Jump to content

ford mondeo 95

Recommended Posts

Guest evo9ghostrider
Posted (edited)

Hei folkens!

Jeg eier en mondeo 95 fwd. Bilen har kjørt 120000 og fulgt alle service på ford. I det siste har den begynt å tulle med varmen. Noen ganger er temperaturen på topp og andre ganger er det normal temperatur. Jeg har fått høre at det mest sannsynlig er termostaten som er gåen. For det er ikke noe vann i olja så topppakningen ser ut til å være hel :o). Jeg var da forrige dagen på vei til verkstedet da motoren lagde rare lyder. det hele endte med at motoren bare sloknet og hadde varmekjørt seg. <skulle nesten tro det nesten tok fyr. Alt frostvæska bare overkokte og rant ut. Men inni bilen så det helt normalt ut på temperaturmåleren. Da er spørsmålet: kan motoren ha blitt ødelagt? Jeg har fått tak i både vannpumpa og termostaten. Jeg sjekket også da om ikke toppakkningen hadde ryket, men den ser fortsatt hel ut. Hva annet burde jeg få sjekket?

Takk på forhånd! :o))))

Edited by evo9ghostrider
Posted
Jeg var da forrige dagen på vei til verkstedet da motoren lagde rare lyder. det hele endte med at motoren bare sloknet og hadde varmekjørt seg. <skulle nesten tro det nesten tok fyr. Alt frostvæska bare overkokte og rant ut.

Nok olje på motoren? Tett radiator?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Guest evo9ghostrider
Posted
Nok olje på motoren? Tett radiator?

Jeg har sjekket oljen og der var det helt greit, men ikke radiatoren. En kompis mente at det ikke var radiatoren heller. Må man åpne radiatoren for å sjekke eller går det an å sjekke uten å åpne?

Hvordan har du sjekket for å funnet ut at toppakning er hel?

Vanlig problem ved koking på desse at toppen vrir seg, skjer nesten alltid.

Jeg fikk beskjed om å sjekke at det ikke var vann blandet med oljen.....er det noen andre metoder å sjekke? Hvordan fikser man toppen eller må man kjøpe hele motoren?

Guest oldskool
Posted (edited)

Eg hadde samme symptomer på min og det var topppakning. Skifta den så var alt i orden. Min og blei unormalt varm,temp måler viste normalt.

Edited by oldskool
Guest evo9ghostrider
Posted
Eg hadde samme symptomer på min og det var topppakning. Skifta den så var alt i orden. Min og blei unormalt varm,temp måler viste normalt.

hva kosta det å skifte topp-pakkningen? eller kjøpte du noe brukt?

Guest oldskool
Posted
hva kosta det å skifte topp-pakkningen? eller kjøpte du noe brukt?

Hugser ikkje kva eg betalte for pakning,men den lokale Ford forhandleren var billigst.Skifta samtidig ut reg reima og. Hugs å kontrollere vannpumpa ,den kan vera lurt å skifta samtidig.

• 2 weeks later...
Posted

du kan eventuelt måle om det er hc i kjølevannet på et verksted for å se om toppakningen er gåen. da lekker det eventuelt eksos ut i kjølevannet.

Guest evo9ghostrider
Posted
du kan eventuelt måle om det er hc i kjølevannet på et verksted for å se om toppakningen er gåen. da lekker det eventuelt eksos ut i kjølevannet.

Hei!

Det er litt forsent å skifte noe som helst.....må nok bytte hele motoren.....rådene imotoren er gående, pakkningen har ryket og det samme har motorblokka, men takk for infoen og hjelpen uansett alle sammen. Har fått tak i ny motor, men har dere noen forslag på hvor jeg kan få en motor som har gått lite??