Jump to content

Bytte hjullager bak, 4x4 - og dødgang i tannstang


Guest Arnemeister

Recommended Posts

Guest Arnemeister

Har et hjullager bak som er alvorlig wobbly.

 

Er dette enkelt å bytte, eller må jeg har presse etc for å gjøre det ?

 

Og - duger Biltemas lagere ? Er det forskjell på 4x4 og std på lagerene bak ?

 

Har også problem med dødgang på tannstanga - når bilen er kald (10 blå ute) er det helt forjævlig, men når bilen blir varm blir det bedre, men fremdeles ikke bra. Er dette noe som kan justerers inn (mener fra min tid med gammel Volvo at det var noen shims å plukke vekk), eller er det bare å bytte hele tannstanga. - I så tilfelle, er det samme på 4x4 som på 2wd ?

 

 

Bilen er en 92 4x4 2,9i stv

Link to comment
Share on other sites

Guest jeantea
Har et hjullager bak som er alvorlig wobbly.

 

Er dette enkelt å bytte, eller må jeg har presse etc for å gjøre det ?

 

Og - duger Biltemas lagere ? Er det forskjell på 4x4 og std på lagerene bak ?

 

Har også problem med dødgang på tannstanga - når bilen er kald (10 blå ute) er det helt forjævlig, men når bilen blir varm blir det bedre, men fremdeles ikke bra. Er dette noe som kan justerers inn (mener fra min tid med gammel Volvo at det var noen shims å plukke vekk), eller er det bare å bytte hele tannstanga. - I så tilfelle, er det samme på 4x4 som på 2wd ?

 

 

Bilen er en 92 4x4 2,9i stv

 

Vel sånn generelt sett pleier hvertfall jeg å UNNGÅ biltema. Kun i nødstilfeller, har en tendens til å fuske eller bare være jalla.

Men har ikke noe svar til det du EGENTLIG lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Arnemeister

Jo takk, jeg styrer også unna Biltema om jeg kan, men de er billige, og har på lager, er har lenge åpent, så det kan jo være praktisk noen ganger. Og - bilen er en ren bruksbil - skal bare ha den kjørbar en sesong eller to til så er det høggern neste.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke ha presse for å bytte lagerne, men er en fordel når du skal inn med spindlene igjen, men er uansett ikke mye kraft som må til for å få inn de.

Du kommer langt med en dor og noe du kan slå med som har samme diameteren som lageret og simringen.

Ellers hva anngår kvalitet på Biltema deler så er jeg heller skeptisk, så jeg hadde nok valgt noe bedre enn Biltema!

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, jeg styrer også unna Biltema om jeg kan, men de er billige, og har på lager, er har lenge åpent, så det kan jo være praktisk noen ganger. Og - bilen er en ren bruksbil - skal bare ha den kjørbar en sesong eller to til så er det høggern neste.

 

Biltemadeler til andre bilen enn volvo og sabb, er og blir bortkastet... skiftet komplett forstilling med drivverk på Toyota, tok 2 mnd og bærekuler / drivledd var MER slitt enn når vi begynte. Lyspærer og rekvisita er jo greit ;-)

 

Hjullager er litt jobb, men overleverlig, og finnes på mekonomen også ;-) Regner med at det er omtrent likt mellom 4WD og 2WD, og må demontere alt rund, 4 bolter i bakkant, og løs er hele lagersatsen.

 

Tannstang... hmmm, finn ny på huggeriet, justering har så langt ikke jeg funnet, men kan være så enkelt som indreytre endeledd, som ryker over tid. (om den ikke hakker, eller har typisk dødpunkt som tyder på tidligere smell)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hjullager er litt jobb, men overleverlig, og finnes på mekonomen også ;-) Regner med at det er omtrent likt mellom 4WD og 2WD, og må demontere alt rund, 4 bolter i bakkant, og løs er hele lagersatsen.

 

Tannstang... hmmm, finn ny på huggeriet, justering har så langt ikke jeg funnet, men kan være så enkelt som indreytre endeledd, som ryker over tid. (om den ikke hakker, eller har typisk dødpunkt som tyder på tidligere smell)

 

Haakon

 

 

Hjullager er likt på de, men tannstag er IKKE likt, men sjekk indre endeledd om du har slark, de gikk dukken hos meg og er "vanlig" feil på disse tannstagene :)

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...