i en jeg kjøpte fra høggern, målte på 2 stykker, alle hadde uendelig med ohm, stemmer dette da?? Funka ikke å bytte den heller.. Hvor kan jeg måle på denne berømte hjulføleren?

Sikker på at du hadde stilt multimeteret ditt til å måle rikitg? Må ihvertfall stå så det kan måle opptil 100kohm. Skal være en fast motstand mellom 1 og 3, og om du måler mellom 1 og 2 eller 2 og 3 skal motsanden synke elle øke ettersom du vrir pån.

Om det virkelig er "uendelig" ohm i de to du har er jo de ihvertfall ødelagte..

Link to comment
Share on other sites

Skal ta og måle på abs giveren i morra eller no når jeg får tid, se om jeg får no resultat. Men jeg fikk prisantydning på en av følerne, 1600 med rabatter fra ford! Kan da ikke være mulig??

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å måle på Hjulfølerne på begge sider, Snurra dekka rundt med hånda mens jeg målte.. Fikk 0,6-0,7 volt på venstre side og 0,2-0,3 på høyre side fremme. Kan være at hjulet skal snurres myyye fortere, ikke vet jeg, men snurra nogenlunde likt på begge sider.. Kan det være den ene hjulføleren da? eller ligger feilen da i modulen?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ford-ST200

Da har jeg hatt bilen på Ford og fått bekrefte at det er ABS føler`n/Sensor på venstre framhjul som er gåen. Han mente det var en ledning som hadde liggi inni felgen å blitt slitt, og så ryki. Delen koster 1925 kr og 1300 skal dem ha for jobben. Noen som vet andre steder den delen kan kjøpes som kansje er billigere. Har hørt hos Mekonomen og Meca, men ingen av dem har.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt bilen på Ford og fått bekrefte at det er ABS føler`n/Sensor på venstre framhjul som er gåen. Han mente det var en ledning som hadde liggi inni felgen å blitt slitt, og så ryki. Delen koster 1925 kr og 1300 skal dem ha for jobben. Noen som vet andre steder den delen kan kjøpes som kansje er billigere. Har hørt hos Mekonomen og Meca, men ingen av dem har.

Det var latterlig mye for å skru av et hjul og innerskjermen, skru av hjulføler og plugge den ut, og motsatt. 1300? haha!

 

Det var latterlig mye for å skru av et hjul og innerskjermen, skru av hjulføler og plugge den ut, og motsatt. 1300? haha!

og hvis den ledningen har ryki, kan du jo selv skru av føleren og ordne den ledningen. hadde jeg gjort om jeg var deg.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford-ST200

Ja det var litt drøyt. Men de ter jo noe jeg gjør selv i så fall, skal sjekke ledningen i mårra, forstod som at den bare hadde ryki og da må det jo gå ann å skjøte/lodde den på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun lysene som henger seg?

Isfall hadde jeg samme problemet, og da var det ABS pumpa. På tidlige modeller av mondeo er det kombinert ABS og antispinn i samme pumpe.

Jeg hadde en lekasje på denne. Så bytta pakninger og lufta systemet, og allt fungerte flott :)

Ford-avatar.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...