Jump to content

Fjerne 4x4?


sierraen

Recommended Posts

Blir dårlig med drift at deg da:)

 

systemet er bygget sånn at alle 4 hjula må være i bakken. det er i utganspunktet en åpen diffrensial i fordelingkassen noe som gir 50/50%

 

fordeling. men som vil gjøre fort at bare 1 forhjul eller 1 bakjul får drift ved svakt underlag. åpen diffrensial.- der det hjulet med minst friksjon vil spinne lettest. slik er og den i center diffen. for å hjelpe på dette. har de laget en visco cobbling.som ved hastighet forsjell mellom stålplater og lameller.,har en slags sillikonfett. som reagerer på friksjon og utvider seg sånn at lamellene tar bedre tak.

 

Har man slitt slik visco kobbling vil bilen oppføre seg mest som en 2wd. men er pga tyngdepunktet i bilen. bilen er lettest bak.og tung foran. skal mye mere til å spinne med framhjula med motor over seg.

 

Jeg skal bolte fast dette visco kobblinga i vinter på isbilen min. som er 4x4. men til 2wd. bør du nok hive inn en 2wd kasse.

 

ta en 2.0dohc kasse mt75. og skift kun over framdelen av clutchuset fra cosworth 4x4 kasse. om det er det du har.

 

har du 2.0dohc 4x4. skifter du hele kassa fra en 2wd.

 

har du xr4x4 v6 sierra. med type 9 4x4 kasse. kan man bygge om bakparten og montere bakpart fra 2wd. eller skifte hele kassa til 2wd type 9.

 

har du 2.9 mt75 4x4 kasse. bør du ha tak i en 2wd 2.9 kasse.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

ta en 2.0dohc kasse mt75. og skift kun over framdelen av clutchuset fra cosworth 4x4 kasse. om det er det du har.

 

er det noe mere enn trenger enn kun å bytte gir kasse og fremre delen av clutch huset for å bygge om 4x4 cosworth til 2 wd

- 88 Ford sierra ist busbil ;)

- 90 Ford sierra cosworth 4x4 :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24271376

- 98 Audi A3

Link to comment
Share on other sites

På DOHC 4x4'n min er det ikke helt sånn det fungerer. Når jeg plukka opp 4x4 kassa å kikka så virka det som om det var helt fast aksel fra girkasse gjennom fordelingskasse og ut til bakakselen. Virker som om det er 100% drift på bakhjula med visco til framhjula som da vil få tilnermet 37% av driften.

 

Når jeg roterte på mellomakselen så gikk girkassa rundt samme hvor mye jeg prøvde å holde igjen. Roterte jeg må framre mellomaksling kunne jeg holde igjen enten i mellomaksel eller akselen inn i kassa, så det virker som om man faktisk kan ta vekk kjede og kjøre med 2wd uten problemer på den girkassa ihvertfall.

 

Blir dårlig med drift at deg da:)

 

systemet er bygget sånn at alle 4 hjula må være i bakken. det er i utganspunktet en åpen diffrensial i fordelingkassen noe som gir 50/50%

 

fordeling. men som vil gjøre fort at bare 1 forhjul eller 1 bakjul får drift ved svakt underlag. åpen diffrensial.- der det hjulet med minst friksjon vil spinne lettest. slik er og den i center diffen. for å hjelpe på dette. har de laget en visco cobbling.som ved hastighet forsjell mellom stålplater og lameller.,har en slags sillikonfett. som reagerer på friksjon og utvider seg sånn at lamellene tar bedre tak.

 

Har man slitt slik visco kobbling vil bilen oppføre seg mest som en 2wd. men er pga tyngdepunktet i bilen. bilen er lettest bak.og tung foran. skal mye mere til å spinne med framhjula med motor over seg.

 

Jeg skal bolte fast dette visco kobblinga i vinter på isbilen min. som er 4x4. men til 2wd. bør du nok hive inn en 2wd kasse.

 

ta en 2.0dohc kasse mt75. og skift kun over framdelen av clutchuset fra cosworth 4x4 kasse. om det er det du har.

 

har du 2.0dohc 4x4. skifter du hele kassa fra en 2wd.

 

har du xr4x4 v6 sierra. med type 9 4x4 kasse. kan man bygge om bakparten og montere bakpart fra 2wd. eller skifte hele kassa til 2wd type 9.

 

har du 2.9 mt75 4x4 kasse. bør du ha tak i en 2wd 2.9 kasse.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

ja lykke til :lol:

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

På DOHC 4x4'n min er det ikke helt sånn det fungerer. Når jeg plukka opp 4x4 kassa å kikka så virka det som om det var helt fast aksel fra girkasse gjennom fordelingskasse og ut til bakakselen. Virker som om det er 100% drift på bakhjula med visco til framhjula som da vil få tilnermet 37% av driften.

 

Når jeg roterte på mellomakselen så gikk girkassa rundt samme hvor mye jeg prøvde å holde igjen. Roterte jeg må framre mellomaksling kunne jeg holde igjen enten i mellomaksel eller akselen inn i kassa, så det virker som om man faktisk kan ta vekk kjede og kjøre med 2wd uten problemer på den girkassa ihvertfall.

 

Hvis du bare fjerner kjedet så vil "uttaket" til kjedet bare spinne og du vil ikke få noen kraft til bakakselen.

Vel bortsett fra litt pga. motstanden i viskosekoblinga da.

 

Om jeg har forstått dette rett.

Link to comment
Share on other sites

jeg tok ene ytre drivknuta foran på sigdal i fjor. jeg fikk sluret meg ned til Hønefoss på det lille viscon klarte å holde.

 

men ble mer og mere automat etter hvert med høyere turtall. til slutt sto jeg bom.

 

viscon er kun for å hjelpe til slik at man får litt krefter framover . center diffen er åpen. som en bakdiff. spinner på letteste aksel paret.

 

men pga tyngden foran på bilen så vil den oppføre seg fort som en bakhjulstrekker. også når viscon er slitt.

 

tar du av mellomaksel bakover. kommer du ikke mye framover. alle akslene må ha grep. et enkelt men tragisk 4x4 system.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

jeg tok ene ytre drivknuta foran på sigdal i fjor. jeg fikk sluret meg ned til Hønefoss på det lille viscon klarte å holde.

 

men ble mer og mere automat etter hvert med høyere turtall. til slutt sto jeg bom.

 

viscon er kun for å hjelpe til slik at man får litt krefter framover . center diffen er åpen. som en bakdiff. spinner på letteste aksel paret.

 

men pga tyngden foran på bilen så vil den oppføre seg fort som en bakhjulstrekker. også når viscon er slitt.

 

tar du av mellomaksel bakover. kommer du ikke mye framover. alle akslene må ha grep. et enkelt men tragisk 4x4 system.

 

er jo sånn på mange 4x4 biler :) nyere audi A4 quattro osv harr også sånn.. ryker 1 drivledd så står du pine meg bom fast :P

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

jeg tok ene ytre drivknuta foran på sigdal i fjor. jeg fikk sluret meg ned til Hønefoss på det lille viscon klarte å holde.

 

men ble mer og mere automat etter hvert med høyere turtall. til slutt sto jeg bom.

 

viscon er kun for å hjelpe til slik at man får litt krefter framover . center diffen er åpen. som en bakdiff. spinner på letteste aksel paret.

 

men pga tyngden foran på bilen så vil den oppføre seg fort som en bakhjulstrekker. også når viscon er slitt.

 

tar du av mellomaksel bakover. kommer du ikke mye framover. alle akslene må ha grep. et enkelt men tragisk 4x4 system.

 

må jo si att du var fryktelig lur å kjøre med en deff drivaksel på 4x4, resulterte sikkert i en veldig sliten fordelingskasse

Link to comment
Share on other sites

må jo si att du var fryktelig lur å kjøre med en deff drivaksel på 4x4, resulterte sikkert i en veldig sliten fordelingskasse

 

 

Hei. ja lur er rette ordet når man står deffekt med bil 250km fra hjemmet.

 

man hjulkjører til treff og misbruker en bil som man kjøpte 7 dager før treff.

 

kassa på bilen ula noe fryktelig og. så den var klar for utskifting også. tar det ikke så høytidig med en gammel t9 kasse.

 

har flust med delekasser.

 

har skiftet drivaksel og helt på over 5dl med olje. den kassa var rimlig tom.

 

det holdt med misbruk på Fun on ice 28feb i år. med ca 200hk og 380nm.

 

samme viscon som hadde fått slura seg ihjel funka med ispigg meget bra. men jeg måtte og ha på litt mere olje på fordelingskassen

 

enda det sies at det ikke har med viscon å gjøre .men jeg har erfart det lar seg påvirke.

 

bruker en annen type olje en rød servo. bruker en olje som er beregna på bremser som går i oljebad.

 

da har drifta blitt bra igjen fremme. men med vanlig vinterdekk som var slitt. var den typisk mer trekk bak. men har ribba bil og.

 

Men skal sies at Jeg for fremtidige treff langveis fra. blir frakten bil med tralle .

 

Anb ikke å kjøre for andre med normal bil det jeg gjorde.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...