Jump to content

motoren starta med å kødde idag


Guest gica

Recommended Posts

rare greier, motoren har aldri kødda men idag så fikk den lyst til å kødde ialfall..

 

Etter en liten kjøre tur så stoppet jeg bilen og lot den stå på tomgang.. plutselig begynte pekeren å peke mellom 0.5 og 1 rpm mens motoren prøvde å tvinge seg selv ved å skru seg av.. litt ustabil. og det gjør den hele tiden, gir litt gass og da går det over men så starter den igjen da jeg lar den stå på tomgang.. men motoren stopper ikke, bare ustabil... aldri skjedd før... Dette er en Zetec 1.8 det er snakk om..

 

Noen som har noen anelse om hva det kan være ?

Link to comment
Share on other sites

rare greier, motoren har aldri kødda men idag så fikk den lyst til å kødde ialfall..

 

Etter en liten kjøre tur så stoppet jeg bilen og lot den stå på tomgang.. plutselig begynte pekeren å peke mellom 0.5 og 1 rpm mens motoren prøvde å tvinge seg selv ved å skru seg av.. litt ustabil. og det gjør den hele tiden, gir litt gass og da går det over men så starter den igjen da jeg lar den stå på tomgang.. men motoren stopper ikke, bare ustabil... aldri skjedd før... Dette er en Zetec 1.8  det er snakk om..

 

Noen som har noen anelse om hva det kan være ?

Hei!

Jeg kjenner ikke zetecen så godt så burde la være å svare.. Men den har kanskje en tomgangsregulator? Ta deg en tur på et verksted du :)

Pekeren er kanskje turtelleren? Står sikkert x1000 der, sånn at det blir 500 rmp og 1000rmp du mener? rmp=omdreininger per minutt, turtallet ;)

Står sikkert i instruksjonsboka di hva det skulle vært på..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest Rs5oo

eg hadde samme problem som deg for ei stund sia. men der levde turtelleren sitt eget liv.. og der var det sikringsboksen som var gåen.. var visst et kjent problem på dissa bilene.. eg trodde først det var tomgangsregulatoren men den var fin. men når eg skiftet sikringsboksen kom bilen seg med engang

Link to comment
Share on other sites

Rart at det er sikkringsboksen som er gåen da. Veit at rpm er turtelleren.. såpass kan jeg.. men ellers takk for svar..

 

Forresten bilen kødder ikke på tomgang da bilen står på rett vei men bare i nedoverbakker og oppoverbakker. Så er litt usikker om det er sikkringsboksen.. Tror det kan være noe annet.. At sikkringsboksen ryker på en 98 modell er sykt etter min mening. Men ja dere har rett, burde dra med bilen til ford en tur.. Tror det er det beste. Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården
Rart at det er sikkringsboksen som er gåen da.

sikringsboks på escort er dårlige greier.. skal ikke s4e bortifra at d er edn som kødder..

Link to comment
Share on other sites

hmm rart. motoren kødder bare da den er varm. Hvor ligger tomgangsregulatoren på zetec?

Hei!

Sjekk dette:

Zetec Bad Idle Guide

 

Tomgangsregulaturen sitter på undersiden av innsugningsrør/manifold, men i følge guiden over er det noe annet som er galt med din, sjekk det som står bak "Poor idle when warm"!

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Takk Capri1600gt. Den siden kan være nyttig.

 

da turtellermåleren går ned til 500 / 400 rpm så begynner maskina å kødde med å tvangstoppe... pekern går ikke berserk for å si det sånn så jeg kan forsatt ikke forstå i hvilket sammenheng den sikringboksen har med en ustabil tomgang.

 

Men må få sjekka det ut. Skal handle inn bensin filter, oljefilter, nye plugger, og ny olje så det blir byttet ut snart.

 

Skal sjekke for annet også, se vist tomgangsregulatoren er stilt riktig.

 

 

Noen flere ideer for å løse dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

min bil blei sånn som du har forklart.. men den stoppet og startet.. den var heilt onsvak og da var det sikringsboksen... du kan jo sjekke luftmengde måleren din. om slangen er tett inn til måleren din. så visst slangen som går inn på måleren er dårlig kan det være det som gjør at bilen din er rar... det er dissa problemene eg har hatt på min. pluss at visst eg har skrudd av motoren og starter den igjen driver motoren og jager. har ikkje funnet ut ka det er for noko. men det går over etter et par sekund..

Link to comment
Share on other sites

ok.. hmm.. min jager ikke eller noe... helt suveren når jeg starter den, etter motoren er varm og jeg lar den stå på tomgang så kødder den av og til.. ca intervall på 1 sekund for hver gang den kødder..

 

men ialfall. hvor mye koster en ny sikkringsboks vist det er denne som har gått?

 

sjekka Zetec siden og jeg fant ut av en ting.. Måten han forklarte sine problemer under " Crankcase Breather Valve (Positive Pressure Valve)" var helt like som mine problemer ( altså bilens problemer :P ) så hva er det denne delener heter på norsk egentlig?

Link to comment
Share on other sites

ok.. hmm.. min jager ikke eller noe... helt suveren når jeg starter den, etter motoren er varm og jeg lar den stå på tomgang så kødder den av og til.. ca intervall på 1 sekund for hver gang den kødder..

 

men ialfall. hvor mye koster en ny sikkringsboks vist det er denne som har gått?

 

sjekka Zetec siden og jeg fant ut av en ting.. Måten han forklarte sine problemer under " Crankcase Breather Valve (Positive Pressure Valve)" var helt like som mine problemer ( altså bilens problemer :P ) så hva er det denne delener heter på norsk egentlig?

Heter vel noe sånt som veihusventilasjonsventil, eller PCV-ventil (Positive Crankcase Ventilation) på godt norsk.. ;)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

eg betalte ca 3200 med alt arbeid...

 

 

 

men eg få spørre deg om noko: korleis blei bilen din og kjøre når du senket den ???

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Hva betalte du 3200 for ?

 

hehe bilen blr bra den, ligger bedre på bakken men mista mye av komforten da... så for å si det sånn, så for du en ganske "stiv" bil.. Men syntes det ser bra ut og sitter bedre :D

 

men fikk vite mer.. kamerat av meg kjenner den bilen inn og ut.. altså han sa det var LMM (Luft masse måleren) som har ryket eller lamdasonen så det er bare å starte med feilsøkinga :D

Link to comment
Share on other sites

3200 var for arbeid skifting av boksen og feilsøking.. tror boksen låg på ca 2000 kr.

 

eg fikk fjørene idag 40 mm. så eg håper ikkje den blir for lav.Skal bruker org. dempere. så eg tenkte eg skulle høre med deg før eg satte dei på..

men lykke til med søkinga ;)

Link to comment
Share on other sites

har du 17 felg på så kan du oppleve noe subbing på dumpete vei ved høy hastighet.. men ellers funker det veldig bra, anbefaler deg å bytte demperne med det samme visst disse de har passert 100 000 km :D har noe med at de kan være for myke og kanskje slitte :D

 

Lykke til med senkinga. Skal en tur til skrapern for å skaffe meg en luftmengde måler og en ny lambda fra ford :D for se hvordan dette går :D

Link to comment
Share on other sites

Da går motoren som normalt igjen. Det var LMM (luft masse måleren) som hadde tatt kvelden. Greit å ha en bil som funker bra nå :D

Link to comment
Share on other sites

Da går motoren som normalt igjen. Det var LMM (luft masse måleren) som hadde tatt kvelden. Greit å ha en bil som funker bra nå :D

Fint du fant ut av det da! Og han med "Bad Idle Guide" hadde visst ikke tenkt på den ;)

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...