Jump to content

Drivreim DOHC motor


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk drivreima mi fra Ford idag, og tenkte jeg skulle bytte den, siden den gamle var sprikkete.

Men fikk den ikke på, siden den ikke var så elastisk av seg. Så tenkte jeg skulle løsne på en sak, men når jeg skrudde på mutteren, det eneste som skjedde var at noe knakk. Se bilder.

 

Nå er mest sannsynlig Våler turen spolert for meg. :angry: Nå er jeg piss forbanna.

 

Før med sprikkete reim:

P190609_130101.jpg

 

Knakk inni her:

P190609_132801.jpg

 

Denne delen kom ut:

P190609_1329.jpg

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke løsne noe for å få den på. den "armen" hvor du knakk "noe" fungerer som en strammer og kan fint trekkes tilbake med reimen for så å hekte den på vannpumpe hjulet. ( eller få noen til å holde den nede for deg mens du setter på reimen.

Delen som kom ut er jo bare et lokk. kan ikke helt se hva som ble ødelagt? kan du fortsatt vippe armen opp og ned?

kjedelig hvis turen kanskje blir spolert for deg da. :o men ser ikke ut som det skjedde noe "farlig"

Edited by PMG
Link to comment
Share on other sites

Var litt frustrert der en stund, men sånn går det når jeg skal gi meg ut på noe jeg ikke har greie på.

 

Fikk faren til en kompis av meg som er bilmekaniker til å komme å se på det. Han sa han ikke ville lagt ut på noen tur med det slik, siden hele armen var nokså løs. Kunne beveges fremover og bakover liksom.

 

Men fikk tak i en ny strammer nå, stikker og henter den så snart jeg får en bil ledig. :P

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Bra du får ny strammer da. men til neste gang, bare få noen til å presse den ned for deg så glir reima lett på. ellers kan du trekke den ned selv med selve reima.

 

Er vel der ordtaket:

"if it ain`t broken, don`t fix it" kommer fra ;)

Edited by PMG
Link to comment
Share on other sites

neste gang - det er billigere og kjøpe en reim på biltema .

Sett fast nøkkelen i bolten på løpehjulet til strammeren . Ta en annen fastnøkkel og sett den i andre enden på den første og ta spennet av strammeren .

Lettest når man er to . ene trer reima andre holder fastnøkkel ..

Link to comment
Share on other sites

Ja var utrolig enkelt når jeg visste hvordan jeg gjorde det. :P Skulle ikke være så vanskelig å finne ut av, men jeg knakk hele strammemekanismen.

 

Er ihvertfall oppe og går igjen nå.

 

Det gamle hjulet hadde folder på sidene, det hadde ikke det "nye". Har det noe å si? Fikk ikke bytta over hjulene siden jeg trengte skrustikke, og har ikke det tilgjengelig nå.

 

Gamle:

P190609_201301.jpg

 

"Nye":

P190609_2013.jpg

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Jepp!

 

Reiser i morgen tidlig rundt 09:45. :D

 

EDIT: Skal du Ørjan GS?

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...