Jump to content

Bremsecaliper(e) mk3 1,8


Knutte

Recommended Posts

Skulle nå bytte bakbremser på mondissen, og var vanlig prosesdyre, av med dekk, av med calipper, bort med klosser og banke litt å få av skive. Pice of cake...

 

Så kommer vi til punktet der vi skal dytte stemplet på plass inne i caliperen og får ikke rikka en mm på det. Prøvde å skru på det med en rørleggetang, og da fikk vi skrudd det ut, men ikke inn. Får ikke dytta det noe mer inn heller. Leste litt rundt om på nettet om at man skal dytte, og skru det (med klokka) med en 12mm umbrako helt inn. Er det noen som kan bekrefte dette? Må man av med brekkwireen også? Til slutt, hvordan få strammet brekket? (De gamle klossene var slitt skeivt pga rust på skiva, så det var ikke mye forskjell på tykkelse på bremsebelegget på klossene).

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Du må ha verktøy til å få skrudd det inn med.

Slik at du får presset og skrudd samtidig.

 

For all del ikke bruk makt på å presse det inn på vanlig måte, da ødelegger du mekanismen inni caliper.

 

Og nei, du må ikke av med brekkwire for å gjøre dette.

Og når du er ferdig å har montert dette, pumper du ut stemplene igjen med bremsepedalen.

Når du har hard pedal tar du opp og ned håndbrekkspaken et par ganger.

Da skal den ha justert seg ut. Men dette kjenner du etter en liten prøvetur når du har fått bremsene varme ved å

bruke bremsene en god del og få brukt bremsene.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

tuszi: Har lest det et sted. Har ikke starta der enda, holder på med høyre foreløpig, men takk for påminnelsen!

 

Escort RST WRC: Ser på senter av stempelet at det er et sekskantet, målte til 12 mm. Dette bør da gå med en 12 mm sekskantpipe? Altså dytte og skru samtidig?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Mulig du får det til med det, men tviler litt.

For du skal ha ganske mye kraft innover mens du skrur.

Finnes jo egne verktøy til dette. Koster vel 129kr på Biltema eller noe sånt :)

Som gjør den jobben der 10ganger enklere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

På biler produsert f.o.m. 09/2004 er det forskjell mellom 4-/5-dørs og stasjonsvogn.

På stasjonsvogn er det links på venstre side, og på 4-dørs og 5-dørs er det links på høyre side.

 

Og på biler produsert t.o.m. 09/2004 er det også forskjell. Men der er det motsatt.

Stasjonsvogn har links på høyre siden, og 4-/5-dørs har links på venstre.

 

Sånn for å gjøre det komplett umulig å huske ;)

Et godt tips er å prøve seg forsiktig frem viss du skal gjøre en slik jobb.

Skrur du feil vei stopper det selv etter ca. en kvart omdreining.

Så viss du ikke bruker makt, og kjenner etter, så kjenner du hvilken vei det er du skal skru :)

 

Har du bil produsert før 09/2004 skal du faktisk løsne håndbrekkwire mens du holder på ja.

Så viss din bil er det, så må du gjøre det. Beklager at jeg sa feil :)

Og montere den igjen når du er ferdi, så tråkke ut stemplene med fotbremsen, og så justere håndbrekkwire'en etterpå.

På biler produsert etter 09/2004 slipper du det, pga. selvjusterende håndbrekk.

Men vær oppmerksom på at noen biler med selvjusterende håndbrekk kan være bygget om til manuell justering.

Dette pga. problem med den selvjusterende, at noen biler er bygget om.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

På biler produsert f.o.m. 09/2004 er det forskjell mellom 4-/5-dørs og stasjonsvogn.

På stasjonsvogn er det links på venstre side, og på 4-dørs og 5-dørs er det links på høyre side.

 

Og på biler produsert t.o.m. 09/2004 er det også forskjell. Men der er det motsatt.

Stasjonsvogn har links på høyre siden, og 4-/5-dørs har links på venstre.

 

Sånn for å gjøre det komplett umulig å huske ;)

Et godt tips er å prøve seg forsiktig frem viss du skal gjøre en slik jobb.

Skrur du feil vei stopper det selv etter ca. en kvart omdreining.

Så viss du ikke bruker makt, og kjenner etter, så kjenner du hvilken vei det er du skal skru :)

 

Har du bil produsert før 09/2004 skal du faktisk løsne håndbrekkwire mens du holder på ja.

Så viss din bil er det, så må du gjøre det. Beklager at jeg sa feil :)

Og montere den igjen når du er ferdi, så tråkke ut stemplene med fotbremsen, og så justere håndbrekkwire'en etterpå.

På biler produsert etter 09/2004 slipper du det, pga. selvjusterende håndbrekk.

Men vær oppmerksom på at noen biler med selvjusterende håndbrekk kan være bygget om til manuell justering.

Dette pga. problem med den selvjusterende, at noen biler er bygget om.

 

Bytte bremser på en 01 4 dørs her rett før jul.Den var det aldri bytte hverken calipper eller skiver på før,en eiers bil,og det var links på høyre side og vanlig på venstre.Akkurat samme som på 01 stasjonsvogna jeg har selv.

Link to comment
Share on other sites

Så.. Links på høyre og vanlig (med klokka) på venstre?

 

 

Er det lik calipper bak på 1.8 som på 2.0 litern?

 

Og er det samme prinsipp med å skru foran på bilen? Eller er det bare å presse inn?

 

Edit: Er det noen som vet om Mekonomen eller lignende selger overhalte calipere, sånn at jeg kan bytte inn min gamle å få en overhalt en mot et mellomlegg?

Edited by Knutte

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Bytte bremser på en 01 4 dørs her rett før jul.Den var det aldri bytte hverken calipper eller skiver på før,en eiers bil,og det var links på høyre side og vanlig på venstre.Akkurat samme som på 01 stasjonsvogna jeg har selv.

 

Det er godt mulig, skal ikke påstå bastant at SLIK ER DET :)

Men info er hentet fra Ford sine egne verkstedhåndbøker :)

 

Så.. Links på høyre og vanlig (med klokka) på venstre?

 

 

Er det lik calipper bak på 1.8 som på 2.0 litern?

 

Og er det samme prinsipp med å skru foran på bilen? Eller er det bare å presse inn?

 

Edit: Er det noen som vet om Mekonomen eller lignende selger overhalte calipere, sånn at jeg kan bytte inn min gamle å få en overhalt en mot et mellomlegg?

 

Regner med det er bilen i signaturen din det gjelder, 2001mod?

Og viss du har stv. så er det som du sier, viss du har 4/5-dørs er det links på venstre.

 

Neida, foran er det bare å presse inn :)

Er pga. håndbrekkmekanismen inni caliper bak at det er slik at du må skru.

 

Jepp, MECA f.eks. selger slike calipere, koster ikke all verdens heller. Og ja, du får pant for dine gamle.

Har hatt problem med et par slik tidligere på jobb, monterte org. calipere så ble det bra.

Det etter 2 forsøk med uorginale.

 

Men kan godt være vi har uheldige også :)

Men koster litt mer for orginale calipere, men vil anbefale de jeg vertfall.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for infoen!

 

Blir nok nødt til å krype til bordet å kjøpe en ny calipper da dette jæ*** stempelet ikke vil skrues tilbake..

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skrudde det inn på den ene siden. Det gikk fint, men klarte selfølgelig å ødelegge gjengepartiet på stempelet på den andre siden. Trodde det gikk ann å kjøpe sånn reperasjonskit til calipere osv jeg, men neida! Man måtte kjøpe hele greia :(

 

Får ny overhalt caliper i morgen. Så da blir det bænkers! :)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg tar opp denne igjen siden jeg har samme problem nå.

 

Ser at det egentlig bare skal skrus inn, det har jeg verktøy til, men får det fanken ikke inn samme rakkern. Jeg begynte å skru feil vei, og dermed gikk stempelet ut og nå går det ikke inn igjen. Jeg har hatt problemer med håndbrekket på bilen, og nå for en liten stund siden slutta det helt å virke. Kan problemet rett og slett være kalipperen iom jeg ikke får justert det tilbake? Når jeg drar i hendelen som wiren er festet i skjer det ikke noe med stempelet heller. Lukter det bytte-kalipper her?

Link to comment
Share on other sites

Tipper at stempelet er for langt ut. Men kan selvfølgelig være at caliper er defekt.

 

Skal være mulig å få stempelet inn igjen egentlig, selv når det er for langt ute.

 

Når du beveger håndbrekksarmen, der wire er festet, returnerer den helt tilbake etterpå?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den går tilbake til utgangspunktet igjen, men det er det vel fjøra som gjør? Men ser nå at du har skrevet at denne wire`n må av på min siden det er 01 modell.. Får prøve det først da.

Link to comment
Share on other sites

Er mekanismen inni caliper som er defekt dersom armen ikke returnerer.

Grei måte å se om caliper er defekt.

Ja, er fjærspennet som gjør det, men dersom mekanismen inni caliper er defekt klarer ikke fjæra å dra den tilbake.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Å hekte av håndbrekkswiren gjorde susen! Tusen takk for nyttig og ikke minst korrekt info! Gikk som smurt, så bare å gi seg løs på høyre side nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...