Jump to content

Spørsmål om drivverk xr4x4i (v6) sedan - hjeelp!


SNIFFER

Recommended Posts

Hei, jeg er eier av en Sierra xr4x4i (89 mod 2,9l v6) med noe slakke i drivverk, sliten kasse og noen fremre drivknuter som skulle vært byttet.

 

Kan noen si meg hvor jeg kan få tak i drivledd foran da dette virker nærmere umulig? (har sjekket burton, ford og mekonomen).

 

Er det mulig å sette på drivverk og kasse fra 4x4 coss? regner med at klokka på kassa ikke passer med v6 innfestningen men kan noen bekrefte/ avkrefte dette? og hvor mye kan jeg eventuelt bruke av xr4x4i drivverket som allerede sitter på?

 

Det samme gjelder forsåvidt melllomakselavstand og tykkelse, samt størrelse på hjulnav og tannkrans på drivakslinger.

 

Viktigst er likevel hvor jeg kan få tak i drivknuter og evt hva som vanligvis forårsaker slakke i drivverket da dette er en typisk ting ved disse 4x4 drivverkene.

 

Håper en guru eller noe i den dur kan svare meg på dette :rolleyes: har prøvd i lengere tid men har foreløbig ikke funnet noe svar.

 

 

 

 

 

Mvh Vegard. A :D

Link to comment
Share on other sites

Cosworthkassa passer ikke inn på motoren pga forskjellig boltsirkel. Ellers er det meste likt i hele drivverket. Drivakselene foran er unike til xr4x4 da dem er litt lengre inn mot diffen. Dette er er enorm oppgradering til cosworth da dem kan falle ut på cosworth ved ekstrem senking.

 

Mellomakslinger er likt..

innmaten i selve kassa og er ganske så lik. Men hva er galt med kassa de?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Cosworthkassa passer ikke inn på motoren pga forskjellig boltsirkel. Ellers er det meste likt i hele drivverket. Drivakselene foran er unike til xr4x4 da dem er litt lengre inn mot diffen. Dette er er enorm oppgradering til cosworth da dem kan falle ut på cosworth ved ekstrem senking.

 

Mellomakslinger er likt..

innmaten i selve kassa og er ganske så lik. Men hva er galt med kassa de?

 

Kassa er bare litt for godt brukt så man kan snakke om å "røre i grøten" er så ille at du kan forveksle den med å stå i fri når den i virkeligheten er i 1-3.

Har også en tendens til å hoppe ut av 2 nd.

 

Har fått en delebil til denne nylig, så planen er å evt flytte over kassa fra den. Har enda en 2,9 motor stående også, så planen var TT men da må drivverket være ok først. Er jo ikke noe vits i å legge opp til drivverkmoras da :P

 

En ting til jeg lurer på er hva som kan forrårsake slakke på disse drivverkene? Holder en knapp på overføringa mellom kasse og framdiff, men er iallefall usikker på hvordan jeg evt skal greie å overhale denne.

 

En til ting du kanskje kan svare meg på er om festeørene til caliperene på fremre hjulnav er ditto med pot 4 cosworth calipere? bak er det samme bremser som på cos, så den delen er grei.

 

Dette kan jeg jo egentlig ganske lett sjekke selv, men mangel på ordentlig plass å skru atm, gjør dette litt tungvindt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...