Jump to content

Ford Explorer girkasse


Guest PSLarsen

Recommended Posts

Guest PSLarsen

Er det noen som har god peiling på automat kasser her?

 

Kjørte med campignvogn etter forden igår. Kjørte til tider hardt, men uten og ha pedalen i bunn, i svingete veier opp og ned (Lindesnes-Stavanger). Godt drag i 100-110 opp bakkene.

Da jeg kom til Moi så begynte automaten og oppføre seg merkelig og eg stoppa bilen for å peile oljen. Pinnen var tørr. Taxi til bensinstasjon, kjøpte olje. Fylla på 3-4 liter og skulle prøvekjøre doningen. Da virka det som den kasta ut olja men den gira fint uten noe sluring. muligens søl fra fylling i mørket i et lite peilepinne rør med colaflaske trakt.

 

Med frykt for å gjøre vondt verre fikk eg ordna transport av bil og vogn hjem, og tok bilen inn i garasjen idag. Da fylla jeg på olje igjen, etter boka denne gang, med gjennomgang av gir og peiling mens den sto i Drive med brekket på. Kjørte bilen på bukker og ingen lekasje. Kjørte noen mil for å få temperatur på kassen, fremdeles ingen lekasje eller olje forbruk. Nå fungerer bilen helt hundre, alle gir, overdrive,revers og ingen lekasje.

 

Noen som kan fortelle meg ka som skjedde ?

 

Kan girkassen blitt for varm av muligens lavt oljeforbruk og hard kjøring, slik at olja blir så tynn den slippes ut gjennom simmerring,tetninger?

 

Kommer til å bruke bilen som vanlig nå, med mange peilinger og kontroller. og så overhale kassen når jeg har mer tid til rådighet.

 

Men lurer fælt på hva som kan ha skjedd....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har god peiling på automat kasser her?

 

Kjørte med campignvogn etter forden igår. Kjørte til tider hardt, men uten og ha pedalen i bunn, i svingete veier opp og ned (Lindesnes-Stavanger). Godt drag i 100-110 opp bakkene.

Da jeg kom til Moi så begynte automaten og oppføre seg merkelig og eg stoppa bilen for å peile oljen. Pinnen var tørr. Taxi til bensinstasjon, kjøpte olje. Fylla på 3-4 liter og skulle prøvekjøre doningen. Da virka det som den kasta ut olja men den gira fint uten noe sluring. muligens søl fra fylling i mørket i et lite peilepinne rør med colaflaske trakt.

 

Med frykt for å gjøre vondt verre fikk eg ordna transport av bil og vogn hjem, og tok bilen inn i garasjen idag. Da fylla jeg på olje igjen, etter boka denne gang, med gjennomgang av gir og peiling mens den sto i Drive med brekket på. Kjørte bilen på bukker og ingen lekasje. Kjørte noen mil for å få temperatur på kassen, fremdeles ingen lekasje eller olje forbruk. Nå fungerer bilen helt hundre, alle gir, overdrive,revers og ingen lekasje.

 

Noen som kan fortelle meg ka som skjedde ?

 

Kan girkassen blitt for varm av muligens lavt oljeforbruk og hard kjøring, slik at olja blir så tynn den slippes ut gjennom simmerring,tetninger?

 

Kommer til å bruke bilen som vanlig nå, med mange peilinger og kontroller. og så overhale kassen når jeg har mer tid til rådighet.

 

Men lurer fælt på hva som kan ha skjedd....

 

 

Du kan helt sikkert montere en ekstern oljekjøler om du skal dra mye henger. Ring til RATS i Båstad og fortell samme historien til ham som du har fortalt her, så får du sikkert et svar, på hva som har hendt, et riktig et ;-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...