Jump to content

Noen tanker rundt klasse inndelingen SS2 Cup


Recommended Posts

Noen tanker rundt klasse inndelingen.

 

Dette er sikker diskutert tidligere men jeg prøver meg likevel.

 

Om man tar utgangspunkt i min egen bil: 1180kg / 150hk = 7,86kg dvs klasse 2. Tar vi videre en sammenligning mot f.eks focus RS mkII vekt 1460kg / 305 = 4,78kg dvs klasse 2. Ser man videre på tidene i årets første SS2 (1 mai) ser man ganske tydlig poenget mitt.

 

Greit nok at det "viktigste ikke er å vinne osv" men det blir liksom noe rart med klasse 2.

 

Ok så si jeg legger inn 35kg i bilen så kommer den akkurat over i klasse 1, det er vel strengt tatt der den hører hjemme også.

 

Tenker bare litt tilbake til snakket etter vålertreffet, om å få flere moderat motoriserte ut på banen.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Tja, grensene må jo gå et sted og det vil alltid være biler som havner på feil side. Det kunne vært dobbelt så mange klasser, men da ville det blitt veldig få i hver.

 

For å snu litt på eksempelet ditt: hvis du kommer over i klasse 1. vil det føles litt uretferdig for f.eks. standard Sierraer og cab'en min med rundt 10kg/hk.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Nærmere maks kg grensen en kommer jo dårligere ut kommer en, er nok ikke mulig med et 100% rettferdig system. Mye avgjøres også da av kjøreferdigheter.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Joda,, jeg ser den og er vel på en måte enig, men som nevnt vil det alltid bli noen som havner helt på grensen begge veier. Alternativet er å ha en klasse for hver bil, hehe.

 

Selv havna jeg akkurat i klasse 3 med 1560 kg og 350 hk blir det 4,45. Dvs. jeg havner bakerst i køen, akkurat som deg. Men som nevnt tidligere: vi har hatt biler med 118 hk som har kjørt 1.10. vi har hatt en diesel Focus som har kjørt 1.12, en sågodtsom standard Cossie med dønn slitte dekk har kjørt 1.08 , og vi har også hatt modda Cossier som ikke har klart under 1.20 , så dette handler om MYE mer enn vekt og effekt. Du kan heller ikke forvente å kjøre topp tider første gang på denne løypa, det er MANGE sekunder å hente på trening. Bare på vendinga og 360 grader er utrolig mange måter å hente tid på.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk helt opp til deg å justere deg oppunder grensen ;)

da har du løst det problemet;)

Kjør for det er moro og kjør mot egne tider, da kommer du lengst ;) hehe

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...