BR Racing V6 Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 (edited) Hei. Har tenkt Ä dele litt info angÄende modifisering av v6 sin K-jet mekanisk injection. det er oftest i forbinnelse med turbo konvertering at dette systemet kan by pÄ problemer.  men ofte og pÄ mere racing prega sugemotorer med kvasse kammer.  Ford sitt system brukes her pÄ sugemotor.pÄ 150hk.  MengdemÄler med 6stk plast bensinledninger gÄr til 6stk mekaniske dyser.som Äpner seg over 3bar bensintrykk. da stÄr alle oppe samtidig. kontinuerlig.  MengdemÄleren har en vippestangprinsipp. en luft skÄl som lÞfter seg oppover under den store gummibelgen. det sitter et lite hull man kan bruke en lang 3mm unbrako nÞkkel i rett ved gummibelgen mot dysefordeleren. dette er co2 blandingskrue for tomgang. den pÄvirker ikke blandingsforhold annet en pÄ tomgang.  Man har elektrisk bensinpumpe som kjÞrer bensintrykk inn i mengdemÄlerhuset. der sitter det en bensintrykkregulator. den har en kontramutter med unbrako skrue i midten. dette er da hovedtrykk . og det gÄr en retur ut igjen. kaldstartfunksjon sitter pÄ samme banjo kobblinga sÄ den fÄr samme trykk.  For Ä styre mengdeskÄla opp og ned som i sin tur Þker bensinmengden til dysene.mÄ man ha en regulator. En oppvarmings styre regulator.  PÄ v6 2.8 er denne en 2trinns. eller 2D. den har 2 trykk den kan veksle mellom. det gÄr da et bensintrykk inn pÄ en nippel pÄ den regulatoren. og en ut igjen. den som kommer ut igjen sitter da montert i midten pÄ 6 dyseledninger ut pÄ mengdemÄleren. mÄlet er Ä kjÞre bensintrykk oppÄ midten der for Ä hindre mengdemÄleskÄla Ä lÞfte seg for kjapt,og da ville den gitt fort max med bensin blanding som ville gjort en vanlig sugemotor gÄ surt og dÄrlig. men i annen rekke kansje funka fint til turbotrykk.  PÄ oppvarm reg sitter det en elektrisk kontakt. denne tvinger regulatoren til kaldstart. her vil bensintrykket vÊre lavere for at mengdeskÄla skal lÞfte seg hÞyere i forholdtil luftmengden som kommer forbi. dette gir en lettere gange pÄ en kald motor. som en choke . I tilegg sitter det en vacum nippel oppÄ regulatoren. denne har en vacum slange som gÄr rett til innsugsplenumet. mÄlet med denne er at nedi oppvarm reg sitter det et stempel. vacum pÄ tomgang vil suge opp dette stemplet. og da vil bensintrykk forandre seg til varmt trykk. og da Þker bensintrykket bort til mengdemÄleren. som i sin tur gir sÄpass hÞy motstand pÄ mengdeskÄla at den ikke vil lÞfte seg mer en kansje halvparten av eks kaldtrykk ved samme turtall.  NÄr du kjÞrer med lite gass. og vil at motoren skal gÄ Þkonomisk. sÄ gÄr motoren pÄ varmtykk. ved litt gasspÄdrag. vil stemplet synke delvis og mengdeskÄla lÞfte seg fortere og bensinblandinga vil da Þke.  Ved aks og pÄdrag. vil vacumet forsvinne i innsugsplenumet og stemplet i oppvarm reg vil synke i bunn, og kaldtrykk vil gjÞre at du fÄr en fetere blanding under aks.  Det sitter en kaldstart dyse pÄ innsugsplenumet. for Ä forbedre startfunksjon av motoren. den er av typen kontinuerlig dusj. og trenger ikke pulser. kun - og+ for Ä spyle direkte inn i plenumet. dette er da den perfekte tilegdyse til turbo. som jeg kommer nÊrmere inn pÄ lenger ned.   Modifisering til sugemotor. her gjelder det Ä fÄ mengdeskÄla til reagere kjapt. og Jeg har hÞrt at man kan ombygge en oppvarm regulator med en justerbar skruekobbling som bestemmer styretrykket til mengdemÄleren. jo mere man senker dette trykket jo fetere blanding.   Turbo modifikasjoner. : Jeg har testet ut K-jet pÄ 3 ulike motorer . 2 av de var orginale.  jeg har valgt Ä la K-jet systemet vÊre som orginalt. vacum nippelen fra plenum til oppvarm reg vil presse stemplet til kaldtrykk med en gang det blir overtrykk.  likevel vil det gÄ litt tregt. og man fÄr en kort periode pÄ lavere turtall hvor motoren ikke fÄr nok suppe.  LÞsningen er sÄre enkel., og koster minimalt med kroner.:  Nest beste lÞsning er Ä bruke kaldstartdysa pÄ orginal plassering. man kobbler til en trykkbryter som er justerbar. jeg bruker 0.1bar(evt 0.2bar)men best pÄ o.1bar.  idet man fÄr ladetrykk vil denne kaldstartdysa flowe inn en bra blanding sÄ man kjenner at motoren vÄkner til liv. idet turtallet Þker vil mengdeskÄla rekke Ä komme etter  og fore pÄ fetere blanding. dette har fungert utmerket . tips her blir Ä bruke varmebeskyttelse pÄ kaldstartdysa. montere trykkbryter unna all varme og vibrasjoner kun bruke trykkbryter som styresignal. ikke kjÞr strÞm direkte gjennom den ut til dysa. da griller man den. og pop sÄ har du sprekte stempler.  Beste plassering av dysa. er i midten fÞr en sving til gasspjeld. dette for Ä fÄ den ekstra bensinen fordelt likt til 6syl. syl nr 6 pleier Ä fÄ minst bensin. med 4 bein fra plenum og den org plasseringa av kaldstartdysa. sÄ er det ikke optimalt. men funker opp til si max 0.5bar.  man kan fint kobble 2 tileggdyser om man har tenkt Ä ta ut en del effekt. en stk +org system har holdt fint til 1.2bar ladetrykk pÄ std motor. vinter,+tenningsenker. man kan kobble tileggdyse nr 2 pÄ et hÞyere ladetrykk. dette lÞnner det seg Ä bruke wideband lamba kit for Ä sjekke at blandinga blir nogenlude innenfor 12-13afr. Tips pÄ kaldstartdysa er Ä skifte ut den tynne bensin slangen til en tykkere stÄlspunnet. det lager dem pÄ Tess. med banjokobbling. da vil dysa yte mye mere suppe.  evt sku man ta en enkel justeringmetode. kan man kobble pÄ en bensintrykkregulator. da vil den Þke bensintrykket med ladetrykket. man kan strupe ned kaldstartdysa fra lave ladetrykk til et grunntrykk du justerer inn. en enkle metode. jeg skal teste ut dette selv pÄ min sierra jeg akkuratt nÄ har startet med 2.8mfi k-kjet. mÄlet er 300hk.  Turbo oppvarmregulator: Man fÄr tak i en 3stegs regulator. denne sitter typisk pÄ eldre saab-volvo-audi.  denne har en egen styretrykk for ladetrykk. det er kun meget enkelt. i tilegg til varm og kald trykk. sÄ har den en nippel i bunn av reg. som nÄr det oppstÄr ladetrykk. vil en lite stempel blokkere for Ä gi enda lavere styretrykk ut fra reg. da vil mengdeskÄla lÞfte seg mye fortere og gi riktigere blanding for turbotrykk.  man kan fÄ tak i brukte reg pÄ eks ebay til en rimlig penge. men nye er de svindyre.  jeg skal og teste ut en slik pÄ min motor. for Ä se om den alene kan veie opp for tileggdyse. men har mine tvil.   En annen mÄte Ä bygge et effektift system pÄ er Ä fÄ tak i annet underhus pÄ mengdeskÄla. disse er ikke lett Ä fÄ tak i. men man kan og bygge seg en selv. i alu. Istedefor for Ä bruke vacum til Ä lÞfte skÄla. vil man istedet kjÞre lufta under mengdeskÄla som orginalt pÄ 2.8 men man kjÞrer da ladetrykket der.og dette vil presse mengdeskÄla til Ä lÞfte seg mye kjappere.og ofte kansje rett pÄ max Äpning. ellers uten trykk. vil skÄla oppfÞre seg som normalt.  Man kunne nesten i praksis kobble trykkslange rett pÄ org luftfilterboksen. men alt mÄ vÊre tett. I tilegg er ikke den org gummimuffa oppÄ mengdeskÄla glad i for hÞyt ladetrykk. det er Ä fÄ tak i en i alu som jeg mener Ä ha sett pÄ en audi av noe slag. tips motas. da vil evt og man kansje kunne bruke underhuset fra denne ogsÄ-  Siste men som kan vÊre vanskelig Ä drive med. er Ä forsÞke seg frem med Ä justere hoved bensintrykket. man bÞr bruke et manometer her i tilfelle.  Tips til dyser. disse pleier Ä kokse seg igjen over tid med avleiring og vil da gi mindre bensin en nÄr den var ny. beste tips er Ä bruke Omega dyserens. den er best . Ford selger den og er en liten firkantede flanske til en tank.  Vet av mange motorer jeg har tipset dette til som har blitt bedre. som regel gÄr bilen bare dÄrligere og dÄrligere pga slitte og dÄrlige dyser.  Et annet velkjent problem er akkumalatoren som sitter sammen med bensinpumpen. nÄr denne blir slitt. sÄ nÄr du parkerer bilen .og skal starte etter 5-10min. sÄ mÄ man holde full gass opp til 30sek fÞr bilen fyrer.og ei svartsky stÄr ut bak.  Det som skjer er at hele bensin system trykket synker nÄr akkumalatoren ikke opprettholder trykket i systemet. nÄr trykket synker. vil bensindysene begynne Ä lekke. og fylle bensin oppÄ stempla. nÄr man da i tilegg har en funksjon pÄ varm start av k-.jet. at kaldstartdysa skal gi et par raske dusjer for Ä forbedre varmstart. sÄ gir man helt enkelt enda mere bensin pÄ bÄlet.   man kan og ofte gÄ ut og ta av kontakta til kaldstartdysa. for Ä dra pÄ starteren til man fÄr fyr. for sÄ lenge man vrir nÞkkel tilbake og prÞver pÄ nytt. vil mere bensin komme inn. sÄ eneste lÞsning er Ä dra pÄ starteren til det starter.  Bensin filter lÞnner det seg Ä bytte ut ogsÄ om det er gammelt.  Kommer mere oppdatteringer med bilder ettersom jeg skal teste ut hver enkelt metode og bruke wideband lamba.  Jeg kommer og tilbake med evt modifisering av tenningsfordeler .  min motor er nÄ en std 2.8efi motor med 1mm dreide stempel. med mfi sprut.   Frode. Edited December 15, 2008 by BR Racing V6 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dÞrs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte pÄ shine pÄ denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter hÞsten 2013,kjÞre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.hÞsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjÞre 2014.mye gjennstÄr.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Recommended Posts