Jump to content

For mye bensin på tomgang med kald motor


Laukenmk2

Recommended Posts

2wd motoren min får for mye bensin på tomgang med kald motor(10-11), men blir bedre ved varm motor(13-14afr). Hva kan være årsaken? Temp føler?

 

Også en annen ting,har en stygg lyd fra toppen, i framkant, høres ut som det er fra kamhjulene et sted. Akkurat som rådebank derfra..samme type lyd. Begynner ved ca 3500omd, og øker ved mere turtall.

Hva kan det være? Toppen er nyoverhalt.

 

Takker for tips

Link to comment
Share on other sites

Guest NorthPole

Jeg har også det samme problem. Min Sierra RS Cosworth har stået stille (har ikke kørt) i mange måneder og går meget dårligt i tomgang, med en AFR værdi på 11 og lukter meget af bensin i garagen. Jeg har lige købt bilen, så jeg kender den ikke særlig godt.

Hvad er normal Lambda værdi for sådanne motor?

Kan det være; Bensinpumpen? Injectore? Fuel pressure regulator valve? 3 Bar Map sensor?

Kan jeg koble 3 bar map sensor helt fra? Vi tror denne er gået i stykker. Ved nogen hvordan man ”checker for fejl” denne?

 

Alle gode tips velkomne :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

2wd motoren min får for mye bensin på tomgang med kald motor(10-11), men blir bedre ved varm motor(13-14afr). Hva kan være årsaken? Temp føler?

 

Også en annen ting,har en stygg lyd fra toppen, i framkant, høres ut som det er fra kamhjulene et sted. Akkurat som rådebank derfra..samme type lyd. Begynner ved ca 3500omd, og øker ved mere turtall.

Hva kan det være? Toppen er nyoverhalt.

 

Takker for tips

ulyden din vil jeg tippe på ventil løftere

Edited by sormbroen

Sierra Cosworth 2wd 455hk. 600NM

Focus RS 215hk.

Sierra Cosworth 4wd 220hk.

Link to comment
Share on other sites

hvis du kobler sammen ledningene til tempføleren kan du "lure" ECU til å tro at motoren er driftsvarm slik at den ikke gir ekstra med

bensin. Greit å prøve for å elimenere defekt føler.

Har forresten skrudd endel på bilen din før..Jeg som bygde 2 literen som satt der før du monterte cosworth.Den bremsa 173 hk på hjula.

Vet ikke hvordan bilen var når du fikk den ,men ble ihverfall kostet på en god del hos meg..

Link to comment
Share on other sites

hvis du kobler sammen ledningene til tempføleren kan du "lure" ECU til å tro at motoren er driftsvarm slik at den ikke gir ekstra med

bensin. Greit å prøve for å elimenere defekt føler.

Har forresten skrudd endel på bilen din før..Jeg som bygde 2 literen som satt der før du monterte cosworth.Den bremsa 173 hk på hjula.

Vet ikke hvordan bilen var når du fikk den ,men ble ihverfall kostet på en god del hos meg..

 

Artig å høre. Ja den gikk bra den motoren. Solgte den ganske tidlig til fordel for cosworth motor.

 

Mvh

Frank

Link to comment
Share on other sites

2wd motoren min får for mye bensin på tomgang med kald motor(10-11), men blir bedre ved varm motor(13-14afr). Hva kan være årsaken? Temp føler?

 

Også en annen ting,har en stygg lyd fra toppen, i framkant, høres ut som det er fra kamhjulene et sted. Akkurat som rådebank derfra..samme type lyd. Begynner ved ca 3500omd, og øker ved mere turtall.

Hva kan det være? Toppen er nyoverhalt.

 

Takker for tips

 

Hei Frank,

pratet med deg sent igår kveld i ca 1 time om problemene dine og hva du skulle skjekke først og så gi meg tilbakemelding.

 

Igår pratet vi bla. om det du nevner over. Og jeg svarte at en kald motor skal gå "fetere" enn en varm motor, og at dette styres av ECU (og at jeg kan justere dette).

Sa også at det var lite trolig at det var temp føleren din som er "feil". Jeg nevnte også hvordan du skulle teste denne, slik som det er nevnt i tråden her (av race).

 

Det første du må gjøre som jeg sa på telefon igår er å få bort feilen ved at motoren din "fusker", før du feilsøker på andre "mulige" feil.

Du sa at du kan ligge på tomgang med 14AF ved god og varm motor, for så å stige raskt til 20AF (smelle i potta). Noe som jeg sa tyder på vakuum lekasje... (motoren ruser seg opp og så ned). Gav deg også forskjellige tips på hva som måtte sjekkes og hvordan.

 

Jeg nevnte også løftere for deg ang. det andre problemet ditt. Du bør også gjøre folk opmerksomme på at den "nye overhalt toppen din" ikke har byttet løftere, samt at de var helt tomme for olje når du startet motoren.

Link to comment
Share on other sites

Hei Frank,

pratet med deg sent igår kveld i ca 1 time om problemene dine og hva du skulle skjekke først og så gi meg tilbakemelding.

 

Igår pratet vi bla. om det du nevner over. Og jeg svarte at en kald motor skal gå "fetere" enn en varm motor, og at dette styres av ECU (og at jeg kan justere dette).

Sa også at det var lite trolig at det var temp føleren din som er "feil". Jeg nevnte også hvordan du skulle teste denne, slik som det er nevnt i tråden her (av race).

 

Det første du må gjøre som jeg sa på telefon igår er å få bort feilen ved at motoren din "fusker", før du feilsøker på andre "mulige" feil.

Du sa at du kan ligge på tomgang med 14AF ved god og varm motor, for så å stige raskt til 20AF (smelle i potta). Noe som jeg sa tyder på vakuum lekasje... (motoren ruser seg opp og så ned). Gav deg også forskjellige tips på hva som måtte sjekkes og hvordan.

 

Jeg nevnte også løftere for deg ang. det andre problemet ditt. Du bør også gjøre folk opmerksomme på at den "nye overhalt toppen din" ikke har byttet løftere, samt at de var helt tomme for olje når du startet motoren.

 

Takk for samtalen i går:) Skal begynne med feilsøking i dag.

Det jeg er mest bekymret over er lyden fra toppen og hva det kan være.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...