morten_cosworth Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 HeiHar overhalt min 4x4 cosworth, har ny høgtrykk oljepumpe, har fått opp oljetrykk og det ligger på ca 20 psi på 800 rpm, men så synker det til ca 15...Og når bilen står i ro ein dag har eg null oljetrykk igjen... noen som har ein god forklaring på dette?? er dette farlig å kjøre med eller skal det være sånn??
Kverna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Hvis du har null oljetrykk etter oppstart er det farlig å kjøre med ja. Ikke kjør en meter før du har sjekka at du faktisk ikke har oljetrykk, eller om måler/giver kødder Min fotoblogg
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Hvis du har null oljetrykk etter oppstart er det farlig å kjøre med ja. Ikke kjør en meter før du har sjekka at du faktisk ikke har oljetrykk, eller om måler/giver køddereg har oljetrykk, kommer opp i 40 psi på 3000 rp,, men er når eg stopper bilen eg meiner, og den står i 1 dag, så har eg ikkje oljetrykk lenger, tar litt tid før eg får det tilbake...
Escort RST WRC Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Hvilket oljefilter har du?Kan høres ut som du har et uten returventil.Er det du selv som har overhalt motor? Hva har blitt gjort? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Hvilket oljefilter har du?Kan høres ut som du har et uten returventil.Er det du selv som har overhalt motor? Hva har blitt gjort?trur det er motorcraft som står på, raimond fra husnes som har overhalt
Kverna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 "Tar litt tid"Hvor lang er litt tid ? vet sierraen min bruker ca 1sekunder fra motoren fyrer til jeg har oljetrykk. Virker nesten som om du tror det skal være oljetrykk med avskrudd motor, utifra det jeg kan tyde. Min fotoblogg
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 (edited) "Tar litt tid"Hvor lang er litt tid ? vet sierraen min bruker ca 1sekunder fra motoren fyrer til jeg har oljetrykk. Virker nesten som om du tror det skal være oljetrykk med avskrudd motor, utifra det jeg kan tyde.nei det veit eg, men det tar nok nærmere 30 sekunder før eg har trykk, då går den opp på 20 psidet virker jo som eg mangler den returventilen, og att olja renner tilbake i bunnpanna... for pumpa virker jo, har jo bra oljetrykk når det først kommer.. Edited November 22, 2008 by morten_cosworth
Kverna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Dobbeltsjekk måler/giver. Ikke kjør eller start bilen før de er sjekka Min fotoblogg
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Dobbeltsjekk måler/giver. Ikke kjør eller start bilen før de er sjekkaok... er ein sånn ford racing måler eg har.. noen andre som har vert borti dette før?
tommy w Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 ok... er ein sånn ford racing måler eg har.. noen andre som har vert borti dette før? er ikke 20psi veldig lite. det er jo bare 1,37bar. Minimum i cosworth boken er 26psi (1,8bar) hvilke olje kjører du? Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 er ikke 20psi veldig lite. det er jo bare 1,37bar. Minimum i cosworth boken er 26psi (1,8bar) hvilke olje kjører du?ja eg og synst det er lite... nå er det noe billig olje fra texaco, 10-40 trur eg
HUSNES MOTORSPORT Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 ja eg og synst det er lite... nå er det noe billig olje fra texaco, 10-40 trur eghmmm er mulig det er oveløps kula i oljepumpa di som går tregt da bør du sjekke den måleren din er rett for den er mekanisk vist du har 20 psi på varm motor på tomgang er det normalt... motoren din har vel stått i 1år i frå eg øvehalte den til den blei starta muli den kula har sett seg men monterte ikkje du olje pumpa og sil sjøl??
Janna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 (edited) Jeg har ca 45 psi på tomgang varm motor, så 15-20 var vel lite.... Edited November 23, 2008 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Jeg har ca 35 psi på tomgang varm motor, så 15-20 var vel lite....ok... må ner med det igjen då... har snakka med raimond om det, prøve å skifta sil, meiner min ikkje var bra..
Janna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Hvor kommer oljepumpen fra?Skiftet du aksling? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Hvor kommer oljepumpen fra?Skiftet du aksling?er høgtrykk pumpe, som raimond skaffa, skifta aksling ja, raimond ringte meg nettopp, han sa att pumpa måtte suge falsk luft, så må nok ta det ned igjen og det er veldig lite kjekt på ein 4x4!!
Janna Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 (edited) Trolig falsk luft ja, men vær obs på at det på en del nye pumper må/bør akslingen faktisk være større i ene enden pga hullet i pumpen er laget for stort. Har opplevd dette på 2 stk 4wd pumper og 1 stk 2wd pumpe, og fått det bekreftet fra selger i England at alle de hadde på lager hadde større åpning enn orginal pumpe. 6mm aksling orginalt, nye pumper trenger 6.25 mm aksling på pumpe siden. Edited November 22, 2008 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
morten_cosworth Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Trolig falsk luft ja, men vær obs på at det på en del nye pumper må/bør akslingen faktisk være større i ene enden pga hullet i pumpen er laget for stort. Har opplevd dette på 2 stk 4wd pumper og 1 stk 2wd pumpe, og fått det bekreftet fra selger i England at alle de hadde på lager hadde større åpning enn orginal pumpe. 6mm aksling orginalt, nye pumper trenger 6.25 mm aksling på pumpe siden.å? takk for tips, det var eg ikkje klar over, eg laga den akslingen sjøl eg av ein 6mm nøkkel, men med tanke på att eg får trykk må jo det funke, det som bekymrer meg er jo att trykket forsvinner når bilen står i ro, og bruker så lang tid på å få det opp igjen...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now