Jump to content

Ford mondeo 2001-2003 mod stv?


borninsin

Recommended Posts

Heisann folkens.

 

Tenkte å kjøpe meg ny bil nå, ettersom min Ford Mondeo stv 1997mod har sett sine beste stunder på veien. Ettersom jeg egentlig er helt grønn når det gjelder biler så spør jeg dere her på ford forumet jeg;)

 

Tenkte å kjøpe en ny Mondeo og da en stv fra 2001-2003 1.8 eller 2.0 liter. Så lurte jeg på hvordan disse bilene er? Er de solide, driftsikre, bensingjerrige og hvordan er kjørecomforten? Stor forskjell mellom 1.8 og 2.0 literen?

 

Litt mange spørsmål her nå merket jeg, men fortell gjerne litt om bilen. Trenger en driftsikker bil, med god comfort og som jeg kan kjøre lange turer med uten å måtte være redd for at bilen skal kapitulere;)

 

Pris: 60-80.000

 

Takker for alle svar folkens.

 

Mvh

Jan

Edited by borninsin
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg for noen år siden kjørte en del slik Mondeo som du beskriver, så kan jeg prøve å oppsummere så godt jeg kan.:)

 

Komfortabel og god bil å kjøre. Ingen problem å kjøre langt med. Kvaliteten på de når de har fått noen år og km på baken kan jeg ike si så mye om, da bilen som var i familien her, ble bytta ut etter de obligatoriske 3-4 årene...

 

 

Sjekk evt aktuelle biler for rust. Har hatt problem med rust i dører, bagasjelokk/bakluke, og enkelte karosseriskjøter. Dette skal ha blitt utbedret av Ford på garanti. Sjekk også at bilen har vært inne til årlig rustservice, nettopp for å ha sjekket rust på karroseri, og evt utbedring av denne.

 

Motormessig så har jeg kun kjørt 1,8l bensin på 125hk. Gikk helt ok, uten at den akkurat var noe kruttønne.;) Fulgte trafikken.:)

Drivstofforbruket kan jeg ikke uttale meg om, da det er en stund siden denne bilen var i familien.

Link to comment
Share on other sites

Opplevd men min 2.0 TDCI at kjørecomputeren gjorde litt som den selv ville noe ganger, med tanke på hvilken informasjon den viste.

Cruisekontrollen var heller ikke helt som den skulle være.

 

Men er en veldig behagelig bil og kjøre! :)

 

Jeg hadde 130hk diesel, og den gikk greit nok. Var nok til raske og sikre forbikjøringer hvert fall :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, men det er nok 2.0 liter bensin jeg tenker på. Greit med de ekstra HKène vil jeg tru kontra 1.8 litern? eller har det lite å si? Og hvordan er det med årsmodellene? er 2001-2004 like eller skjedde det stor forandringer mellom disse årstalla?

Edited by borninsin
Link to comment
Share on other sites

Har 1.8l idag, kjøper ikke det igjen, gå for 2.0l.

i slutten av 2003 var det facelift. bilen ble endel penere da!

 

Lykke til med kjøp.

Jeg har 2.0, dog med automat, og det er ingen rakett hvertfall. Holder følge med trafikken, men er helt håpløs med last. Merker at turbodiesel hadde vært å foretrekke, hvertfall med automat

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn så er jeg ikke intressert i noen rakett. Men bilen må jo kunne flytte på seg. Har en 1.8L 97 mod MKII nå som det er noe galt med(vært noe galt lenge) som knapt går fremover så tror ikke jeg er så kresen på det med fart! Trenger en bra og driftsikker familiebil med god comfort for turer og kjøring frem å tilbake fra jobb.

Edited by borninsin
Link to comment
Share on other sites

Det er 125hk i 1,8 literen, og 145hk i 2,0 literen. 20 hk i forskjell, så får du avgjøre selv. Dersom du ikke kjører spesielt mye med fullasta bil osv..så holder det nok med 125 hester'n for deg. Så kan du heller bruke de pengene det hadde kosta deg ekstra for en med 2 liter motor, på mer utstyr.:)

Link to comment
Share on other sites

Du merker jo såklart forskjell på 20hk. Men det blir bare individuell synsing ang hvor stor godt du merker de ekstra kreftene. Mitt råd, dersom mulig, er å prøvekjøre to biler med hver av de ulike motorene. Da merker du om du trenger en motor med 125hk, eller 145hk.:)

Link to comment
Share on other sites

Riktig. Men som sagt så kommer bilen til å brukes først og fremst av meg til jobb og div, men også turer med madamen samt mine 2 hunder og noen ganger kanskje ett vennepar også(som regel kjører de selv). Men er det noe forskjell i kvalitet på motorene på 1.8l og 2.0l da? Og hvor bør grensa gå for hvor langt bilen har gått?

Edited by borninsin
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...