Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei. Har tenkt å dele litt info angående modifisering av v6 sin K-jet mekanisk injection. det er oftest i forbinnelse med turbo konvertering at dette systemet kan by på problemer.

 

men ofte og på mere racing prega sugemotorer med kvasse kammer.

 

Ford sitt system brukes her på sugemotor.på 150hk.

 

Mengdemåler med 6stk plast bensinledninger går til 6stk mekaniske dyser.som åpner seg over 3bar bensintrykk. da står alle oppe samtidig. kontinuerlig.

 

Mengdemåleren har en vippestangprinsipp. en luft skål som løfter seg oppover under den store gummibelgen. det sitter et lite hull man kan bruke en lang 3mm unbrako nøkkel

 

i rett ved gummibelgen mot dysefordeleren. dette er co2 blandingskrue for tomgang. den påvirker ikke blandingsforhold annet en på tomgang.

 

Man har elektrisk bensinpumpe som kjører bensintrykk inn i mengdemålerhuset. der sitter det en bensintrykkregulator. den har en kontramutter med unbrako skrue i midten.

 

dette er da hovedtrykk . og det går en retur ut igjen. kaldstartfunksjon sitter på samme banjo kobblinga så den får samme trykk.

 

For å styre mengdeskåla opp og ned som i sin tur øker bensinmengden til dysene.må man ha en regulator. En oppvarmings styre regulator.

 

På v6 2.8 er denne en 2trinns. eller 2D. den har 2 trykk den kan veksle mellom. det går da et bensintrykk inn på en nippel på den regulatoren. og en ut igjen. den som kommer ut igjen sitter da montert i midten på 6 dyseledninger ut på mengdemåleren. målet er å kjøre bensintrykk oppå midten der for å hindre mengdemåleskåla å løfte seg for kjapt,og da ville den gitt fort max med bensin blanding som ville gjort en vanlig sugemotor gå surt og dårlig. men i annen rekke kansje funka fint til turbotrykk.

 

På oppvarm reg sitter det en elektrisk kontakt. denne tvinger regulatoren til kaldstart. her vil bensintrykket være lavere for at mengdeskåla skal løfte seg høyere i forhold

til luftmengden som kommer forbi. dette gir en lettere gange på en kald motor. som en choke .

 

I tilegg sitter det en vacum nippel oppå regulatoren. denne har en vacum slange som går rett til innsugsplenumet. målet med denne er at nedi oppvarm reg sitter det et stempel.

 

vacum på tomgang vil suge opp dette stemplet. og da vil bensintrykk forandre seg til varmt trykk. og da øker bensintrykket bort til mengdemåleren. som i sin tur gir såpass høy motstand på mengdeskåla at den ikke vil løfte seg mer en kansje halvparten av eks kaldtrykk ved samme turtall.

 

Når du kjører med lite gass. og vil at motoren skal gå økonomisk. så går motoren på varmtykk. ved litt gasspådrag. vil stemplet synke delvis og mengdeskåla løfte seg fortere

 

og bensinblandinga vil da øke.

 

Ved aks og pådrag. vil vacumet forsvinne i innsugsplenumet og stemplet i oppvarm reg vil synke i bunn, og kaldtrykk vil gjøre at du får en fetere blanding under aks.

 

Det sitter en kaldstart dyse på innsugsplenumet. for å forbedre startfunksjon av motoren. den er av typen kontinuerlig dusj. og trenger ikke pulser. kun - og+ for å spyle direkte inn i plenumet. dette er da den perfekte tilegdyse til turbo. som jeg kommer nærmere inn på lenger ned.

 

 

Modifisering til sugemotor. her gjelder det å få mengdeskåla til reagere kjapt. og Jeg har hørt at man kan ombygge en oppvarm regulator med en justerbar skruekobbling

 

som bestemmer styretrykket til mengdemåleren. jo mere man senker dette trykket jo fetere blanding.

 

 

Turbo modifikasjoner. :

 

Jeg har testet ut K-jet på 3 ulike motorer . 2 av de var orginale.

 

jeg har valgt å la K-jet systemet være som orginalt. vacum nippelen fra plenum til oppvarm reg vil presse stemplet til kaldtrykk med en gang det blir overtrykk.

 

likevel vil det gå litt tregt. og man får en kort periode på lavere turtall hvor motoren ikke får nok suppe.

 

Løsningen er såre enkel., og koster minimalt med kroner.:

 

Nest beste løsning er å bruke kaldstartdysa på orginal plassering. man kobbler til en trykkbryter som er justerbar. jeg bruker 0.1bar(evt 0.2bar)men best på o.1bar.

 

idet man får ladetrykk vil denne kaldstartdysa flowe inn en bra blanding så man kjenner at motoren våkner til liv. idet turtallet øker vil mengdeskåla rekke å komme etter

 

og fore på fetere blanding. dette har fungert utmerket . tips her blir å bruke varmebeskyttelse på kaldstartdysa. montere trykkbryter unna all varme og vibrasjoner

 

kun bruke trykkbryter som styresignal. ikke kjør strøm direkte gjennom den ut til dysa. da griller man den. og pop så har du sprekte stempler.

 

Beste plassering av dysa. er i midten før en sving til gasspjeld. dette for å få den ekstra bensinen fordelt likt til 6syl. syl nr 6 pleier å få minst bensin.

 

med 4 bein fra plenum og den org plasseringa av kaldstartdysa. så er det ikke optimalt. men funker opp til si max 0.5bar.

 

man kan fint kobble 2 tileggdyser om man har tenkt å ta ut en del effekt. en stk +org system har holdt fint til 1.2bar ladetrykk på std motor. vinter,+tenningsenker.

 

man kan kobble tileggdyse nr 2 på et høyere ladetrykk. dette lønner det seg å bruke wideband lamba kit for å sjekke at blandinga blir nogenlude innenfor 12-13afr.

 

Tips på kaldstartdysa er å skifte ut den tynne bensin slangen til en tykkere stålspunnet. det lager dem på Tess. med banjokobbling. da vil dysa yte mye mere suppe.

 

evt sku man ta en enkel justeringmetode. kan man kobble på en bensintrykkregulator. da vil den øke bensintrykket med ladetrykket. man kan strupe ned kaldstartdysa

 

fra lave ladetrykk til et grunntrykk du justerer inn. en enkle metode. jeg skal teste ut dette selv på min sierra jeg akkuratt nå har startet med 2.8mfi k-kjet. målet er 300hk.

 

 

Turbo oppvarmregulator: Man får tak i en 3stegs regulator. denne sitter typisk på eldre saab-volvo-audi.

 

denne har en egen styretrykk for ladetrykk. det er kun meget enkelt. i tilegg til varm og kald trykk. så har den en nippel i bunn av reg. som når det oppstår ladetrykk.

 

vil en lite stempel blokkere for å gi enda lavere styretrykk ut fra reg. da vil mengdeskåla løfte seg mye fortere og gi riktigere blanding for turbotrykk.

 

man kan få tak i brukte reg på eks ebay til en rimlig penge. men nye er de svindyre.

 

jeg skal og teste ut en slik på min motor. for å se om den alene kan veie opp for tileggdyse. men har mine tvil.

 

 

En annen måte å bygge et effektift system på er å få tak i annet underhus på mengdeskåla. disse er ikke lett å få tak i. men man kan og bygge seg en selv. i alu.

 

Istedefor for å bruke vacum til å løfte skåla. vil man istedet kjøre lufta under mengdeskåla som orginalt på 2.8 men man kjører da ladetrykket der.og dette vil presse mengdeskåla til å løfte seg mye kjappere.og ofte kansje rett på max åpning. ellers uten trykk. vil skåla oppføre seg som normalt.

 

Man kunne nesten i praksis kobble trykkslange rett på org luftfilterboksen. men alt må være tett. I tilegg er ikke den org gummimuffa oppå mengdeskåla glad i for høyt ladetrykk.

 

det er å få tak i en i alu som jeg mener å ha sett på en audi av noe slag. tips motas. da vil evt og man kansje kunne bruke underhuset fra denne også-

 

 

Siste men som kan være vanskelig å drive med. er å forsøke seg frem med å justere hoved bensintrykket. man bør bruke et manometer her i tilfelle.

 

 

Tips til dyser. disse pleier å kokse seg igjen over tid med avleiring og vil da gi mindre bensin en når den var ny. beste tips er å bruke Omega dyserens. den er best .

 

Ford selger den og er en liten firkantede flanske til en tank.

 

Vet av mange motorer jeg har tipset dette til som har blitt bedre. som regel går bilen bare dårligere og dårligere pga slitte og dårlige dyser.

 

Et annet velkjent problem er akkumalatoren som sitter sammen med bensinpumpen. når denne blir slitt. så når du parkerer bilen .og skal starte etter 5-10min.

 

så må man holde full gass opp til 30sek før bilen fyrer.og ei svartsky står ut bak.

 

Det som skjer er at hele bensin system trykket synker når akkumalatoren ikke opprettholder trykket i systemet. når trykket synker. vil bensindysene begynne å lekke.

 

og fylle bensin oppå stempla. når man da i tilegg har en funksjon på varm start av k-.jet. at kaldstartdysa skal gi et par raske dusjer for å forbedre varmstart.

 

så gir man helt enkelt enda mere bensin på bålet.

 

 

man kan og ofte gå ut og ta av kontakta til kaldstartdysa. for å dra på starteren til man får fyr. for så lenge man vrir nøkkel tilbake og prøver på nytt. vil mere bensin komme inn.

 

så eneste løsning er å dra på starteren til det starter.

 

Bensin filter lønner det seg å bytte ut også om det er gammelt.

 

Kommer mere oppdatteringer med bilder ettersom jeg skal teste ut hver enkelt metode og bruke wideband lamba.

 

Jeg kommer og tilbake med evt modifisering av tenningsfordeler .

 

min motor er nå en std 2.8efi motor med 1mm dreide stempel. med mfi sprut.

 

 

Frode. :D

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...