Guest mhane Posted July 13, 2009 Posted July 13, 2009 Hei På vei til jobb begynte bilen å vibrere og bli løs på styringen. Samtlige hjulmuttere hadde løsnet på begge hjul foran. Hvordan er det mulig spør nå jeg meg!Jeg er skråsikker på at jeg ettertrakk etter noen mil da jeg byttet til sommerhjula. Hærverk?(bak satt de som støpt) Uansett så klarte jeg å knekke en av hjulboltene etter jeg hadde jekket opp bilen og begynt å skru hjulmutterene fast igjen. Ville vel være sikker på at det ikke løsnet igjen og ble litt vel ivrig. Så spørsmålet er da hvordan jeg skifter disse? Regner med calipel og skive må av, men er det mye jobb etter dette?Hvordan er de festet? Skal bestille deler i morgen og håper jeg får begynt å skru snarest hvis det kommer inn noen tips her. Mvh en noe forundret og snart paranoid Mondeo 4x4 eier. (Magne)
Futte Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Du må av med skive og calipter, for det er lettere å komme til da..Pass på å ha WD40, stålbørste, et sett med 13-19 kopper/fastnøkler, locktigcht, litt ståltråd,hammer, liten treklosse el.l, tynn skruve på ca 10cm, mutter og skive som går utenpå hjulbolten uten å ta i gjengene,men som ikke er større enn att du kan bruke hjulmutrene.Jekk opp bilen, sett den på bukk el.l.WD40-Løsne skruvene som holder caliptrene foran, kan sitte godt..Heng opp caliptren med streng el.lPlukk av bremseskiva, om den sitter, bank litt på den med hammeren og en treklosse mellomWD40-Om du har noe av bolten stikkene utfor hjulbavet, slå rett på bolten, men ikke dra til alt du makter..Om du ikke får den helt ut, bruk skruven til å slå ut stumpenFor å få inn ny bolt, må du først stikke den i hullet, og deretter mest sansynlig dreie på navet, da det er en posisjonpå dette som gjør det mulig å sette de inn uten å plukke det av. Her er forsiktig makt ett tips..Deretter trer du den store mutra og skiva inn på den nye bolten, sett hjulmutra på med flatsiden inn mot skivaog skru den nye bolten inn.Sett på bremseskiva, rens boltene til calipterne, ha litt locktight på de og skru de fast.Sett på felgene, og kontroler etter noen korte turer.Hjulboltene skal sitte med 85nm på Mondeo. _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Guest darksoul Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Hehe.. Dette må da vere den mest detaljerte forklaringa eg har sett innpå her! Alt fra A til Å! til og med ståltråd i lista over kva ein treng slik at ein kan henge opp calipteret... -Øyvind-
Guest mhane Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Hei igjen og takker for god forklaring ! ! ! Har fått bolten så setter igang i kveld. Jobber lange dager så må nok fordele jobben utover noen kvelder. Det var nok en klassisk idiot tabbe som fikk muttrene til å løsne. Jeg brukte muttrene som satt på bilen fra før av på noen brukte Borbet felger jeg kjøpte. Er nok forskjellig kon og det har nok ført til at de har skranglet opp. Takker igjen for en kjempemessig arbeidsbeskrivelse. Printer ut og setter igang Mvh Magne
Guest mhane Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Hei Operasjonen er utført. Fulgte i stor grad oppskriften her oppe, bortsett fra noen smådetaljer som at jeg brukte tau til å henge opp calipter og fastnøkler til å tre rundt bolten for å skru de på plass med mutteren. Alt gikk knirkefritt! Koster 90 kroner per alumutter hos ford...... men de hadde heldigvis uansett ikke passet på mine Borbet så jeg fikk kjøpt korrekte muttere hos lokal dekksjappe, 16 stk for 200 kroner. Ford vet å ta seg betalt på enkelte ting! Byttet foresten 3 av 4 slike bolter når jeg først var i gang da 2 andre hadde noen småskader i gjengene i tilegg til den som var knekt. Mvh Magne
Futte Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Flott!Kan også være lurt å sjekke om boltene som holder Calipter sitter etter noen dager.De skal settes til med rundt 90-100nm, så det er greit å sjekke de etter litt kjøring.(har opplevd å biste en bolt som holder de...., derav Locktight..)Så etterstrammer du hjulboltene ett par-tre ganger, så skal du være God to Go! _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out."
Recommended Posts