Jump to content

Recommended Posts

Posted

skulle bytte plugger på sierran idag, fint vær å greier og visste de var ganske slitne. men desverre satt plugghetta rimelig godt på sylinder 2, og det endte med at den små morkne pluggledninga røyk tvers ved feste til pluggen. Jeg fikk avisolert den og lappa det sammen, som en midlertidig løsning til jeg får skaffa en ny. Men da eg skulle starte bilen etterpå gikk den ganske rart. symptomene er, litt høy tomgang(holder seg lenge på ca 1100 og synker deretter sakte til under 1000 Rpm) og den går litt ujevnt. det poffer litt i eksosen og trudde først at det måtte være plugledninga på 2ern. Men jeg ville jo dobbeltsjekke og dro av pluggledninga på sylinder 1. det var absolut ingen forskjel på motorens gange, fortsatt litt ujevn. deretter dro jeg ut de andre, en etter en, og på både 2,3 og 4 begynte den da å gå veldig veldig ujevnt. Min konklusjon var da at det er 1ern som er problemet siden den ikke endret gangen noe? Prøvde den gamle pluggen på enern men ingen forskjell. Har også sjekket gnist på alle og alle gnistrer. det rare er at 3ern soter litt, mens 2ern og 4ern er fine og 1 egentlig ikke ser ut som har noe særlig i det hele tatt. Sjekke også at rekkefølgen er riktig som ifølge haynesboka skal være 1-3-4-2. Pluggkabelen på 1ern ohmet jeg til ca 8000-8500 ohm, mens 2ern var på nesten 11000. lurer på om dette kan stemme? jeg fant ikke noe om verdier på kablene i haynes manualen så jeg spør: er det noen som har noen tips/forslag til hvordan fikse problemet mitt etter det jeg har fortalt? leste også noe om lekkasje på innsug/spjeldhus, at dette kunne føre til ujevn gange? bilen har nemlig en knekt slange til bremsekraftforsterkeren som er teipet, men dette har ikke vært noe problem tidligere...

På forhånd takk for alle tips:D

Posted

fiksa problemet på fredag. var dårlig kontakt inn til dysa:p. men det virker som bilen på en måte rister litt når jeg gir bånn gass fra lavt turtall. kan det være feil plugger? at den på en måte rister litt fra f.eks. 1200 rpm i 3. gir ved bånn gass? kan det skyldes for stor elektrodeåpning eller noe? kjøpte plugger på torshov, husker ikke hva de heter for øyeblikket men aner jo ikke om de ga meg riktig...